2013-11-12, 23:02
Medlem
ArsenalRamboRamseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Behemoth1
Vi vet inte vilka klubbar han vill spela för, kan lika gärna vara som så att han vill gå till Barca eller Madrid eller kanske stanna kvar i Tyskland och gå till Bayern som Götze gjorde.

Nä sant. Men tror nog att vi kan va säkra på att Reus inte kommer lämna för Bayern. Han älskar ju klubben och kommer verkligen inte gå till en annan tysk klubb. Men allt kan hända. Rvp lämna för United trots att han är en "Arsenalsupporter".

Citat:
Ingen spelare i världen är värd 50m euro.

Spelare är värda det priset en annan klubb är beredd att betala. Om vi går efter City, chelsea, Real, PSG, så kan Reus prislapp lätt landa på nästan en miljard kanske till och med. Men om vi går efter Arsenal så typ 40 mille MAX
2013-11-12, 23:12
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Jo. Om vi låtsas att Messi köptes av Barcelona som 18-åring för 50m så hade det varit värt det flera gånger om redan nu. Sen kan man ju ha moraliska invändningar, typ "men en sjuksköterska tjänar 16000/mån", men att det är värt det för klubbar råder det ingen som helst tvekan om.
Fast det är ju på tok för enkelt att motivera ekonomiska beslut retroaktivt. 50m för en talangfull 18-åring är för mycket även om denne råkar heta Leo Messi och bli världens bästa spelare. Messi och Ronaldo är väl kanske de spelare i världen idag som faktiskt har ett reellt värde på över 50m, men ingen av dem lär vara till salu för ens dubbla de pengarna. Ser man spelare som en investering är det klart att dyra transfersummor kan löna sig men sett till spelkvalité är det inte många om ens någon som är värda de summorna. Problemet med att se det som en investering är att en svinrik klubb aldrig kommer att kunna få tillbaka samma pengar som de betalt för en spelare.

Citat:
Ursprungligen postat av ArsenalRamboRamsey
Spelare är värda det priset en annan klubb är beredd att betala. Om vi går efter City, chelsea, Real, PSG, så kan Reus prislapp lätt landa på nästan en miljard kanske till och med. Men om vi går efter Arsenal så typ 40 mille MAX
Ja och nej. I en väl fungerande marknadsekonomi stämmer det mycket väl att en spelares värde är detsamma som någon är beredd att betala. Tar vi Reus som exempel kommer han dock aldrig att prestera för en miljard eller ens en halv miljard på planen. Ett rimligt pris för Reus med säg ett år kvar på kontraktet är kanske 30m euro. Som jag skrev ovan, om PSG köper honom för en miljard kommer de aldrig någonsin att kunna sälja honom för i närheten av de summorna. PSG bör i det fallet betraktas som en anomalitet och inte en indikator på Reus faktiska värde.
2013-11-12, 23:17
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Fast det är ju på tok för enkelt att motivera ekonomiska beslut retroaktivt. 50m för en talangfull 18-åring är för mycket även om denne råkar heta Leo Messi och bli världens bästa spelare. Messi och Ronaldo är väl kanske de spelare i världen idag som faktiskt har ett reellt värde på över 50m, men ingen av dem lär vara till salu för ens dubbla de pengarna. Ser man spelare som en investering är det klart att dyra transfersummor kan löna sig men sett till spelkvalité är det inte många om ens någon som är värda de summorna. Problemet med att se det som en investering är att en svinrik klubb aldrig kommer att kunna få tillbaka samma pengar som de betalt för en spelare.

Du skrev att ingen spelare är värd 50m. Jag poängterade lite snabbt att det finns spelare som är värda det och mkt mer. Du hade alltså fel. Så kan det gå.
2013-11-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ja och nej. I en väl fungerande marknadsekonomi stämmer det mycket väl att en spelares värde är detsamma som någon är beredd att betala. Tar vi Reus som exempel kommer han dock aldrig att prestera för en miljard eller ens en halv miljard på planen. Ett rimligt pris för Reus med säg ett år kvar på kontraktet är kanske 30m euro. Som jag skrev ovan, om PSG köper honom för en miljard kommer de aldrig någonsin att kunna sälja honom för i närheten av de summorna. PSG bör i det fallet betraktas som en anomalitet och inte en indikator på Reus faktiska värde.

