2013-11-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack själv och du har givetvis rätt. Mitt stora problem i diskussioner är att jag har väldigt svårt att tolerera när folk ignorerar fakta de fått påpekat för sig och bara kör vidare i samma spår. Eller påstår saker de rimligen inte kan bedöma, som att åklagaren begått ett stort fel som inte häktade Berg och gjorde husrannsakan hos honom.

Visst kan en "plantering" av föreslagen typ någon gång ha gjorts och lyckats, det kan vi inte veta. Det förändrar inte att det är en både osannolik och långsökt teori och när den inte stöds av några bevis eller ens små indicier (t ex observationer av mystiska män som kretsat runt den åtalades bil eller en pejling av VB:s telefon på annan plats) så kan man inte gärna på allvar föra fram den som grund för rimligt tvivel. Som Hamilkar påpekade skulle det i så fall gå att frikänna en mycket stor del av de åtalade i olika rättegångar. De behöver bara säga att bevisningen är planterad.

Gulliga ni är. Jag har följt tråden ett bra tag, och det är inte förrän nu som jag vågat mig in i diskussionen. En del saker människor skriver gör att man brinner upp, kan jag medge. Som konspirationsteorier och annat, de som blundar för bevisen och låter som en trasig självpratande docka.

När jag började följa det här fallet utgick jag från att den misstänkte var oskyldig, bara för att kunna vara så objektiv som möjligt när jag läste FUPen, följde rättegången osv. Man vet ju själv hur det blir när man annars redan i förväg bestämmer sig för vad man absolut ska tycka.. Jag är nu helt övertygad om att KJ är skyldig. Resten är ett stort frågetecken egentligen, och går bara att spekulera och gissa. Hade han en medhjälpare på något sätt? I alla dessa förhör med hans vänner och familj får man känslan av att det är något som inte sägs. Det fattas fortfarande en ordentlig förklaring till en del bevis, och hans eventuella (men uppenbara) lögner. Som enbart kan besvaras av iblandade.

Jag känner att det KAN finns en chans att han tragiskt frias för mord á la Mats Alm. Nu verkar det ju som att han fälls i tingsrätten, men vem vet vad som händer i hovrätten om dom överklagar.

I den perfekta världen kommer ett erkännande och en förklaring till alla frågetecken. Hoppas något knäcker honom, eller en eventuell medhjälpare (även om det inte finns några bevis från denna).
Citera
2013-11-19, 16:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det förutsätter att du läst domen eller har fått förhandsbesked om vad som kommer att stå i den. Det finns inget som hindrar att ett vittne i ett senare skede får ikläda sig en annan roll. Om jag läst rätt i tråden har Forssberg varit inne på att annan gärningsman kan vara tänkbar och hintat om MB ? Detta kan Forssberg inte har gripit ur luften, det måste han i sin tur ha upplysts om av KJ, att KJ misstänker detta. För att komma vidare på den vägen måste KJ övergå från att vädra misstankar om MB till att berätta att han VET att MB är inblandad, vilket kan vara en svår avvägningsfråga då detta sannolikt innebär att även KJ är inblandad. Men det är ju tingsrätten redan på det klara med så det innebär ingen förändring för KJ, bara en möjlighet för honom att trolla bort en del av ansvaret i hopp om att komma lindrigare undan själv.

Men snälla du. Ser du inte logiken här? Så länge KJ sitter isolerad och inte vet vad som händer i omvärlden är de enda alternativa GM och "plantörer" han kommer på killarna som bråkat lite med honom vid ett par tillfällen. Sen hävs en del av restriktionerna och han får - antagligen via advokaterna - reda på spekulationerna runt "karatetränaren" här på Flashback. Och kan man tänka sig - plötsligt dyker han upp som den nya och onda konspiratören och mördaren i KJ:s små "teorier"

Det ser jag i vart fall som en mycket mer trolig teori än att uppgiften flödat från andra hållet. Jag förstår t ex inte ens vad han hoppats åstadkomma med att peka ut två helt oskyldiga om han VET att det finns en med-GM på annat håll. Om nåt ser ut som skit och luktar som skit så är det oftast tryggt att utgå från att det är skit. Denna gamla sanning gäller i högsta grad KJ:s försök till att skylla på andra under förhören och rättegången.
Citera
2013-11-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
Jag har kollat lite mer på SMS trafik på Kj´s lista i FUP:en. Jag hittar ett antal enbokstavs SMS som KJ skickat till en och samma nummer 0736901675 den 16/5 vid 18-19 tiden.

Har dock inte lyckats lista ut om de betyder något men om jag inte bommat några så är det bokstäverna i den ordning de skickades (viss felmarginal finns då de var svåra att följa i fuppen)

G
D
U
E
Ö
D
R
V
A
?

