2013-11-19, 09:35
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1
Det finns alldeles för lite information så jag kan göra en "vettig" slutsats.

Har haft på foliehatten och har kommit fram till dessa teorier:

Teori Åbergsfortet: Jag var förra året, några vändor, till Åbergsfortet och jag minns att vi fann ett hål vid sidan av fortet, det var verkligen inte synligt, och om man gick in hålet så kom man in i en "grotta". Någon gammal utsiktspost som har raserat in. Finns inte alls mycket att se där, men hon kanske har hamnat där och inte kan ta sig ut. Var rätt trångt och hade aldrig gått in själv. Jag hade ingen signal när jag var där och använde mobilen som ficklampa. Kanske finns mer sådana hål.

Dock saknar förklaringen vad hon gör där själv. Men signalen är iaf från området så.

Teori älv: Hennes motionsrunda blev en långpromenad. Det är rätt fint att promenera vid älven och man möter många där på somrarna. Hon kanske har ramlat i av ren otur, och inte kunnat simma till land igen. Vattnet lär ju inte vara varmt direkt.

Teori kompis: Kompisen hon skulle träffa är bakom försvinnandet. Kompisen är någon hon har träffat i Luleå med tanke på att hon pluggar där. Det är något som borde fördjupas i. Området vart signalen kommer ifrån, går en väg. Tror det kallas lokalt för "gamla lulevägen". Om nu skulle vara kidnappad så förstår jag varför förövaren väljer den vägen. Den känns väldigt diskret.

Teori psykopat: 2011 utsattes en kvinna för våldtäktsförsök. Ingen har blivit fälld för det såvitt jag vet. http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=6437344
Vart våldtäktsförsöket skedde är inte så långt ifrån vart sista telefonsignalen var.

Denna "psykopat" har nu kidnappat henne, och bor mest troligt i området. Eller i Sävast.

Min fetning. Efter att ha följt detta fall nästan dagligen sedan trådstart blir man nästan nostalgisk när man läser tråden från början igen. Kan konstatera att Soffpotatis1 redan den 9/5 är på rätt spår med sin "Teori kompis". Man kan undra vilka spår som hade kunnat hittas om KJ:s förehavande, bil och lägenhet hade undersökts redan då?
Ingen kritik mot polisen i detta, de kunde ju knappast ana vart detta skulle ta vägen då.
Citera
2013-11-19, 09:38
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller så kom blodet från en död VB, och lukten fyllde hela utrymmet.

Ja, jag menar nog med att hon var död när hon låg i bagaget. Vi är helt överens angående detta.
Citera
2013-11-19, 09:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Ja, jag menar nog med att hon var död när hon låg i bagaget. Vi är helt överens angående detta.
Nej, kroppen behöver inte ha varit där för att blodet kom dit.
Citera
2013-11-19, 09:49
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Nej, kroppen behöver inte ha varit där för att blodet kom dit.

Något lik verkar enligt polisens undersökning i alla fall ha varit i bagaget. Efersom VB:s blod finns där med så är väl det troligaste att även VB:s lik befunnit sig där. I annat fall har vi ett annat, hittills okänt, lik som funnits i bagaget.
Teoretiskt möjligt men inte särskilt troligt, eller?
Citera
2013-11-19, 09:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men det är ändå att vika ner sig lite väl långt innan huvudmannen har bestämt om och hur det ska överklagas.

Det där hade möjligen kunnat flyga om VB hade bivit strypt till döds. Men hur man sticker nån med ett håljärn eller en märlspik fjorton gånger av misstag, eller som ett led i riskfylld kinky sex, det har jag svårt att själv begripa, och ännu svårare hur man får en domstol att köpa. Det problem Forsberg har är ju vidare att KJ i sina tingsrättsförhör framstår som totalt otrovärdig, med sitt snarast fotografiska minne om allt som är ofarligt, och sin totala amnesi när det börjar bli farliga frågor. Man har en viss uppförsbacke med en alldeles ny story i hovrätten då - redan utan att behöva trassla in sig i resonemang av typen Och så råkade jag sticka henne med håljärnet. Och så råkade jag sticka henne med håljärnet tolv gånger till. Och sen råkade jag sticka ihjäl henne.

Jo sant. Tycker också Forsbergs uttalande är egendomligt.

Det jag tänkte på i min spekulation är att rättsläkarens osäkerhet om vilka skador som tillfogats efter döden teoretiskt skulle kunna bli en räddningsplanka. Det gick vad jag förstår inte heller att utesluta helt att hon dog av strypning. Han skulle kunna försöka sig på att påstå strypsex och säga att han högg i kroppen kort efter döden för att vilseleda. Det skulle säkert omedelbart få igång ett antal personer i denna tråd på ett nytt "rimligt tvivel-spår". Dock tror jag som du att det knappast skulle imponera på hovrätten.
Citera
2013-11-19, 09:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Något lik verkar enligt polisens undersökning i alla fall ha varit i bagaget. Efersom VB:s blod finns där med så är väl det troligaste att även VB:s lik befunnit sig där. I annat fall har vi ett annat, hittills okänt, lik som funnits i bagaget.
Teoretiskt möjligt men inte särskilt troligt, eller?
Fortfarande, blodet kan ha kommit från en död VB och planterats i bagageutrymmet. Blod från döda luktar kadaverin.

Vidare kan blodet, som jag förklarade igår kväll, ha kommit från VB:s bagage för länge sedan och Uno hade en dålig dag på jobbet.
Citera
2013-11-19, 10:18
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Fortfarande, blodet kan ha kommit från en död VB och planterats i bagageutrymmet. Blod från döda luktar kadaverin.

Vidare kan blodet, som jag förklarade igår kväll, ha kommit från VB:s bagage för länge sedan och Uno hade en dålig dag på jobbet.

