2013-11-19, 07:38
Medlem
kopierameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Definitioner enligt Nationalencyklopedin:

•Gud, något övernaturligt med avgörande inflytande över tillvaron.

•Deism, beteckning för en viss form av gudstro där Gud uppfattas som avlägsen från världen och inte ingriper i det historiska skeendet.

•Teism, tron på en Gud som är personlig, tillbedjansvärd, skild från världen men verksam i den.

•Panteism, tro enligt vilken Gud och världen är ett och detsamma.

•Panenteism, tro att allt verkligt är i Gud, men att Gud är något därutöver.

Ja då är ju frågan vilken gud diskuteras här.
Inte är det Thor eller Oden! eller?
Citera
2013-11-19, 08:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Mycket bra påpekat.
Att det finns en "yttersta kraft" bakom allt är väl ganska självklart även för ateisterna.
En fråga är huruvida denna kraft är medveten och intelligent eller inte. Kanske kan det vara en del av definitionen?

En allmän samordnande yttersta kraft bakom allt?
Inte alls självklart.
Spekulera kan man såklart men jag har ingen anledning att tro på någon sådan utifrån vad jag lärt mig.
Däremot finns ju de sedvanliga krafterna bevisligen. Gravitation, elektrisk, magnetisk.
Citera
2013-11-19, 14:46
Medlem
Zorroo5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag kör bil. Jag har en icke perfekt VW med fyra hjul. Alltså måste det finnas en perfekt bil som har 3 678 439 001 hjul.

Din bil är inte relevant eftersom det inte är en människa.
Citera
2013-11-19, 14:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorroo5
Din bil är inte relevant eftersom det inte är en människa.

Är Gud alltså en människa? Varför måste det vara just det?
Citera
2013-11-19, 16:14
Medlem
Zorroo5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är Gud alltså en människa? Varför måste det vara just det?

Jag tror att gud är ett väsen, tror definitivt inte att gud är en sopborste eller en bil..
Citera
2013-11-19, 16:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorroo5
Jag tror att gud är ett väsen, tror definitivt inte att gud är en sopborste eller en bil..

Ok, så bara väsen kan vara perfekta?
Citera
2013-11-19, 16:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag håller med er två att det är en mycket bra fråga. Det är som bäddat för missförstånd när folk troligtvis har helt skilda uppfattningar om Gud.

Men jag ställer mig undrande till om det är självklart att även de flesta ateister tror på någon "yttersta kraft" bakom allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
En allmän samordnande yttersta kraft bakom allt?
Inte alls självklart.
Spekulera kan man såklart men jag har ingen anledning att tro på någon sådan utifrån vad jag lärt mig.
Däremot finns ju de sedvanliga krafterna bevisligen. Gravitation, elektrisk, magnetisk.
Någon sorts kraft är det ju hur man än vrider och vänder och det. Även om det är "ingenting" så är det också en slags kraft, eller orsak eller slump. Vad man än kallar det så är det något på något sätt. Därmed inte sagt att det är samordnande eller medvetet.

Det vi rimligen borde ägna oss åt är att betänka hur pass sannolikt det är att det finns omedvetenhet överhuvudet taget. Om vi utgår från oss själva (som vi oftast gör) så finns det inget som tyder på det finns något som inte hänger samman med allt annat på något sätt. Om allt hänger samman är det mer komplext än en hjärna. Samtidigt så finns matematiken överallt i naturen. Hjärnan producerar matematiska tankar, och naturen är matematiskt uppbyggd. Varför skulle NÅGOT helt plötsligt avvika från den till synes generella principen i universum? Är det inte troligare att det medvetandet är en naturkraft som alla andra naturkrafter. Dvs något som ligger i naturens innesta väsen som naturlagarna.
Citera
2013-11-19, 18:45
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Vari ligger nyttan med att tro på Gud?
Vad får man ut av det som person?
Kan man be om saker som man vill ha/ska hända bara genom att tro på Gud?

