2013-05-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Är det säkert att det var hon som skrev meddelandet? Känns ju mer som ett villospår. Förstår inte släktbanden riktigt. Ett par bor i lägenheten, svensk man och thailändsk kvinna. Åldermässigt skulle de kunna vara hennes föräldrar, men thaikvinnan har makens efternamn, och V har ett helt annat efternamn. Gifte de sig nyligen då, så att dottern inte kunde bli ta det nya namnet, hon var för gammal? Varför får man se en studentbild, hon är för gammal för att vara student. Vad sysselsatte hon sig med?

Det ser mer ut som att paret inte fixat flyttanmälan. Enligt mannens facebook kommer han från Boden, men bor numera i Kiruna. Det paret gifte sig 2003.
Citera
2013-05-09, 12:11
Medlem
Tycker det lutar åt olycka men även en liten risk för brott. Det känns inte som det är ett sånt fall då man åker iväg "en stund" för att sedan återvända som det varit en hel del fall av den sista tiden med främst unga personer. Här känns det som något hänt henne. Just löprundor i samband med försvinnanden har visat sig vara farligt tidigare med allt från överfall av människor till överfall av djur till olika olyckor.
Citera
2013-05-09, 12:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Älg är mindre troligt. Det kan ju ha varit en björn eller varg också, finns det gott om rovdjur i trakterna runt Boden? Djur är alltid ett problem eftersom dom kan äta upp eller flytta en död person i skogen som har dött av någon annan orsak.

En viktig sak i detta är telefonen. Den verkar ju ha ha slutat att sända klockan 18:40 i Lördags i det området där man nu söker. Denna information borde man kunna dra en del slutsatser av. För det första så är det ju troligt att telefonen har stängts av när den slutade sända, annars måste den ju ha gått sönder. Att batteriet skulle ha lagt av då är nog knappast troligt. Man måste ju kunna se hur telefonen kom till platsen och hur länge den var där innan den la av.

Skulle den ha gått sönder så måste nästan telefonen ha hamnat i vattnet. Men man kan ju i och för sig tänka sig att telefonen finns på en plats dit signaler inte går fram. Det skulle i så fall kunna vara inne i något fort som tillhör försvarsmakten eller i en klippskreva någon stans.

Ett annat alternativ är ju att hon självmant har försvunnit och att hela joggingturen bara är ett villospår. Hon har själv stängt av telefonen och sedan avvikit av någon anledning. Men detta verkar inte troligt.

Det mesta tyder nog tyvärr på att en människa är inblandad. Denna person har då dödat eller tillfångatagit henne och stängt av telefonen.

Jag har aldrig varit i Boden, så jag vet inte hur viltbeståndet ser ut där. Just nu stöter kon bort fjolårskalven och är extra aggressiv. Det var mest det jag hade i åtanke.

Men kvinnans försvinnande är knepigt. Än känns informationen lite för knapphändig för att man ska kunna dra några slutsatser. Mobiltelefonen är, som du påpekar, ett mysterium; hur signalen har upphört så omgående. Även om Polisen säger till media att de inte misstänker brott så tror jag att de utreder ärendet som om brott föreligger. Deras intensitet tyder på det. Lite mer information kring försvinnandet skulle inte skada. Att det blev anmält först i tisdags är också ett mysterium. Vi får väl avvakta och se vad som händer.
Citera
2013-05-09, 12:26
Medlem
Soffpotatis1s avatar
Det finns alldeles för lite information så jag kan göra en "vettig" slutsats.

Har haft på foliehatten och har kommit fram till dessa teorier:

Teori Åbergsfortet: Jag var förra året, några vändor, till Åbergsfortet och jag minns att vi fann ett hål vid sidan av fortet, det var verkligen inte synligt, och om man gick in hålet så kom man in i en "grotta". Någon gammal utsiktspost som har raserat in. Finns inte alls mycket att se där, men hon kanske har hamnat där och inte kan ta sig ut. Var rätt trångt och hade aldrig gått in själv. Jag hade ingen signal när jag var där och använde mobilen som ficklampa. Kanske finns mer sådana hål.

