2013-11-18, 18:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Jag tror att KJ kommer dömas till vård med särskild försöksutskrivning eller vad det kallas? Det kan innebära ett helt liv inlåst. I ett sådant läge måste det vara en fördel att erkänna och försöka ta till sig behandling för att ens ha en chans att komma ut. Det var min fundering.

Det är riktigt, eller så kan det bli som det blev för knäppskallen i Järfälla som dödade sin inneboende med ett flertal knivhugg. Hon dömdes till rättspsykiatrisk vård och efter bara ett fåtal år, 2-3 år, så har hon nu obevakade permissioner, praktikarbete på någon tatueringssalong och en blogg som hon uppdaterar löpande.

Det är möjligt att denna, då mycket sjuka, person har blivit så pass "vårdad" så att de anser att de kan börja slussa henne tillbaka till samhället redan efter så kort tid, men, hennes alians och samröre med kannibalen talar dock i mina ögon för att det är långt ifrån säkert att det är så jävla friskt i det huvudet.
Citera
2013-11-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Behöver heller inte vara första gången Luleå tingsrätt och hovrätten i övre Norrland har skickat folk på livstid med värdelösa polisutredningar och tvivelaktiga domar.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson-ratt-ska-vara-ratt/

Det där är mer ett sätt för politikerna att skrämma allmänheten än någon form av rättsröta. Typ vart femte år eller så, så kastar de någon oskyldig bondlurk i finkan på livstid bara för att visa "att de kan". Så det är ingen rättsröta utan handlar om helt uppsåtligt felaktig myndighetsutövning. Thomas Qvick är annorlunda variant på samma tema.
Citera
2013-11-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Ja vi får verligen hoppas att han erkänner och att de som finns runt honom ger honom sitt stöd och uppmuntrar honomatt tala sanning. Han skulle må bäst av det. Vård och stöd kommer han att behöver hela livet, hans familj också naturligtvis (av omgivningen)
Hoppas LSS teamet i Boden startar planeringen och stöttning redan nu. Inte lätt att hantera.
Ni som nu tänk på att alla är förlorare och ingen vinnare, oberoende om ni tyckt si eller så.

LSS Teamet i Boden har då rakt inte med han att göra just nu och under lååååååååååååååååång tid framöver !!
Han kommer att befinna sig under annan behandling .... på Rättpsyk någonstans i Sverige !
Citera
2013-11-18, 18:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Jag tror att KJ kommer dömas till vård med särskild försöksutskrivning eller vad det kallas? Det kan innebära ett helt liv inlåst. I ett sådant läge måste det vara en fördel att erkänna och försöka ta till sig behandling för att ens ha en chans att komma ut. Det var min fundering.

Döms han mot sitt nekande till vård, dvs är skyldig i juridisk mening, kommer han aldrig ut så länge han fortsätter att neka. Då behöver ingen fundera över var man har lagt nyckeln.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Blir kanske inte bättre av att göra så, beror ju på vem övriga i så fall är, kanske inte alldeles enkelt att berätta, om det nu finns något att berätta om eventuella medhjälpare.

I vilket fall blir det mycket intressant att följa målet fram till hovrätten fastställer den förväntat fällande tingsrättsdomen. Har KJ någonting att berätta som är av betydelse för målet är det hög tid att göra det nu.
Citera
2013-11-18, 18:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

I vilket fall blir det mycket intressant att följa målet fram till hovrätten fastställer den förväntat fällande tingsrättsdomen. Har KJ någonting att berätta som är av betydelse för målet är det hög tid att göra det nu.

Jag håller med dig, men om det finns något att berätta som involverar fler personer i fallet så kan det vara just det som gör att KJ vägrar att berätta. Vill inte peka ut någon speciell person, men ponera att en nära släkting är involverad, hur tar KJ sig ur en sådan situation? Som sagt, kanske inte alldeles lätt att bara sjunga ut, om det nu finns något att tillägga.

Ska kanske säga att bara för att KJ döms som skyldig så betyder det inte att ingen annan kan vara det även om så troligen är fallet, det är min syn på saken. Ja, domstolen säger att KJ är mördaren, men jag är inte hundra procent övertygad, jag hyser vissa tvivel pga att jag tycker att bevisningen inte utesluter att fler personer kan vara delaktiga, det känns inte bra.
Citera
2013-11-18, 18:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Är han psykopat så mår han knappast dåligt över vad han gjort.

Han skrev väl under på det under rättegången. Han ritade snögubbar och verkade likgiltig frånsett att han ilsknade till när han beskylldes för att ha dödat och styckat GRABBEN.
Citera
2013-11-18, 18:44
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Döms han mot sitt nekande till vård, dvs är skyldig i juridisk mening, kommer han aldrig ut så länge han fortsätter att neka. Då behöver ingen fundera över var man har lagt nyckeln.

