McEnroe tycker dubbeln bör läggas ner.
Några citat:
Citat:
“Why we are even playing doubles at this point is a mystery to me,” said McEnroe. “I love doubles but I don’t even recognise what this is. If there was a volleying contest from the service line, most of these guys couldn’t . . .” He stopped and sighed. “They play an inch from the net. It is like wham, bam, thank you ma’am.
“If you cut out doubles and gave that money to singles players ranked between 200 and 1,000, maybe that would do something for the game. Then some other guy who never really had the chance to play ends up becoming No 100 in the world instead of quitting when he’s No 400.
“Most doubles players, I hate to say, are the slow guys who were not quick enough to play singles.”
"But sometimes I hear people saying they are the greatest doubles players of all time. I’m like ‘Excuse me?"
http://www.telegraph.co.uk/sport/tennis/10498835/John-McEnroe-makes-controversial-call-for-doubles-tennis-to-be-ditched-from-the-major-tournaments.ht ml
http://www.tennis-x.com/xblog/2013-12-08/14289.php
http://uk.eurosport.yahoo.com/blogs/tramlines/mcenroe-derides-doubles-why-even-playing-140439693.html
Vad tycker ni? Jag är själv en av dem som i många fall hellre ser en dubbelmatch än en singelmatch. Jag är förstås medveten om att jag är väldigt ensam om att föredra dubbel. Hur som helst förstår jag lite av McEnroes tankegång här. Varför spelas det ens dubbel idag när det knappt finns folk på läktaren och när det (utan att överdriva speciellt mycket tyvärr)
aldrig visas en match på TV, inte ens mastersfinaler? Dubbeln måste ju bara ge minus åt arrangörerna i dagsläget. Jag tror inte impopulariteten är spelformens fel, dubbel var ju populär förut. Den har marknadsförts och behandlats så in i helvetes dåligt så att det kommit till dagens läge där dubbeln nästan är helt död. Jag är övertygad om att dubbel skulle vara populärt om den bara fick en chans och marknadsfördes på ett seriöst sätt, det är trots allt väldigt underhållande. Men tyvärr måste jag hålla med honom i dagsläget. När ingen bryr sig om dubbel, då är det så klart ingen idé att det spelas. Bättre som han säger att singelspelarna mellan 200-1000 får mer betalt. Det skulle säkert bättra bredden i singel.
Måste dock säga emot McEnroe på vissa punkter: På honom låter det i princip som att dubbelspelarna har dålig volley, när det i själva verket är så att de allra flesta dubbelspelarna har mycket bättre volley än singelspelarna. Punkt nummer två: Att det bara är de som inte är tillräckligt bra för singel som blir dubbelspelare stämmer inte helt. Många har helt enkelt ett spel som är väldigt bra anpassat för dubbel, liksom att vissa singelspelare är dåliga på dubbel. Och sista punkten, det där om att Bryan-bröderna inte skulle vara bäst. Det säger jag emot. Inget annat par bak i tiden tar dem på det spelmässiga planet, och faktiskt inte heller på det titelmässiga. Okej om några singelspelare skulle vara bättre i teorin, men det tycker jag verkligen inte man kan slå fast utan att det visas i praktiken. Nåja.
Vad har ni att säga om det här? Varsågoda, diskutera.