Någon som är bra på att se vad de kan betyda? Jag tycker det är för många för att vara en slump och de är skickade som stora bokstäver.

Sms är till So*i Öm*n och börjar med ett som följer,

2013-05-16 18.59.19 Heeeeeejjj flicka !!

Sen följs det av 10 st sms i tidsföljd som blir:

V a d g ö e r d u ?

Finns på sidan 537 i FUP.
Citera
2013-11-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
OK. Nu har jag mailat tingsrätten med en beställning på ljudfiler från samtliga förhör i Tingsrätten med MB och KJ samt alla slutpläderingar. Jag lovar att dela med mig till alla intresserade när de kommer. Vet ej kostnaden, hoppas att de inte saltar fakturan för mycket.
Du får gärna lägga upp filerna på sån där sida man sen kan ladda ner dom från. Också kan nån lägga upp länk i sammanfattningen i trådstarten. Det skulle vara väldigt snällt.
Citera
2013-11-19, 17:28
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Men snälla du. Ser du inte logiken här? Så länge KJ sitter isolerad och inte vet vad som händer i omvärlden är de enda alternativa GM och "plantörer" han kommer på killarna som bråkat lite med honom vid ett par tillfällen. Sen hävs en del av restriktionerna och han får - antagligen via advokaterna - reda på spekulationerna runt "karatetränaren" här på Flashback. Och kan man tänka sig - plötsligt dyker han upp som den nya och onda konspiratören och mördaren i KJ:s små "teorier"

Det ser jag i vart fall som en mycket mer trolig teori än att uppgiften flödat från andra hållet. Jag förstår t ex inte ens vad han hoppats åstadkomma med att peka ut två helt oskyldiga om han VET att det finns en med-GM på annat håll. Om nåt ser ut som skit och luktar som skit så är det oftast tryggt att utgå från att det är skit. Denna gamla sanning gäller i högsta grad KJ:s försök till att skylla på andra under förhören och rättegången.

Men var det inte så att KJ redan innan han greps hade sagt till någon att det måste vara MB som är mördaren?
Citera
2013-11-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bristfällig hit och bristfällig dit. Det är naturligtvis besvärande för förundersökningen att man inte lyckats fastslå en brottsplats. Men om detta beror på att polisarbetet har bedrivits på ett sätt som är rimligt att kalla för bristfälligt har jag svårt att uttala mig om, och det tror jag att de allra flesta som inte har haft direktinsyn in i utredningen har. Sedan har det slarvats en del med andra ting, visst. Men det finns alltid slarvfel i en stor FUP. Och det finns alltid folk som tror att existensen av dessa slarvfel är mycket mer ödesdiger och anmärkningsvärd än vad den i själva verket är.

1. Det beror ju på hur man ser på sådant, helt uppenbart har åtalet i fup utelämnat standardanalyser angående åldern på blodstänk med mera som åtminstone är standard i andra i-länder. Hela indiciekedjan har sedan byggts på just de saknade delarna i indiciekedjan. Eller med andra ord, indiciekedjan bygger alltså på att man valt bort tillgängliga bevis -> ett i normalfallet väldigt uppenbart tecken på bristfällighet eller tom. en ditsättning.

2. Det är ju alltid skillnad på var felen ligger, men i det här fallet är det ju uppenbart att det fifflats med något, när det tar SKL 20 minuter att fixa de nödvändiga bevisen. Varför inte låta SKL ta 20 minuter och istället ha typ fem år av rättegångar föröver?
Citera
2013-11-19, 17:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det beror ju på hur man ser på sådant, helt uppenbart har åtalet i fup utelämnat standardanalyser angående åldern på blodstänk med mera som åtminstone är standard i andra i-länder. Hela indiciekedjan har sedan byggts på just de saknade delarna i indiciekedjan. Eller med andra ord, indiciekedjan bygger alltså på att man valt bort tillgängliga bevis -> ett i normalfallet väldigt uppenbart tecken på bristfällighet eller tom. en ditsättning.

2. Det är ju alltid skillnad på var felen ligger, men i det här fallet är det ju uppenbart att det fifflats med något, när det tar SKL 20 minuter att fixa de nödvändiga bevisen. Varför inte låta SKL ta 20 minuter och istället ha typ fem år av rättegångar föröver?

Tillräckligt analyserat för att domstolen anser att han är skyldig till mord, så efteranalyser av ett domslut kan inte sluta på annat sätt än ett rättshaveristiskt gnällande.
Citera
2013-11-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Nu tror jag du missförstod mig. Jag kritiserade inte Borgströms jobb i Quick fallet, jag kritiserade hans kritiker. Som offentlig försvarare är det ju i princip omöjligt att gå emot sin klients linje. Vilket vänsterhycklaren Guillou gjort till sin konstform att medvetet bortse ifrån.