Jaha, ja jag tänkte inte så. Men vi får ju inte glömma bort att t.ex. PSG är ett lag med en jävla massa pengar, som de får från oljeshejk. Tror inte att ett lag som PSG bryr sig mycket om det.
Men så finns det många lag som verkligen inte betalar överpris heller. (Arsenal, Man United kanske,) kom inte på några andra på rak arm men du vet vad jag menar
2013-11-12, 23:31
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Du skrev att ingen spelare är värd 50m. Jag poängterade lite snabbt att det finns spelare som är värda det och mkt mer. Du hade alltså fel. Så kan det gå.
Kan ju bara utgå från mig själv, men som hypotetisk tränare i en europeisk toppklubb hade jag inte varit beredd att betala mer än 50m euro för någon spelare. Ju dyrare en spelare blir, desto mindre kommer insatsen på planen att leva upp till prislappen vilket innebär att de extra miljonerna kan spenderas mer värdefullt någon annanstans i startelvan. Fotboll spelas trots allt av elva spelare och inte en. Så i mina ögon finns det inga spelare som är värda 50m euro.

Sen finns det naturligtvis massvis med spelare där klubbarna kräver bra mycket mer pengar än 50m euro men det innebär inte att de är värda det. Överpris är trots allt när du betalar mer pengar än vad varan är värd.
Citat:
Jaha, ja jag tänkte inte så. Men vi får ju inte glömma bort att t.ex. PSG är ett lag med en jävla massa pengar, som de får från oljeshejk. Tror inte att ett lag som PSG bryr sig mycket om det.
Men så finns det många lag som verkligen inte betalar överpris heller. (Arsenal, Man United kanske,) kom inte på några andra på rak arm men du vet vad jag menar
Sen måste vi komma ihåg att PSGs ägare inte i första hand är intresserade av fotboll utan precis som Man Citys ägare ser den europeiska fotbollen som en enda stor marknadsföringskanal. Pengar som annars hade spenderats på reklam läggs alltså istället på fotbollsspelare vilket bidrar till upphaussade priser. PSGs värvning av Lucas är väl ett bra exempel, han kostade väl i runda slängar 400 miljoner kronor, vad skulle en annan klubb vara beredd att betala för honom idag?

De flesta klubbarna i Europa (och världen) betalar fullt normala marknadspriser. Jag är rätt övertygad om att majoriteten av alla fotbollsövergångar kostar mindre än 1 miljon svenska kronor. Silly season som vi känner det är bara en liten topp av inflation på ett mycket större isberg.
2013-11-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Kan ju bara utgå från mig själv, men som hypotetisk tränare i en europeisk toppklubb hade jag inte varit beredd att betala mer än 50m euro för någon spelare. Ju dyrare en spelare blir, desto mindre kommer insatsen på planen att leva upp till prislappen vilket innebär att de extra miljonerna kan spenderas mer värdefullt någon annanstans i startelvan. Fotboll spelas trots allt av elva spelare och inte en. Så i mina ögon finns det inga spelare som är värda 50m euro.

Fast du glömmer att dessa "storvärvningar" oftast inte görs utav själva tränaren i sig. Det är inte tränaren i sig som köper spelare, utan han har endast synpunkter på hur han vill formera sitt lag, men rent generellt är det presidenten för klubben som har slutordet. Det nyttigaste är givetvis att tränaren får ansvaret fullt ut, men det är sällan det är så.

En president eller ägares primära uppgift är inte heller endast att spela bra fotboll och vinna, utan den primära uppgiften är att klubben ska gå plus, precis som vilket annat företag som helst.
Oftast gör man ju detta genom att vinna givetvis, men man kan även göra detta genom att köpa populära spelare som säljer mycket tröjor och lockar mer folk till matcherna.

Jag är säker på att en president för en klubb hellre kommer femma i ligan och samtidigt har fullsatt på matcherna och säljer ofantliga mängder fan-merchandise samt har ett starkt varumärke - än att komma tvåa i ligan men inte ha några profilspelare och ett svagt varumärke. Det första är gynnsammare, oftast.

