2013-11-19, 06:49
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Det är helt enkelt inte poppis bland rika av idag att bo i stora slott, ligger det dessutom avsides så är det än mindre efterfrågat. Folk har inget behov av ytorna, och de är helt enkelt mer rationella än gårdagens rika. Mer verka o inte synas än att visa upp sig.

Jag håller inte med. Det är bara att "slotten" ser annorlunda ut idag än förr. Det är ju bara att jämföra med Fredrik Ljungbergs kåk som just varit uppe för diskussion. "Verka utan att synas"? Vardå nånstans? Mer rationella än gårdagens rika? Ja, att färgkoordinera Ferrarin med inredningen är ju jävligt rationellt.

Men visst, att bo i slott är inte riktigt lika comme il faut som det var förr i tiden. Å andra är det bättre nu än tiden däremellan. Mängden stora hus som revs fram till 70-talet var helt enormt, du kunde inte ge bort ett kråkslott en gång. Man fick riva husen eftersom det inte var nån som ville ha dom. Hus som idag skulle ha varit värda 10-20 miljoner. När man läser lokalhistoria och ser uppslagen med alla rivna gamla kåkar är det nästan så att man gråter blod...
Citera
2013-11-19, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag håller inte med. Det är bara att "slotten" ser annorlunda ut idag än förr. Det är ju bara att jämföra med Fredrik Ljungbergs kåk som just varit uppe för diskussion. "Verka utan att synas"? Vardå nånstans? Mer rationella än gårdagens rika? Ja, att färgkoordinera Ferrarin med inredningen är ju jävligt rationellt.

Men visst, att bo i slott är inte riktigt lika comme il faut som det var förr i tiden. Å andra är det bättre nu än tiden däremellan. Mängden stora hus som revs fram till 70-talet var helt enormt, du kunde inte ge bort ett kråkslott en gång. Man fick riva husen eftersom det inte var nån som ville ha dom. Hus som idag skulle ha varit värda 10-20 miljoner. När man läser lokalhistoria och ser uppslagen med alla rivna gamla kåkar är det nästan så att man gråter blod...

Det känns som att dagens rika kan bo i lika stora hus som slottens boyta, men själva husen ska se alldagliga och "normala" ut... Det är bara att kolla på Victoria och Daniels nya kåk på Öland, som utifrån ser ut som vilken enplansvilla i mängden som helst, förutom att den är större. Eller för all del Zlatans Malmövilla som han köpte för ett jätteöverpris och nu inte kan bli av med. Egentligen är den ju inte mer speciell än vilken annan patriciervilla som helst. I det finns väl lite av "verka men inte synas". Visst, det är fortfarande okej med lyxbilar, men husen ska utifrån smälta in i mängden. Det har väl med det allmänna "svenssonifierandet" av kändisskapet att göra, vilket jag iofs uppskattar.
Citera
2013-11-19, 08:11
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det känns som att dagens rika kan bo i lika stora hus som slottens boyta, men själva husen ska se alldagliga och "normala" ut... Det är bara att kolla på Victoria och Daniels nya kåk på Öland, som utifrån ser ut som vilken enplansvilla i mängden som helst, förutom att den är större. Eller för all del Zlatans Malmövilla som han köpte för ett jätteöverpris och nu inte kan bli av med. Egentligen är den ju inte mer speciell än vilken annan patriciervilla som helst. I det finns väl lite av "verka men inte synas". Visst, det är fortfarande okej med lyxbilar, men husen ska utifrån smälta in i mängden. Det har väl med det allmänna "svenssonifierandet" av kändisskapet att göra, vilket jag iofs uppskattar.

Jag håller fortfarande inte med. Daniel & Victoria bor ju trots allt på ett riktigt slott i vanliga fall, Haga utanför Stockholm. Öland har ju för den familjen alltid varit deras flykt från verkligheten, så tro fan att dom slummar ner sig med en "vanlig" villa när dom bor där på sommaren. Nu har jag inte kollat in specifikationerna för den överhuvudtaget, men det skulle förvåna mig om den kostar mindre än 30 mille att bygga.

Och visst, Zlatans patriciervilla är väl inte mer speciell än vilken liknande patriciervilla som helst, om man hade tagit den utanför sitt sammanhang. Men nu är det inte heller vilken villa som helst. Redan innan dom köpte den var den en av Malmös mest spektakulära villor, med sitt läge precis framför Ribban. Det finns kanske en handfull liknande i Malmö, men få med den utsikten och det läget. Dom knackade ju på och ville köpa den för dubbla marknadsvärdet, just tack vare att den var så speciell.
Citera
2013-11-19, 09:34
Medlem
Moffins avatar
Jag är ingen expert så jag bara tror istället, och jag tror att slott helt enkelt har gått ur tiden lite.

De ligger ofta mitt ute i ingenstans och har ruggigt höga driftskostnader. De som väl skulle ta råd att betala för detta vill inte bo där. Dels för att det kanske ligger för långt ifrån världsmetropolen Stockholm.. men även för att det helt enkelt inte är kul att sitta i sitt enorma hus hela dagen, vi gör liksom inte sådant längre.

En annan tanke jag själv har haft är att det minimalistiska och enkla verkar vara inne just nu, även i de lite förmögnare kretsarna. Ett slott är ju inte bara löjligt stort utan även pråligt, och nu kan jag ju bara utgå ifrån mig själv men jag har svårt att tro att det är så väldigt många som vill bo så.

Helst vill vi väl att vårat hem ska vara just "hemma" och jag tror det blir svårare och svårare att få det husligt ju större huset faktiskt blir. Jag tror att dagens överklass till viss del "förstått" att man faktiskt inte behöver 10 sovrum och 18 soffgrupper bara för att man har råd med det.

