2013-11-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
De vet inte säkert. Det är ett scenario domstolen inte kunde utesluta. Det kan inte bli aktuellt i det här fallet. Det finns ingen tvekan om att VB mördats. Om ett par timmar får vi veta hur de resonerar kring brott mot griftefriden. Men jag håller fast vid min tro att blir han friad blir han friad på alla punkter.

Ah, precis. Det kan inte bli aktuellt i detta fall. Jag håller med.
Citera
2013-11-18, 12:39
Bannlyst
Vilket fängelse kommer han att hamna på? Har de bra fängelser i Norrland? Kan han hamna på Kumla?
Citera
2013-11-18, 12:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blt100
Det tråkiga är att det blir sluten psykiatrisk vård för KJ. Han får hjälp komma tillbaka till samhället. Men VB kommer aldrig mer tillbaka.

Helt ruttet vilket sjukt land vi lever i.

Oavsett vilka bokstavskombinationer han har tror jag den dominerande faktorn som ligger till grund för påföljden "vård" eller inlåsning på KVA är psykopati och det borde bli livstid på KVA om VB blev ohyggligt grymt torterad vilket rättsmedicins utlåtande talar för. Antagligen kommer domen, hur det än går, att väcka debatt om återinförande av dödsstraff för just den här sortens brott - det är så att säga skillnad på mord och mord. Av ren nyfikenhet gick jag tillbaka till den äldsta lagbok jag har: "Sveriges Rikes Lag, gillad och antagen på Riksdagen år 1734" där påföljden för mord enligt Missgernings Balk Xll. Cap. - oavsett kön på förövaren - är halshuggning, varefter män steglas och kvinnor bränns på bål. Men dit är det väl långt, antar jag ..
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-18 kl. 12:48.
Citera
2013-11-18, 12:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Vilket fängelse kommer han att hamna på? Har de bra fängelser i Norrland? Kan han hamna på Kumla?

Döms han för mordet kommer han knappast hamna i fängelse, det blir rättspsykiatrisk vård i hans fall, han kommer aldrig att klara den stora undersökningen.
Citera
2013-11-18, 12:42
Bannlyst
Så här ser det ut på tony olssons fängelserum.

http://hantisverige.files.wordpress.com/2013/06/tony_olssons_xbox.jpg?w=645&h=362

Är väl inte alla som har sådana lyxigheter?

Kommer KJ få liknande?
Citera
2013-11-18, 12:48
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, domstolen bedömer det som framkommit av bevis under förhandlingarna, och någon begäran om utredning av saker de inte tycker är klara framkommer i domslutet i så fall.
Man kanske kan påpeka under förhandling att domstolen saknar något, men i bedömningsläget som föreligger nu är det bara för domstolen att bedöma de bevisen som lagts fram.

Okej, tack. Jag tänker mig att de egentligen inte borde kunna döma honom med hjälp av det underlag som finns nu, men att de kanske kalkylerar riskerna med att fria honom om han är rätt gm. (Givetvis uttrycker de inte denna farhåga offentligt). Jag menar att även om de är osäkra på att han är rätt gm så döms han ändå, de vågar inte ha is i magen och fria honom.
Citera
2013-11-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
De vet inte säkert. Det är ett scenario domstolen inte kunde utesluta. Det kan inte bli aktuellt i det här fallet. Det finns ingen tvekan om att VB mördats. Om ett par timmar får vi veta hur de resonerar kring brott mot griftefriden. Men jag håller fast vid min tro att blir han friad blir han friad på alla punkter.

Om tingsrätten skulle meddela att 22-åringen stannar i häkte samt att man beställer en RPU så har tingsrätten beslutat att han är skyldig. Underförstått anses han nog skyldig till både mord och griftefridsbrott, men vi kan inte vara helt säkra på hur domstolen resonerar förrän domen avkunnas, och det lär inte bli idag.
Citera
2013-11-18, 12:52
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltså: Dom kommer inte att avkunnas idag. Det kommer däremot att meddelas när domen kommer. Det som gör att man i ett sånt här mål ändå kan förutse utgången är att rätten kommer att meddela om den åtalade ska bli kvar i häktet eller ej och om en stor rättspsykiatrisk undersökning ska genomföras.

Jaha, jag trodde dom skulle komma idag.
Citera
2013-11-18, 12:53
Medlem
Vissa hävdar envist att KJ är skyldig bortom rimligt tvivel, trots den skrala bevisning som lagts fram under TR-förhandlingarna. Låt säga att vi i Sverige skulle haft dödsstraff på ett mord av denna karaktär, skulle ni fortfarande hävda att han var skyldig bortom rimligt tvivel och döma han till döden på den skrala bevisning som finns? För visst ska det väl vara samma bevisbörda oavsett vad man döms till?
Citera
2013-11-18, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Jaha, jag trodde dom skulle komma idag.

Nej bara om han släpps eller behålls häktad i avvaktan på dom. Släpps han blir det ingen fällande dom och begärs han fortsatt häktad blir det fällande dom. Så har jag fattat det .
Citera
2013-11-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Så här ser det ut på tony olssons fängelserum.

http://hantisverige.files.wordpress.com/2013/06/tony_olssons_xbox.jpg?w=645&h=362

Är väl inte alla som har sådana lyxigheter?

Kommer KJ få liknande?
Men nä, det där kan väl inte vara TOs rum? Sen när har man såna där halvväggar i fängelset?
Citera
2013-11-18, 12:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Varför allt eller inget? Om indicier och bevisning inte räcker för att fälla för mord så räcker de för griftefridsbrott.

https://www.flashback.org/sp46194148

Vad skulle då TRs motivering vara att det inte går att fälla för mord utan enbart för brott mot griftefriden?

Det vi direkt kan stryka är följande...

- Okänd dödorsak
- Självmord eller naturlig dödsorsak
- Flera personer på platsen, i samband med det förmodade mordtillfället
- Att man inte kunnat påvisa att KJ i tid och rum kunnat utföra mordet

Det är de absolut vanligaste orsakerna, mig veterligen även de enda orsakerna, när någon endast döms för brott mot griftefriden och frias för mord.

Då återstår egentligen bara två förklaringar som skulle kunna fria honom från mord, men inte för brott mot griftefriden...

1. Det finns en medgärningsman som utförde mordet och KJ städade efteråt.
I utredningen och i det som framfördes i TR finns inget stöd för att det är fler medgärningsmän, det har varken försvaret eller åklagaren ens berört, tvärtom. Att TR skulle gå på den linjen känns därmed helt osannolikt.

2. En för KJ okänd person mördar VB och dumpar kroppen alternativt kroppsdelarna i KJs bil.
Detta är en konspirationsteori som det heller inte finns något stöd för i utredningen. Att någon senare på kvällen, efter att VB lämnade KJ, mördar och styckar VB för att sen dumpa kroppsdelarna i hans bil, varefter han sedan dumpar kroppsdelarna i sina hemtrakter av någon märklig orsak och sedan håller käft.

Det är således inga rimliga förklaringar överhuvudtaget som hindrar att döma KJ för mord.

Ska de fria han för mord så måste TR gå på den linjen att KJ är ditsatt i en djävulsk konspiration vilket då även kommer att gälla även för planteringen av blod och likdoft i hans bil. Det är bara en sådant skeende som kan förklara bort alla besvärande omständigheter kring KJ även när det gäller mordet.

Nu vet jag att man inte kan utesluta fler personer i lägenheten med mycket mer, men det behöver inte TR heller göra, de behöver bara komma fram till att det utifrån förhandlingen påvisat att detta inte är rimligt att anta.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-18 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in