• 1
  • 2
2013-11-20, 18:23
Medlem
wh0res avatar
Det framgick tidigare i tråden men jag tänkte uttrycka det enklare så alla förstår tydligare vad det innebär om du har fullmakt, är god man eller förvaltare till din pappa: (Detta är hyfsat förenklat och så enkelt är det självklart inte egentligen, men det visar nog rätt bra skillnaderna på de tre alternativ du har att tillgå)

Fullmakt:
Du får sälja bilen om din pappa ger dig en skriftlig eller muntlig instruktion att göra detta. Han kan ta tillbaka sin fullmakt lika enkelt som han gett dig den. Dvs, inte passande för en dement person. Detta kan vem som helst fixa utan domstol
God man:
Din pappa får sälja sin bil, men även DU i egenskap av god man, får sälja bilen. Du kan inte för hindra att din pappa säljer bilen om han vill göra det. Detta är dock något som bestämts av en domstol.
Förvaltare:
Din pappa får inte längre sälja bilen. Du som förvaltare kan sälja bilen och han kan inte förhindra detta. Du svarar dock inför överförmyndaren om det skulle vara en dyr bil. Detta bestäms självklart av en domstol och din pappa kan inte ta tillbaka det.
Senast redigerad av wh0re 2013-11-20 kl. 18:33.
Citera
2013-11-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Om det rör sig om öppnande av nytt konto så krävs att huvudmannen följer med och legitimerar sig. Vissa banker kan godta med förbehåll att man tar med sig huvudmannens legitimation.

Vissa banker (bl.a. SEB) tillåter inte åtkomst till internetkontor till godemän (begränsning i deras system). I sådana fall kan en person med fullmakt ha mer behörighet.

Erfarenhetsmässigt kan jag säga att förordnande från tingsrätt räcker gott för att utföra allt du behöver hos banken för att kunna utföra ett godmansuppdrag. Som att t ex öppna konto, koppla in god man som medanvändare på internetbank osv. Ingen mer legitimation än den egna och att man har sitt förordnande med sig. Detta gäller Nordea, Swedbank och Handelsbanken.

Gällande SEB stämmer att de inte tillåter internetkontoret till gode män men detta kan ändå gå att lösa.

Ett poäng som kan vara bra att upplysa bankernas anställda om är att det inte är de som är tillsatta att bevaka huvudmännens intressen utan att den gode mannen är en ställföreträdare som är tillsatt av svensk domstol och som kontrolleras och granskas av kommunala och statliga förvaltningar. När man gjort det brukar de mjukna och tillgodose de önskningar man som god man har.
Citera
2013-11-21, 19:43
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Erfarenhetsmässigt kan jag säga att förordnande från tingsrätt räcker gott för att utföra allt du behöver hos banken för att kunna utföra ett godmansuppdrag. Som att t ex öppna konto, koppla in god man som medanvändare på internetbank osv. Ingen mer legitimation än den egna och att man har sitt förordnande med sig. Detta gäller Nordea, Swedbank och Handelsbanken.

Gällande SEB stämmer att de inte tillåter internetkontoret till gode män men detta kan ändå gå att lösa.

Ett poäng som kan vara bra att upplysa bankernas anställda om är att det inte är de som är tillsatta att bevaka huvudmännens intressen utan att den gode mannen är en ställföreträdare som är tillsatt av svensk domstol och som kontrolleras och granskas av kommunala och statliga förvaltningar. När man gjort det brukar de mjukna och tillgodose de önskningar man som god man har.

Swedbank tillåter INTE att man öppnar konto utan huvudmannens medverkan, i annat fall begås tjänstefel. Bankerna har regler de följer som är ganska så tydliga gentemot godemän. Däremot kanske någon lokal bank som känner dig gör undantag från reglerna.
Citera
2014-05-20, 01:28
Medlem
Orkar tyvärr inte läsa om allt som skrivits för jag är så snurrig i huvet av en massa saker som hänt nu.
Så jag undrar nu vilket som är bäst att skriva i en fullmakt.