När jag sitter där på kvällen och har haft fredagsmys, knullat med min fru och dricker ur sista slatten vin samt kollar på nyheterna innan jag lägger mig och har andningsuppehåll tack vare snarkningen och drömmer om att mina barn inte ska bli så mycket mobbade i skolan och har ångest för att jag inte är tillsammans med den där underbara bögen jag egentligen vill leva med och istället ligger här o stirrar i taket o fyfan kom på att skattemyndigheterna aldrig kommer gå med på mina avdrag för jag ljög ju och varför berättade jag så mycket skit om mina grannar i dag, "skvallrade", och jag måste verkligen sluta dricka så mycket kaffe, det är ju centralstimulerande och det hänger inte ihop med min fasad o apropå fasad så måste jag verkligen klippa gräset imorgon så mina grannar inte tror jag mår dåligt men jag är en bra människa för jag tror på gud juuuuu....hatar verkligen Lisa på jobbet, hon tar över mina arbetsuppgifter och gör det så mycket bättre än jag....haaaatar henne. Nu ska jag be för Lisa....

...kan inte somna, fan, det hjälpte inte.
Citera
2013-11-19, 19:18
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Det vi rimligen borde ägna oss åt är att betänka hur pass sannolikt det är att det finns omedvetenhet överhuvudet taget.
Jasså det tycker du?

Citat:
Om vi utgår från oss själva (som vi oftast gör)
Va?

Citat:
så finns det inget som tyder på det finns något som inte hänger samman med allt annat på något sätt.
Jasså, det säger du?

Citat:
Om allt hänger samman är det mer komplext än en hjärna.
Kan tyckas.
Citat:
Samtidigt så finns matematiken överallt i naturen.
Vart då menar du?
Citat:
Hjärnan producerar matematiska tankar, och naturen är matematiskt uppbyggd.
På vilket sätt är den matematiskt uppbyggd? Att den går att beskriva matematiskt?
Citat:
Varför skulle NÅGOT helt plötsligt avvika från den till synes generella principen i universum?
Vilken generell princip?
Citat:
Är det inte troligare att det medvetandet är en naturkraft som alla andra naturkrafter. Dvs något som ligger i naturens innesta väsen som naturlagarna.
Varför skulle det gör det? Inget som tyder på det.
Citera
2013-11-19, 21:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jasså det tycker du?
Va?
Jasså, det säger du?
Kan tyckas.
Ja
Citat:
På vilket sätt är den matematiskt uppbyggd? Att den går att beskriva matematiskt?
Ordning
Citat:
Vilken generell princip?
Se ovan
Citat:
Varför skulle det gör det? Inget som tyder på det.

Se ovan
Citera
2013-11-19, 21:50
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ja
För det tycker inte jag.

Citat:
Ordning
Och vad vill du säga med detta?

Citat:
Se ovan
Så den generella principen är "Ordning"?

Citat:
Se ovan
Fanns inget där.
Citera
2013-11-19, 23:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
För det tycker inte jag.

Och vad vill du säga med detta?

Så den generella principen är "Ordning"?

Fanns inget där.
Är sjukt trött på sån här skitargumentation. Taktiken du har (precis som Bogomil) är att hacka sönder inlägg så att den ursprungliga resonemanget förstörs. Det är strawmantaktik.

"vad vill du säga med det då"
"vad vill du säga med det då"
etc

Läs igen, sakta. Och tänk efter lite innan du svarar.

Citat:
Någon sorts kraft är det ju hur man än vrider och vänder och det. Även om det är "ingenting" så är det också en slags kraft, eller orsak eller slump. Vad man än kallar det så är det något på något sätt. Därmed inte sagt att det är samordnande eller medvetet.

Det vi rimligen borde ägna oss åt är att betänka hur pass sannolikt det är att det finns omedvetenhet överhuvudet taget. Om vi utgår från oss själva (som vi oftast gör) så finns det inget som tyder på det finns något som inte hänger samman med allt annat på något sätt. Om allt hänger samman är det mer komplext än en hjärna. Samtidigt så finns matematiken överallt i naturen. Hjärnan producerar matematiska tankar, och naturen är matematiskt uppbyggd. Varför skulle NÅGOT helt plötsligt avvika från den till synes generella principen i universum? Är det inte troligare att det medvetandet är en naturkraft som alla andra naturkrafter. Dvs något som ligger i naturens innesta väsen som naturlagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in