Sen behöver du inte raljera så förbannat du heller, många synpunkter och invändningar mot utredningen har i högsta grad varit påkallade. Det är en i många delar bristfällig utredning och dessutom saknas mordplats, mordvapen och styckningsplats. Givetvis ifrågasätter då folk om bevisningen bör hålla. Det är just en övertro på "experter" som är farlig.

Och vi kan ta fallet Ulf istället för Quick. Ulf ville inte bli fälld för upprepade övergrepp på sin dotter, men han blev det ändå, på, med facit i hand, helt felaktiga och befängda grunder. För att tala klartext rena sagor. Myndigheter gör fel, "experter" gör fel, sökhundar markerar fel, SKL gör fel osv osv.

Just därför är det viktigt att ifrågasätta. Jag är inte övertygad om att KJ begått detta ensam med allt vad det innebär.
Citera
2013-11-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Finns nog en del riktighet i det du skriver, läser man konversationen (VB-MB) efter torsdagens träning 2 maj som är en hel del, så kan man se att hon känner sig dissad av MB och hon formligen dränker honom med diverse meddelanden med underton av stark besvikelse.

Hon kontaktar KJ natt mot lördag att hon ämnar komma till honom för studier och sådant kommer man på mitt i natten ?? Hennes status uppdateringar på fejjan (2 st) tycker jag talar för att avsikten var att MB skulle läsa dem, hon tror sig i hennes "stalking" värld att göra MB svartsjuk.

Sen väl hos KJ går något snett, precis som du skriver, KJ har velat annat men inte VB därav startar en konflikt, han ser och förstår att han är inte no1 som han hoppats och trott, han får ett "tuppjuck" som får enorma konsekvenser.

Tror också att VB hade för avsikt att göra MB svartsjuk, därav val av pluggställe - hos ett ex.
Däremot tror jag inte att KJ fick "tuppjuck" eller att han blev våldsam. Det finns ingen i hans vänkrets som ens uttalat sig om att KJ har temperament eller har lätt för att bli förbannad.
Tvärtom! Han är inte svartsjuk av sig heller, det rimmar illa att han skulle ha dödat henne i sin lägenhet när det inte finns bevisning för det precis som det inte finns bevisning för att hon lämnat hans bostad strax före nio på kvällen.
Citera
2013-11-19, 17:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Men var det inte så att KJ redan innan han greps hade sagt till någon att det måste vara MB som är mördaren?

Det kan jag inte minnas att jag hört nånstans. Han visste väl knappt vem MB var (enligt sig själv i förhören åtminstone). Du får gräva fram en källa för ev. fortsatta funderingar
Citera
2013-11-19, 17:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Som vilka då till exempel?

Sen sa ju faktiskt hr Forsberg enligt artikelns ingress:

Vilket jag med kännedom om hur jurister uttrycker sig har svårt att tolka på något annat vis än att han medger att hans klient givet bevisläget får anses bunden till detta brott direkt på den tekniska bevisningen.

Det vimlar ju av konstiga typer i förhören i FUP. Har du läst hela FUP? Du har inte funderat på en enda alterntiv förklaring? Varför inte? Har du svårt för att tänka själv eller nöjer du dig med att tycka.

Du verkar väldigt manipulativ tycker jag. Du läste inte ens artikeln eller det som stod där passade inte dina syften:

Citat:
– Blodet i bilen är svårförklarat, säger han.
Citera
2013-11-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tror också att VB hade för avsikt att göra MB svartsjuk, därav val av pluggställe - hos ett ex.
Däremot tror jag inte att KJ fick "tuppjuck" eller att han blev våldsam. Det finns ingen i hans vänkrets som ens uttalat sig om att KJ har temperament eller har lätt för att bli förbannad.
Tvärtom! Han är inte svartsjuk av sig heller, det rimmar illa att han skulle ha dödat henne i sin lägenhet när det inte finns bevisning för det precis som det inte finns bevisning för att hon lämnat hans bostad strax före nio på kvällen.

Att hänvisa till att "vänkretsen" uttalat sig om att en människa INTE är våldsam fungerar inte riktigt som bra argument till det där. Hur många människor har inte sagt "jag trodde aldrig att han/hon skulle kunna göra något sådant, han/hon som är så snäll". Det har tagits upp tidigare i tråden. Vid rätt/fel förutsättningar kan vem som helst tippa över. Känns som att den där "han är ju snäll"-repliken ligger på samma nivå som "det är bara äckliga snuskgubbar i stor rock som våldtar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in