1. Dom 3 punkterna som jag tog upp i första inlägget:

* Bevaka rättsliga angelägenheter
* Förvalta ekonomiska angelägenheter
* Sörja för personliga angelägenheter

2. En text som jag hittat på en GENERALFULLMAKT-blankett.
Jag förstår ärligt talat inte allt som står heller, så förklara gärna det.
Och vad är skillnaden mot dom 3 punkterna ovan?

Citat:
Härmed befullmäktigas ovan angivna person att självständigt och oinskränkt förvalta och företräda samtliga mina ekonomiska intressen.
Fullmäktigen får på mina vägnar självständigt förhandla med myndigheter, privatpersoner och företag, träffa avtal, kvittera och uppbära medel samt vidta alla åtgärder och handlingar vilka med laga verkan kan företas av mig själv själva.

Kan också tillägga att det är akut att skaffa fullmakt, samt att jag inte orkar bli förmyndare just nu eftersom det innebär en massa rapportering till Överförmyndare.

EDIT:
Nu när jag läste den citerade texten så uppfattar jag det som att det bara handla om ekonomi.
Jag behöver framförallt ha fullmakt för kontakt med sjukvård och kommun.
Ekonomin har jag redan hand om tillsammans med min mamma.
Apotek och mediciner ska vi fixa fullmakt på.

Och så undrar jag... jag har 2 fullmakts-blanketter.
I den ena ska 2 personer vittna, i den andra står inget om det.
Måste man ha vittnen för att det ska gälla?
Senast redigerad av IvI 2014-05-20 kl. 02:23.
Citera
2014-05-20, 02:40
Medlem
Vet inte om jag plötsligt blev blind, men nu hittar jag inte redigera-knappen till förra inlägget - så jag skriver väl ett nytt...

Det jag undrar nu är att det står så här på en av blanketterna:

Fullmakten upphör att gälla när den återkallas, dock senast den ________

Måste man skriva ett sista datum?
Kan man skriva typ 1 januari år 2100 (eller nåt annat datum som är så långt bort att personen inte lever längre) ?
Den kan ju återkallas, så jag förstår inte varför det ska stå ett senaste datum...
Citera
2014-05-20, 10:39
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvI
Vet inte om jag plötsligt blev blind, men nu hittar jag inte redigera-knappen till förra inlägget - så jag skriver väl ett nytt...

Det jag undrar nu är att det står så här på en av blanketterna:

Fullmakten upphör att gälla när den återkallas, dock senast den ________

Måste man skriva ett sista datum?
Kan man skriva typ 1 januari år 2100 (eller nåt annat datum som är så långt bort att personen inte lever längre) ?
Den kan ju återkallas, så jag förstår inte varför det ska stå ett senaste datum...

En fullmakt är värdelöst när personen är dement och kan rättshandla själv.
Att låta en dement person ingå ett avtal de kanske inte förstår, och sen inte minns, är dessutom inte okej.
Fullmakten du pratar om nu är ett dåligt och halvhjärtat förslag till ett förvaltarskap. Vilket hade passat mycket bättre.

Anledningen till att det finns ett datum är en säkerhetsåtgärd.

Visst, en fullmakt kan återkallas när som helst. Men en skriftlig fullmakt kan inte återkallas muntligt utan den måste förstöras. Om den inte är förstörd kan personen använda den ändå.
Om jag har en fullmakt på att köpa en bil i ditt namn så kan du ringa mig och säga att fullmakten är återkallad, men JAG kan fortfarande köpa en bil i ditt namn med fullmakten. Det hela slutar idealiskt sett med att jag får betala för bilen och du står fri från ekonomisk skada, men det är omständigt och därför sätter man ett datum som en extra säkerhetsåtgärd.

Oavsett vilken fullmakt ni skaffar så kan far din fortfarande sälja/ge bort ALLTING han äger, förutom fastighet och saker där din mor kan ha samäganderätt...
Senast redigerad av wh0re 2014-05-20 kl. 10:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in