2013-11-18, 18:37
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumpebandssnoken
TRT är ett sätt att påverka habitueringsprocessen, alltså att vänja sig vid ljudet så att det inte påverkar en längre, det finns inga bevis för att det faktiskt sänker ljudet. Däremot kommer upplevelsen av ljudet minskas när man vant sig och hjärnan inte längre fokuserar på det.

Det räcker gott så. Att ha tinnitus utan att veta om det.
Jag tror ju att den som har tinnitus idag och senare efter en ganska lång tids träning (TRT) och inte tar så mycket notis av tinnitus längre, bryr sig föga om "bevis" för vad som hänt.

Likaledes gällande laserbehandling, zonterapi eller vad som helst.
Citera
2013-11-18, 18:47
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerne
Hejsan gott folk! Jag tänkte be om lite råd angående min nyligen förvärvade tinnitus.

Bakgrund:

Har haft ett nästan ständigt ringande i mitt högra öra i ca 9 dagar nu, vilket jag fick efter att ha spelat allt för hög musik i hörlurar. Kom på mig själv efter ca halva låten (och ca 15-20 sek in i det absolut högsta partiet av låten), och tog då av mig lurarna.
Jag kände att allt inte riktigt stämde i öronen, och hade en ganska skum känsla under dagen.
Sedan på kvällen kunde jag konstatera att jag hörde detta ringandet i princip konstant (dock då i båda öronen), vilket nu övergått i att bara vara i mitt högra öra.

Jag har inga problem att somna, och jag hör inte detta ringandet hela tiden, utan jag kan ha kortare stunder (sekunder/minuter) där jag inte hör tinnitusen, och har jag ljud på i bakgrunden, eller fipplar med något så att jag glömmer av den så hör jag oftast heller inget av den.

Bör jag uppsöka läkare för detta? Kan han/hon ens göra något annat än att bara konstatera att jag mycket riktigt har tinnitus?

Tack på förhand!

Förövrigt så är detta låten i fråga: http://www.youtube.com/watch?v=lGK8Ugae-zM

De kan akutbehandla för "accoustic chock trauma", om de är insatta.

http://www.dineenwestcottmoore.com.au/docs/pdf/Adobe%20ASI%20Paper.pdf

Ljudvila, B12-injektioner, kortison har man läst om att det testats. det ska ske i det akuta stadiet.
Citera
2013-11-19, 17:32
Medlem
Mickeavensiss avatar
Jag känner ändå att jag vill lägga in några kommentarer, dels åt vår laserförespråkare Mickeavensis, och åt Roalddahl som jag vet är påläst och välinsatt.

Mickeavensis, jag vill inte frånta din upplevelse, absolut inte och jag tror på vad du säger. Men rent vetenskapligt finns det tyvärr inga klara belägg för att det (LLLT, low-level laser therapy) skulle fungera. Jag vill dock poängtera att jag läst motstridiga studier där det funnits en viss effekt för vissa människor, om än inte kostnadseffektiv. Andra studier har inte kunnat påvisa någon effekt alls. Ur ett strikt vetenskapligt perspektiv är det dock inte dokumenterat att det fungerar. Det finns ju också en tvivelaktighet i att det SKULLE kunna fungera då man inte kan redogöra för vilka mekanismer lasern skulle kunna påverka och hur, i fall det fungerar. Personligen är jag kluven i frågan och vill helst inte frånta människor upplevelsen av att de skulle kunnat blivit hjälpta. I slutet av dagen spelar det ingen roll för individen om det kommer fram en trollkarl och skriker "abrakadabra simsalabim" eller om man injicerar stamceller i innerörat för att bli botad. Hade jag vetat att LLLT fungerat för mig trots att vetenskapen hävdar att det är omöjligt, hade jag inte tvekat en sekund. Problemet nu är att det är en kostsam behandling där många människor blivit besvikna med utebliven positiv effekt, eller total regression av effekten (troligtvis en placebo-effekt). Det finns ingen uppdelning vilka patienter det skulle kunna fungera för, vilka det troligtvis inte fungerar för o.s.v. Tinnitus är, som vi alla vet, ett SYMTOM och ingenting annat. Vad symtomet beror på kan skilja sig något ofantligt, och här ligger en stor del av problematiken. Hursomhelst LLLT kanske kan fungera men jag skulle själv personligen inte kunna rekommendera det till någon om man inte har en stor påse med pengar över och ingenting att förlora.

