• 2
  • 3
2013-11-12, 23:28
Medlem
Ogdens avatar
Att de inte sätter in kopparspiral på kvinnor som inte fött barn stämmer inte. Däremot vill de gärna att man ska vara i ett stadigt förhållande.

Barnmorskor på ungdomsmottagningar och liknande kan ofta vara rätt insnöade på p-piller och vill man ha en kopparspiral får man tyvärr, enligt min (visserligen ringa) erfarenhet har läst på och vara beredd att argumentera lite för sin spiral. Det gör jävligt ont att sätta i en spiral men många gånger hellre smärta i tio minuter än att mixtra med endokrinologin hos en frisk person, fattar inte hur många barnmorskor inte kan se det på samma sätt.
Citera
2013-11-13, 14:49
Medlem
Hej!
Båda preventivmedlen är hormonella och hur dom fungerar på individnivå är tyvärr oftast väldigt individuellt. Det finns väldigt mycket att läsa på nätet och du är intresserad av P-stav jag rekommenderar att du tex börjar med att titta på den här hemsidan som handlar om just P-stav och biverkningar.
Citera
2013-11-15, 22:10
Medlem
Mademoiiselles avatar
Barnmorskor försöker alltid i första hand få en att prova p-piller, om man inte har förhöjd risk för blodpropp. Det är smidigt, och när du väl hittar rätt i den enorma djungeln av varianter lär du märka det. Sen kan man såklart prova annat också, om piller inte alls fungerar bra.
Citera
2013-11-18, 19:13
Medlem
Jag har haft både och i olika omgångar.
Jag glömde ofta att ta pillret vilket inte blev så bra, aldrig blivit gravid men fått använda extra skydd/vara utan sex i en vecka för jag tagit det för sent och det inte längre har något effekt. Så det var inge bra. Men ett plus är ju att man vet när mensen ska komma och man kan hoppa över den om man vill.
P-stav är det jag har nu (andra vändan med p-piller ett tag emellan) och det funkar bra, slipper tänka på att komma ihåg piller varje dag, jag hade en period då det var lite mens/bruna flytningar eller liknande i ca en vecka, sen försvann det men kom tillbaka efter en vecka igen, ett tag höll det på att strula i 2 månader ungefär och kom var och varannan dag, det var riktigt jobbigt. Man vet aldrig hur p-staven kommer påverka och det är lite frustrerande, har man tur så har man ingen mens på ett halvår, har man otur så har man det konstant i flera månader. Finns även där för och nackdelar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in