Det finns ju alltid de som gillar att lägga alla sina pengar på att verkligen visa för allmänheten hur stor skattkammaren är men jag tror generellt att fokuset nu för tiden ligger mer på tja.. självförverkling? det där med pengar och lycka ni vet
Citera
2013-11-19, 23:21
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Jag håller fortfarande inte med. Daniel & Victoria bor ju trots allt på ett riktigt slott i vanliga fall, Haga utanför Stockholm. Öland har ju för den familjen alltid varit deras flykt från verkligheten, så tro fan att dom slummar ner sig med en "vanlig" villa när dom bor där på sommaren. Nu har jag inte kollat in specifikationerna för den överhuvudtaget, men det skulle förvåna mig om den kostar mindre än 30 mille att bygga.

Och visst, Zlatans patriciervilla är väl inte mer speciell än vilken liknande patriciervilla som helst, om man hade tagit den utanför sitt sammanhang. Men nu är det inte heller vilken villa som helst. Redan innan dom köpte den var den en av Malmös mest spektakulära villor, med sitt läge precis framför Ribban. Det finns kanske en handfull liknande i Malmö, men få med den utsikten och det läget. Dom knackade ju på och ville köpa den för dubbla marknadsvärdet, just tack vare att den var så speciell.

Drygt 10 miljoner är siffror som nämnts i AB och EX när de frågar arkitekter gällande Vickan och Daniels sommarställe på Öland
Citera
2013-11-19, 23:36
Medlem
klinger75s avatar
Citat:

Zlatans villa måste väl endå vara ett av de sämsta köpen i sverige, visst ribban är nice om man kan uttnyttja den till rekration , men titta på det genom skottsäkra glas? då finns det trevligare utsikter i malmö och för den delen i köpenhamn så spar han in broavgiften
Citera
2013-11-20, 00:57
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Drygt 10 miljoner är siffror som nämnts i AB och EX när de frågar arkitekter gällande Vickan och Daniels sommarställe på Öland

Ja, som sagt, jag har ingen aning. Jag har inte kollat på det...

Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Zlatans villa måste väl endå vara ett av de sämsta köpen i sverige, visst ribban är nice om man kan uttnyttja den till rekration , men titta på det genom skottsäkra glas? då finns det trevligare utsikter i malmö och för den delen i köpenhamn så spar han in broavgiften

Sämsta i meningen överpris, möjligen. Marknadsvärdet låg nog på runt 15 miljoner när dom köpte det, och dom gav ungefär dubbelt upp. Det är klart att det finns bättre kåkar på andra ställen. I skåne, Ljunghusen och Skanör. Lommabukten, Helsingborg, Skälderviken. Men om man nu prompt vill bo i Malmö, så är det nog få andra villor som slår just den. Och så var det innan dom köpte den.
Citera
2013-11-20, 08:48
Medlem
Moffins avatar
http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=45MIHC0U1FFIN17R

"Luftigt vardagsrum"

Ja luftigt möblerat i alla fall.. Blir jobbigt att sätta ned kaffekoppen för de som valde en fåtölj
Citera
2013-11-20, 08:57
Medlem
Nu är det visserligen inte ett hemnet-objekt, men jag kan inte motstå att posta denna bild som jag hittade när jag glodde igenom gallerier på minhembio igår.
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=252745.jpg
Detta finns alltså i någons vardagsrum.
Citera
2013-11-20, 09:14
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

"Luftigt vardagsrum"

Ja luftigt möblerat i alla fall.. Blir jobbigt att sätta ned kaffekoppen för de som valde en fåtölj
Min första tanke var: "det här var nog fan det minsta badkar jag sett i ett modernt hem": http://image.svenskfast.se/imagemod2/ObjectData/45MIHC0U1FFIN17R/45MIHC0U1FFIN17R_461QISK6DPCBBDVQ_____resize_s_800 _0.jpg

Sen dök den här upp: http://image.svenskfast.se/imagemod2/ObjectData/45MIHC0U1FFIN17R/45MIHC0U1FFIN17R_461QIRK2FPCBBDPK_____resize_s_800 _0.jpg

Då finns det ändå ett tredje badrum med fullstort badkar och ett fjärde med dusch.
Jävligt märklig inredning på det stora hela.
Citera
2013-11-20, 09:31
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

"Luftigt vardagsrum"

Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Min första tanke var: "det här var nog fan det minsta badkar jag sett i ett modernt hem": http://image.svenskfast.se/imagemod2/ObjectData/45MIHC0U1FFIN17R/45MIHC0U1FFIN17R_461QISK6DPCBBDVQ_____resize_s_800 _0.jpg

Sen dök den här upp: http://image.svenskfast.se/imagemod2/ObjectData/45MIHC0U1FFIN17R/45MIHC0U1FFIN17R_461QIRK2FPCBBDPK_____resize_s_800 _0.jpg

Då finns det ändå ett tredje badrum med fullstort badkar och ett fjärde med dusch.
Jävligt märklig inredning på det stora hela.

Skulle bli förvånad om det inte är araber eller liknande som bott där.
Citera
2013-11-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Nu är det visserligen inte ett hemnet-objekt, men jag kan inte motstå att posta denna bild som jag hittade när jag glodde igenom gallerier på minhembio igår.
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=252745.jpg
Detta finns alltså i någons vardagsrum.
100 på att mäklaren satt upp den bara för bilderna. Man ser såna överallt nu för tiden. Jag var lite konfunderad först att det var så populärt men så kom jag på att det måste vara mäklarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in