Ja jag är i högsta grad en laserförespråkare då det hjälpt mig bevisligen, jag kan bevisa det men det är ju tydligen inget värt? Jag hade yrsel, hög ton i örat och hål i trumhinnan första gången jag behandlade mig med laser, hålet i trumhinnan hade jag haft i flera år och fått opererat om jag velat men ville inte detta. Nåväl efter 20 laserbehandlingar hade yrseln försvunnit, tinnitustonen minskat markant och hålet i trumhinnan (som jag bevisligen hade haft i flera år) läkt/försvunnit? Placebo? Knappast säger jag, då jag nu är nästintill besvärsfri för tillfället så är min motivation att övertyga andra minimal är ändå med i debatten mera av principiella skäl.
Citera
2013-11-19, 17:51
Medlem
Har svårt att tro att laser skulle hjälpa oss som fått tinnitus av höga ljud, dvs har en skada i innerörat. För min egen del så skulle jag tyvärr aldrig ha råd att prova då denna kliniken som nämns ligger väldigt långt bort från mig. En dyr behandling, skulle vara tvungen att bo på hotell/vandrarhem, frånvaro från jobbet. Det går bara inte. Hittar för övrigt bara en klinik i hela sverige som utför detta, och det är den som nämns i tråden.
Citera
2013-11-19, 17:56
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronbe
Har svårt att tro att laser skulle hjälpa oss som fått tinnitus av höga ljud, dvs har en skada i innerörat. För min egen del så skulle jag tyvärr aldrig ha råd att prova då denna kliniken som nämns ligger väldigt långt bort från mig. En dyr behandling, skulle vara tvungen att bo på hotell/vandrarhem, frånvaro från jobbet. Det går bara inte. Hittar för övrigt bara en klinik i hela sverige som utför detta, och det är den som nämns i tråden.

Ja det är ju ett aber att det bara finns en klinik (som jag vet om) som behandlar tinnitus framgångsrikt, min ilska riktar sig till den "vanliga" vården som inte själva kan tillämpa denna metod eller åtminstone ge remiss så det inte skulle kosta mera än vanlig vård.
Citera
2013-11-19, 19:21
Medlem
Jag frågade en audionom om det där, och han sa att det inte finns några rön som tyder på att laser i örat skulle ha någon som helst reell verkan. Laser är helt enkelt ljus, koherent ljus.
Citera
2013-11-19, 19:29
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag frågade en audionom om det där, och han sa att det inte finns några rön som tyder på att laser i örat skulle ha någon som helst reell verkan. Laser är helt enkelt ljus, koherent ljus.

Ja men då hade han fel vet du, finns både råd och rön, men hoppas du kommer ha tinnitus i många år då och maskera det så gott du kan, sådana som du är direkt kontraproduktiva när det gäller all utveckling, testa själv fegis
Citera
2013-11-19, 20:07
Medlem
Det handlar inte om det, utan om det har något medicinsk verkan överhuvudtaget.
Än så länge finns det antagligen för få undersökningar på området.
Citera
2013-11-19, 20:16
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det handlar inte om det, utan om det har något medicinsk verkan överhuvudtaget.
Än så länge finns det antagligen för få undersökningar på området.

Är du helt j-la d-m i huvudet, vem fan bryr sig om undersökningar när nåt fungerar? Jaja som sagt jag VET att det fungerar vill du inte inse det eller förstå så är det upp till dig, maskera på du...
Citera
2013-11-19, 23:47
Medlem
RoaldDahls avatar
Båda sätten kan fungera, laserterapi och trt. Det beror även rätt mycket på var tinnitusen uppstått, vad som är orsaken till ens tinnitus, om jag förstått saken rätt.

I Sverige har en del sjukhus och mottagningar - även inom det offentliga akupunktur på programmet. I Danmark och Tyskland finns zonterapi på programmet. Och bägge dessa kan ses ligga inom alternativmedicinen.
Citera
2013-11-19, 23:55
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Båda sätten kan fungera, laserterapi och trt. Det beror även rätt mycket på var tinnitusen uppstått, vad som är orsaken till ens tinnitus, om jag förstått saken rätt.

I Sverige har en del sjukhus och mottagningar - även inom det offentliga akupunktur på programmet. I Danmark och Tyskland finns zonterapi på programmet. Och bägge dessa kan ses ligga inom alternativmedicinen.

Jaa varför ska Sverige vara så inihelvete långt efter hela europa ,världen varför vara så stelbenta och inte kunna prova ,tro på något annat? som folk säger fungerar?
Citera
2013-11-20, 00:16
Medlem
Mickeavensiss avatar
Ja nu är jag helt ärlig, laserbehandling fungerar för mig och många andra vet jag, allt skit jag får för att säga detta är helt sjukt, osannolikt, man tror ju naivt att man gör något gott som uttalar sig för människors bästa, men nej man är en konstig prick tydligen som testat något dumt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in