• 1
  • 2
2013-11-04, 02:33
Medlem
Min pappa är dement och är numera sällan klar i huvet.
Om jag skulle be honom skriva under nåt så skulle han kanske göra det, trots att han inte förstår riktigt vad det är han skriver under på.
Var går gränsen egentligen?

Hur fungerar det mellan äkta makar när det gäller fullmakt?
Måste det vara HAN som skriver under på saker som står i hans namn, eller kan mamma göra det?

Även om jag skaffar fullmakt till pappa, kan mamma också ha det (om hon inte redan har det automatiskt) ?
Kan mamma skriva en ansökan om förvaltare/fullmakt till sej själv redan nu, ifall något händer henne senare som gör att hon inte kan ta beslut?

Hur skriver man fullmakt - finns det nåt speciellt papper man skriver på?
Gäller detta papper isf vid alla ärenden (bank, sjukvård, ta ut mediciner, mm) ?

Vad är skillnad på förvaltare och fullmakt egentligen?

Mamma har fixat ansökningsblankett för god man till pappa.
I den kan man kryssa för 3 alternativ.
Vad betyder dessa?

1. Bevaka rättsliga angelägenheter
2. Förvalta ekonomiska angelägenheter (den förstår jag förstås)
3. Sörja för personliga angelägenheter
Senast redigerad av IvI 2013-11-04 kl. 02:35.
Citera
2013-11-04, 03:17
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvI

Hur fungerar det mellan äkta makar när det gäller fullmakt?
Måste det vara HAN som skriver under på saker som står i hans namn, eller kan mamma göra det?
han skriver på om det inte rör deras gemensamma ärenden, t ex en hyresrätt eller gemensamma lån, eller en gemensmt ägd villa etc

Även om jag skaffar fullmakt till pappa, kan mamma också ha det (om hon inte redan har det automatiskt) ?
ja. hon har inte fullmakt aitomatiskt
Kan mamma skriva en ansökan om förvaltare/fullmakt till sej själv redan nu, ifall något händer henne senare som gör att hon inte kan ta beslut?
ja, men gör inte det. Ta det när det kommer

Hur skriver man fullmakt - finns det nåt speciellt papper man skriver på?
Gäller detta papper isf vid alla ärenden (bank, sjukvård, ta ut mediciner, mm) ?
Det finns fullmakter för ALLT och fullmakter för speciella saker. Som t ex en speciell fullmakt på bank som beskriver fullmaktens gränser

Fullmakt ges till en förvaltare

Mamma har fixat ansökningsblankett för god man till pappa.
I den kan man kryssa för 3 alternativ.
Vad betyder dessa?

1. Bevaka rättsliga angelägenheter, saker som gör att man följer lagen och hjälp vid juridiska spörsmål. T ex en stämning från ett mobilföretag där din pappa har köpt en vansinnig lösning, eller en telefonsäljare lurat på honom läppstift för 300 kronor i månadenl
2. Förvalta ekonomiska angelägenheter (den förstår jag förstås)
3. Sörja för personliga angelägenheter. Kommunikation med sociala myndigheter, sjukvård etc

men behöver han God man för ekonomin? kan inte du ta det?
jag har fixat så att alla mammas räkningar betalas via autogiro. jag har även fullmakt att ta ut pengar på hennes transaktionskonto där pensionen går in, men inte andra konton.
Min bror kollar mig en gång per halvår genom kontoutdragen.
Jag vill själv ha kontroll över mammas kontakter med det sociala och sjukvården och därför sköter jag och min bror det. Skall hon till frissan så betalar jag in beloppet på frisörens konto t ex
Citera
2013-11-04, 03:23
Medlem
curiamobiliums avatar
God man kostar väl lite granna också.
Skillnad på förvaltare och God man är att den gode mannen hjälper till men kan inte besluta om större grejer (han kan boka tider och prata med folk etc) utan din pappas medgivande. Eller ditt medgivande kanske bättre
Citera
2013-11-04, 08:12
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Skillnad på förvaltare och God man är att den gode mannen hjälper till men kan inte besluta om större grejer (han kan boka tider och prata med folk etc) utan din pappas medgivande. Eller ditt medgivande kanske bättre

Pappans medgivande.
Citera
2013-11-05, 01:27
Medlem
Citat:
ja, men gör inte det. Ta det när det kommer

Varför inte? När vad kommer? När det redan hänt något så att hon inte kan skriva under...?