Dock saknar förklaringen vad hon gör där själv. Men signalen är iaf från området så.

Teori älv: Hennes motionsrunda blev en långpromenad. Det är rätt fint att promenera vid älven och man möter många där på somrarna. Hon kanske har ramlat i av ren otur, och inte kunnat simma till land igen. Vattnet lär ju inte vara varmt direkt.

Teori kompis: Kompisen hon skulle träffa är bakom försvinnandet. Kompisen är någon hon har träffat i Luleå med tanke på att hon pluggar där. Det är något som borde fördjupas i. Området vart signalen kommer ifrån, går en väg. Tror det kallas lokalt för "gamla lulevägen". Om nu skulle vara kidnappad så förstår jag varför förövaren väljer den vägen. Den känns väldigt diskret.

Teori psykopat: 2011 utsattes en kvinna för våldtäktsförsök. Ingen har blivit fälld för det såvitt jag vet. http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=6437344
Vart våldtäktsförsöket skedde är inte så långt ifrån vart sista telefonsignalen var.

Denna "psykopat" har nu kidnappat henne, och bor mest troligt i området. Eller i Sävast.
Citera
2013-05-09, 12:26
Medlem
Det har inget att göra med Jonatan då?

Båda pluggade ju vid LTU !

Kanske någon dräper studenter ?
Citera
2013-05-09, 12:29
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Har det framgått om hon var klar med löprundan och sedan på väg hemifrån eller var det på löprundan iförd i träningskläder hon senast såg? Får inte riktigt grepp på det när man läser tidningen och missing peoples efterlysning?
Citera
2013-05-09, 12:31
Medlem
Har hon begett sig upp mot fortet och gått upp på klipphällarna är det rejält brant, visserligen gummerat berg på sina ställen men ingen plats man vill halka på.
Senast redigerad av Reckie 2013-05-09 kl. 12:34.
Citera
2013-05-09, 12:33
Medlem
P4iNs avatar
Jag utgår från att polisen även undersöker ev. andra mobiltelefoner som var uppkopplade på samma mast i området vid tidpunkten då hon försvann.
Citera
2013-05-09, 12:44
Medlem
Är det enkelt att ta sig in i fortet och i så fall vad finns där inne? Jag har för mig att det inte används längre och att det kan var öppet för allmänheten.
Citera
2013-05-09, 12:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Har det framgått om hon var klar med löprundan och sedan på väg hemifrån eller var det på löprundan iförd i träningskläder hon senast såg? Får inte riktigt grepp på det när man läser tidningen och missing peoples efterlysning?

Det sista livstecknet från henne är när hon skriver på facebook att hon ska ut och jogga för att därefter plugga tillsammans med någon. Vem denna person är skriver hon inte. Sedan har ingen vare sig sett henne eller talat med henne enligt den information som föreligger just nu. Vad polisen har fått fram har de inte gått ut med.
Citera
2013-05-09, 12:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4iN
Jag utgår från att polisen även undersöker ev. andra mobiltelefoner som var uppkopplade på samma mast i området vid tidpunkten då hon försvann.

Jag är osäker på om polisen har den befogenheten. Ärendet ses väl fortfarande som "frivilligt försvinnande". Men det kanske finns någon här i tråden som kan reda ut det?
Citera
2013-05-09, 12:53
Medlem
Soffpotatis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Är det enkelt att ta sig in i fortet och i så fall vad finns där inne? Jag har för mig att det inte används längre och att det kan var öppet för allmänheten.

Jo det är svårt att ta sig in. Ganska feta dörrar om man säger så. Det finns inte så mycket där inne. Lite gamla stolar, skåp, bord och andra grejer som användes under tiden fortet var aktivt är kvar. Det som är fascinerande är hur det är strukturerat och vad varje rum användes till. Dom ska väl plombera igen skiten snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in