Visst, blodet KAN ha planterats men personligen anser jag det inte speciellt troligt. För mycket bök och för stor risk för den som i så fall utför det.

Skulle blodet kommit från en levande VB:s bagage (för länge sedan) skulle detta bagage i så fall vara rejält nedblodat för att lämna spår både på bagageutrymmets kant samt matta. Av en ren slump skulle även polishunden ha en dålig dag på jobbet just i denna fall.
Tycker även att VB:s mamma skulle komma ihåg ifall hennes dotter kommit hem med en såpass nedblodad väska/ryggsäck. Inte speciellt troligt i detta fall heller.
Citera
2013-11-19, 10:19
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:

Ja det är kanske möjligt. Jag personligen tror att VB fraktats i bagageluckan. Jag är dock inte övertygad om att KJ var ensam om allt. Om man jämför hur noga allt annat är städat från bevis (fp, lägenheten, bortskaffande av fysikbok, händer, mobil, kläder, glasögon(?) etc) är ju bilen värsta soppan med dåligt undanröjda bevis som besudlad handske, påse och blodspår. Det var kanske KJs eget ansvarsområde som också speglar hur han hade det hemma med ordning.

Jag vill fortfarande veta vem skäggige mannen i fönstret och den som hjälpte honom bära ut något 7-8 Maj var. Kör det i Efterlyst, lokala medier, vad som helst. Om ingen anmäler sig, till och med efter rättegången och media som rapporterat om utbärandet, så har vi vår medgärningsman. Visa vittnena foton på intressanta ansikten och "innersta kretsen". Hur svårt kan det vara..
Citera
2013-11-19, 10:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ojoj, dina fiender hos mps är på tapeten igen. Nej, jag svarade på ett inlägg där jag konstaterade att man inte kan ha amatörspanare som vittnen och garant för att ett hus är fullständigt avsökt. Låt nu din konflikt eller besvikelse på mps vila ett tag och undvik att det skymmer dig själv, och tråden.

Det finns väldigt många nu som gått på KJs egen utsago om att han inte är kapabel och letar andra spår trots att inte ens hans advokat kan neka till att blodet från Vatchareeya i KJs bil ligger till grund för att han blev fälld i tr och nu ska genomgå en sinnesundersökning. Här har vi en förslagen typ som verkligen gjort en kraftansträngning för att inte hamna i onåd hos sin mamma och pappa. Eventuellt hoppades han kanske på att hans teori om plantering skulle gå hem, det finns ett antal privatspanare på hans nivå i tråden som har svårt att finna sig i att den tekniska bevisningen är är överlägsen oss ofullständiga människor.

KJ blev märkbart förvånad under förhören över att spår som man inte kunde se med blotta ögat gick att finna… MB ska vara väldigt tacksam för de tekniska framstegen, annars hade han legat pyrt till.

Jag tror det är för tidigt att hugga MB:s oskuld i sten. Jag får känslan att utredarna beträffande Berg inte var objektiva, och väldigt snabbt flyttade fokus när man fick KJ i hårkorset. Misstänkt snabbt, som om man inte var särskilt sugen på att riskera konstatera att just Micke Berg, karatetränare både för poliser och Vatchareeya Bangsuan, skulle vara VB:s baneman - eller inblandad i mordet på något sätt. Finns/fanns outtalade lojaliteter av något slag mellan utredande poliser och Berg ? Jag blir inte förvånad om Akt 2 i detta stycke är under uppsegling i och med tingsrättens inställning i skuldfrågan.
Citera
2013-11-19, 10:32
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo sant. Tycker också Forsbergs uttalande är egendomligt.

Det jag tänkte på i min spekulation är att rättsläkarens osäkerhet om vilka skador som tillfogats efter döden teoretiskt skulle kunna bli en räddningsplanka. Det gick vad jag förstår inte heller att utesluta helt att hon dog av strypning. Han skulle kunna försöka sig på att påstå strypsex och säga att han högg i kroppen kort efter döden för att vilseleda. Det skulle säkert omedelbart få igång ett antal personer i denna tråd på ett nytt "rimligt tvivel-spår". Dock tror jag som du att det knappast skulle imponera på hovrätten.
Kan bara instämma. Lite oproffsigt är det helt klart. Han är nog inte så mediavan den gode Forsberg. Ett sånt här uttalande kan ju sänka klientens förtroende rejält. Vi får se om Forsberg är kvar så länge till. Det typiska missnöjet brukar komma efter en dom eller beslut som går emot en. Det är många som vill byta försvarare efter en fällande dom i TR, även utan sådana här klavertramp.

Nåväl, det är ju kul att även du och jag kan vara överens om något
Citera
2013-11-19, 10:41
Medlem
Lalajlajs avatar
För den som är intresserad så finns det nu möjlighet att få ut ljudfiler på cd-skiva mot en liten kostnad från TR. Man kan beställa en eller flera ljudfiler för de olika vittnena som exempelvis MB eller slutpläderingar.

Har försökt att få ut dessa på e-post men de skickar endast ut cd-skiva till adress i Sverige, vilket exkluderar mig.
Citera
2013-11-19, 10:49
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
För den som är intresserad så finns det nu möjlighet att få ut ljudfiler på cd-skiva mot en liten kostnad från TR. Man kan beställa en eller flera ljudfiler för de olika vittnena som exempelvis MB eller slutpläderingar.

Har försökt att få ut dessa på e-post men de skickar endast ut cd-skiva till adress i Sverige, vilket exkluderar mig.

Intressant! Kan du lite mer detaljerat tala om hur man går till väga så kan jag nog tänka mig att skicka en kopia till Thailand. (det var väl där du bodde?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in