Citat:
Fullmakt ges till en förvaltare

Har jag fattat rätt att om jag ska ha fullmakt över alla angelägenheter så måste jag bli förvaltare?
Annars måste man ha fullmakt för varje enskilt ärende - en för sjukvård, en för apotek, en för bank, osv...?

Citat:
men behöver han God man för ekonomin? kan inte du ta det?
Det är jag som ska vara God man i så fall.
Om jag blir förvaltare istället behöver man väl inte inte vara god man, utan det ingår väl?

Jag förstår inte varför dom skrivit "förvalta egendom" på ansökan till God man...?
God man och förvaltare är ju inte samma sak.

Det du skrev som exempel kan/får ju inte en God man göra nåt åt.
T ex en stämning från ett mobilföretag där din pappa har köpt en vansinnig lösning, eller en telefonsäljare lurat på honom läppstift för 300 kronor i månadenl

Jag skulle behöva ha fullmakt till alla dom saker som stod på ansökan (punkt 1-3).
Jag har tänkt ta hand om hans konton + räkningar via internet.
Han har fått en dosa men jag vill inte ta hans Visakort (den har mamma hand om nu) så jag behöver ett inloggningskort.
Jag ringde banken, men jag måste ha "medanvändaravtal" för att kunna beställa det.
Det får jag om jag är förvaltare, annars måste jag ta med pappa in på banken för att skaffa det.
Men jag vet som sagt inte om han skulle förstå vad det är han går med på...

Ett stort problem är att dom bor i en liten ort 25 km bort, så det är inte så lätt att lösa tillfälliga saker.
T.ex om pappa ska med till banken får jag först hämta honom och sen köra hem honom - en tur på 100 km.
Enstaka ggr går ju, men inte ofta.
Sen är det det där med att redovisa precis allt till överförmyndare...
Hur mkt jobb kräver det...?

Det känns som jag har tusen fler frågor...
Ska försöka boka ett möte med en handläggare på Överförmyndarnämnden (bra ord att hänga gubbe med )

Citat:
Det var skillnad mellan förvaltare och fullmakt jag undrade över.
Skillnaden mellan God man och förvaltare vet jag.

Huvudmannen betalar till God man (max 7000 kr/ år, eller max är väl fel ord, det är mer en riktlinje jag såg nånstans) - som släkting kan man komma överens om nåt. Jag skulle inte ta betalt för det.
Vad som gäller för förvaltare vet jag inte.
Senast redigerad av IvI 2013-11-05 kl. 01:40.
Citera
2013-11-05, 09:30
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Jag förstår inte varför dom skrivit "förvalta egendom" på ansökan till God man...?
God man och förvaltare är ju inte samma sak.

Du kan förvalta något utan att vara förvaltare. Du kan t.ex. ha en bankman som förvaltar din förmögenhet. Tänk på det som att ta hand om något. En god man kan alltså förvalta något åt sin huvudman med dennes medgivande, t.ex. sköta ekonomin.
Citera
2013-11-18, 15:25
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Huvudmannen betalar till God man (max 7000 kr/ år, eller max är väl fel ord, det är mer en riktlinje jag såg nånstans) - som släkting kan man komma överens om nåt. Jag skulle inte ta betalt för det.
Vad som gäller för förvaltare vet jag inte.

Arvodet kan uppgå till runt en tusenlapp i månaden inkl sociala avgifter m.m. De flesta (de som tjänar mer än runt 118.000 kr/år brutto eller har mer än 90.000 kr på bankkonto) måste betala själva. Ingen skillnad i arvodet mellan god man och förvaltare.
Citera
2013-11-18, 21:32
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Arvodet kan uppgå till runt en tusenlapp i månaden inkl sociala avgifter m.m. De flesta (de som tjänar mer än runt 118.000 kr/år brutto eller har mer än 90.000 kr på bankkonto) måste betala själva. Ingen skillnad i arvodet mellan god man och förvaltare.

Arvodet beslutas av Överförmyndaren/handläggare på Överförmyndarnämnd och går att överklaga. Beroende på uppdragets komplexitet och hur tidskrävande det har varit så bestäms arvodet. Ett vanligt arvode är runt 8-10 tusen per år exkl sociala avgifter, milersättning och kostnadsersättning.

