Jag är ingen expert så jag bara tror istället, och jag tror att slott helt enkelt har gått ur tiden lite.
De ligger ofta mitt ute i ingenstans och har ruggigt höga driftskostnader. De som väl skulle ta råd att betala för detta vill inte bo där. Dels för att det kanske ligger för långt ifrån världsmetropolen Stockholm.. men även för att det helt enkelt inte är kul att sitta i sitt enorma hus hela dagen, vi gör liksom inte sådant längre.
En annan tanke jag själv har haft är att det minimalistiska och enkla verkar vara inne just nu, även i de lite förmögnare kretsarna. Ett slott är ju inte bara löjligt stort utan även pråligt, och nu kan jag ju bara utgå ifrån mig själv men jag har svårt att tro att det är så väldigt många som vill bo så.
Helst vill vi väl att vårat hem ska vara just "hemma" och jag tror det blir svårare och svårare att få det husligt ju större huset faktiskt blir. Jag tror att dagens överklass till viss del "förstått" att man faktiskt inte behöver 10 sovrum och 18 soffgrupper bara för att man har råd med det.
Det finns ju alltid de som gillar att lägga alla sina pengar på att verkligen visa för allmänheten hur stor skattkammaren är men jag tror generellt att fokuset nu för tiden ligger mer på tja.. självförverkling? det där med pengar och lycka ni vet