Man kunde ju önska att det vore så, men det fungerar inte alltid så utan man släpper ut folk ibland ändå, trots att de varken har brotts -eller sjukdomsinsikt. Det i sig är helt sinnessjukt, för en människa som inte ens medger att de begått ett brott kan ju knappast ha blivit behandlad för den problematiken som lett till våldsanvändandet heller då.
Citera
2013-11-18, 18:53
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arrowscaup
LSS Teamet i Boden har då rakt inte med han att göra just nu och under lååååååååååååååååång tid framöver !!
Han kommer att befinna sig under annan behandling .... på Rättpsyk någonstans i Sverige !

TYVÄRR har det en tendens att inte bli så långa vårdtider...
Citera
2013-11-18, 18:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
TYVÄRR har det en tendens att inte bli så långa vårdtider...

Om KJ döms till vård ska han ut när han bedöms vara färdigbehandlad. Vad jag förstått så finns det personer som vårdas under mycket lång tid av sitt liv, kanske är de obotliga?
Citera
2013-11-18, 18:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, men om det finns något att berätta som involverar fler personer i fallet så kan det vara just det som gör att KJ vägrar att berätta. Vill inte peka ut någon speciell person, men ponera att en nära släkting är involverad, hur tar KJ sig ur en sådan situation? Som sagt, kanske inte alldeles lätt att bara sjunga ut, om det nu finns något att tillägga.

Ska kanske säga att bara för att KJ döms som skyldig så betyder det inte att ingen annan kan vara det även om så troligen är fallet, det är min syn på saken. Ja, domstolen säger att KJ är mördaren, men jag är inte hundra procent övertygad, jag hyser vissa tvivel pga att jag tycker att bevisningen inte utesluter att fler personer kan vara delaktiga, det känns inte bra.

Fetat: Satt under press, stirrande en tingsrättsdom i vitögat som med stor sannolikhet kommer att spikas i hovrätten, är strategin att fortsätta blåneka för egen del och skydda någon annan (medgärningsperson) obegriplig, oavsett det gäller en nära släkting som deltagit i mord och styckning. Att den nära släktingen skulle vara inblandad bara i det efterföljande städjobbet betvivlar jag, ingen skulle befatta sig med detta. Finns någon/några andra inblandade i det här gör KJ klokt i att berätta, ingen annan åtalad skulle ta en kula för KJ om det vore ombytta roller.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-18 kl. 19:03.
Citera
2013-11-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Oväsentligt för frågan om han är skyldig eller inte vad dess bortskämda överklassare anser, som är helt oinsatta och levt sina liv i skyddad verkstad. Myndigheterna satte t.o.m. in en speciell domare, en gammal pensionerad frimurare, som själv leker med benknotor och dödskallar.
Dessa har inget begrepp om rättskänsla utan dömer så som de tror att allmänheten, polisen och media vill.
Media i Norrbotten har en hel del i skuldfrågan på den här rättsrötan. De har kämpat med näbbar och klor för att skydda sin kompanjon och få den unge killen dömd. De har dolt sina nära vänskapsband och förstört sin yrkesbana som granskande journalister..
Samma sak inträffade i Kalamarksmålet där fel person dömdes för mordet.
Jaa,jag är helt övertygad om att KJ är OSKYLDIG!!!! Tycker att dom borde granskat modern o karatetränaren i sömmarna!!!!
Citera
2013-11-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Man kunde ju önska att det vore så, men det fungerar inte alltid så utan man släpper ut folk ibland ändå, trots att de varken har brotts -eller sjukdomsinsikt. Det i sig är helt sinnessjukt, för en människa som inte ens medger att de begått ett brott kan ju knappast ha blivit behandlad för den problematiken som lett till våldsanvändandet heller då.

KJ:s sjukdomsdiagnostik är ju kronisk ... Det är ju inte så att man blir frisk utan oftast accelerar
Vad jag kommer ihåg från FU så tog han inte sin medicin och detta gör ju saken ännu värre !!
Jag skulle kunna tänka mig att han har någon typ av bipolär sjukdom som toppen på de diagnoser han redan har.... Bipolär sjukdom accelerar oftast för män i åldern 20-25 år och isamband med alkohol/droger så kan det bli fruktansvärda konsekvenser ! Medicinering är oerhört viktig.
Äter man inte då medicin blir det "coco" i hjärnan emellanåt och dessa patienter förstår inte vad de gjort !

Det är faktiskt en tragedi för alla inblandade .... även KJ !
Hoppas han i och med att han kommer till insikt vad som skett erkänner (sakta men säkert) även om andra personer är inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in