Gode män/förvaltare behöver heller inte begära arvode, framförallt släktingar brukar tacka nej till arvode.
Citera
2013-11-18, 21:35
Medlem
Hertigens avatar
Citat:

Inte helt korrekt. Gode mannen kan exempelvis ansöka till Överförmyndare om att sälja bostadsrätt utan huvudmans medgivande, förutsatt att huvudmannen inte förstår. Dock kan varken god man eller förvaltare sälja fast egendom utan Överförmyndares godkännande.

Får huvudmannen förvaltare så förlorar denne sin rätthandlingsförmåga, får med andra ord inte ingå avtal och göra inköp utan förvaltares godkännande. Har huvudmannen god man så har denne kvar sin rättshandlingsförmåga och får agera på egen hand.
Citera
2013-11-18, 21:38
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Varför inte? När vad kommer? När det redan hänt något så att hon inte kan skriva under...?

Du som nära anhörig får ansöka om god man/förvaltare till dina föräldrar. Du får även föreslå dig själv som god man/förvaltare. Är man inte nära släkt så kan man anmäla till Överförmyndare om behov av god man/förvaltare och Överförmyndare har då utredningsplikt om behov föreligger eller ej.
Citera
2013-11-20, 01:53
Medlem
Ett förordnande om god man är enligt min uppfattning i alla lägen bättre än alla fullmaktsförfaranden. Det finns flera fördelar.

1. Om du får ett fullt förordnande där du skall vara god man i alla 3 delarna behöver du aldrig fundera över om du har mandat att få göra insatser eller uttala dig i huvudmannens ställe som hans ställföreträdare. I allt väsentligt har du den möjligheten.

2. Eftersom de ekonomiska transaktionerna samt en redogörelse över hur dina insatser utformats över året skall lämnas in till överförmyndarförvaltningen i den berörda kommunen och de skall granska ditt arbete finns en klar kontrollfunktion över att inga oegentligheter utförts, med fullmakter finns ingen aktiv kontrollfunktion som kontrollerar personen med fullmakt. Överförmyndarnämndens arbete kontrolleras också av länsstyrelsen så om överförmyndarförvaltningen inte gör sitt jobb rätt kan de granskas av länsstyrelsen.

3. Med ett godmansskap kan du utföra det mest väsentliga av det löpande arbetet på banken utan att din huvudman behöver följa med till banken. Vid fullmakter kan detta blir ett delikat problem om fullmakten täcker det du för tillfället tänkt dig att utföra eller om huvudmannen måste komma med.

Sen gällande ersättning väljer man om man vill ha ersättning. Vid ett enklare godmansuppdrag utan större dagliga insatser instämmer jag med föregående inlägg men vill också påpeka att tunga godmans/förvaltaruppdrag kan ersättas med 20-25000 kr per år. Dessutom kan extra ersättning betalas ut om uppdragets art under året varit sådant att en specifik händelse gjort uppdraget mer arbetssamt under året, ett exempel på detta kan vara att organisera och administrera en flyttning för huvudmannen.

Du kan vara både god man och förvaltare i samma uppdrag. En person som riskerar att förstöra sin ekonomi genom ett okontrollerat konsumerande utan konsekvenstänkande kan få förvaltarskap på delen förvalta egendom, men få ett godmansskap gällande bevaka rätt och sörja för person. Då domstolen har hyggligt höga krav för förvaltarskap(med all rätt), kan det vara svårt att få till och ofta räcker ett godmansskap långt i de flesta sammanhang.

Lycka till och hoppas du får till ett ställföreträdarskap som funkar bra för dig och din pappa.
Citera
2013-11-20, 18:15
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
[...] 3. Med ett godmansskap kan du utföra det mest väsentliga av det löpande arbetet på banken utan att din huvudman behöver följa med till banken. Vid fullmakter kan detta blir ett delikat problem om fullmakten täcker det du för tillfället tänkt dig att utföra eller om huvudmannen måste komma med.

Om det rör sig om öppnande av nytt konto så krävs att huvudmannen följer med och legitimerar sig. Vissa banker kan godta med förbehåll att man tar med sig huvudmannens legitimation.

Vissa banker (bl.a. SEB) tillåter inte åtkomst till internetkontor till godemän (begränsning i deras system). I sådana fall kan en person med fullmakt ha mer behörighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in