Real Madrid drar oftast in flest pengar säsong efter säsong, trots att Barcelona har vunnit mer de senaste åren. En värvning av Neymar är inte bara en sportslig vinst utan detta kommer troligtvis leda till att man går om även i tröjförsäljning och får ett starkare varumärke världen över.
Senast redigerad av Obscene1 2013-11-13 kl. 00:46.
2013-11-13, 01:27
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Tror och hoppas Arsenal kommer försöka värva han då. Borde ju vara ungefär 30-40 mille pund väl?
Iof kan ju vara mer, Reus är bra men han är inte värd mycket mer än 50 mille. Det är ju bara min egna åsikt

Reus:

Citat:
"I think everyone has their favourite club from youth. And I was always a fan of Arsenal, because I appreciate the culture of their game."

Dessutom har killen växt upp med Rosicky som största idol. Så jag tror inte det blir jättesvårt för Wenger att övertala honom om han nu kan tänka sig att lämna. Men Reus spelar väl främst på det offensiva mittfältet/ytter? Man kommer aldrig köpa honom (åtminstone inte i vinter) annat än om han kan spela honom som anfallare och man kan lita på att han levererar mål.

Någon nämnde Diego Costa vilket förstås är en intressant spelare men det fordrar förstås att han har klausul. Det enda problemet med honom är väl att han är brasse. Det är ju en riktig förbannelse det där över brassar som dippat betänkligt i kvalitet rätt tidigt. Men jag tror Costa är klart mer trolig att landa i en oljeklub än vad Reus är - undantaget Chelsea möjligtvis för Reus del då Abramovich tycks prenumerera på offensiva mittfältare och yttrar.
2013-11-13, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Reus:

Dessutom har killen växt upp med Rosicky som största idol. Så jag tror inte det blir jättesvårt för Wenger att övertala honom om han nu kan tänka sig att lämna. Men Reus spelar väl främst på det offensiva mittfältet/ytter? Man kommer aldrig köpa honom (åtminstone inte i vinter) annat än om han kan spela honom som anfallare och man kan lita på att han levererar mål.

Någon nämnde Diego Costa vilket förstås är en intressant spelare men det fordrar förstås att han har klausul. Det enda problemet med honom är väl att han är brasse. Det är ju en riktig förbannelse det där över brassar som dippat betänkligt i kvalitet rätt tidigt. Men jag tror Costa är klart mer trolig att landa i en oljeklub än vad Reus är - undantaget Chelsea möjligtvis för Reus del då Abramovich tycks prenumerera på offensiva mittfältare och yttrar.

Ah, så får la hoppas på Reus :P
Asså, Reus kan spela på alla offensiva positionerna vad jag hört, nummer tio, som ytttermittfältare och anfallare.
Han hade varit en perfekt spelare för Arsenal enligt mig. Det kommer förstärka mittfältet och anfallet. Giroud måste få vila och man kan ju alltid låta Podolski/walcott köra som anfallare någon match, beroende på motstånd, och så kan reus ta över på kanterna eller låta han spela i nummer tio rollen :P
2013-11-13, 03:11
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Asså, Reus kan spela på alla offensiva positionerna vad jag hört, nummer tio, som ytttermittfältare och anfallare.
Han hade varit en perfekt spelare för Arsenal enligt mig. Det kommer förstärka mittfältet och anfallet. Giroud måste få vila och man kan ju alltid låta Podolski/walcott köra som anfallare någon match, beroende på motstånd, och så kan reus ta över på kanterna eller låta han spela i nummer tio rollen :P

Han skulle självklart vara väldigt bra täckning för Giroud, och väldigt användbar. Men frågan är om man vill lägga 30 miljoner eller vad det nu är på en spelare som i praktiken petar Walcott på högerkanten om Giroud är frisk. Arsenal skulle förstås få ett helt magiskt mittfält med Reus, men jag gissar att om Wenger tänker lägga den sortens pengar så vill man ha en utpräglad målmaskin i stil med Suarez. Men om man verkligen tror att Giroud kommer bli en spelare i riktig toppklass så är det förstås möjligt att man värvar ett komplement snarare än absolut toppklass - och där vore Reus såklart fantastiskt nyttig.

I vilket fall som helst så tror jag att Arsenal har en väldigt bra chans om man är en av klubbarna som möter klausulen. Som sagt är det hans favoritklubb sedan barnsben, Rosicky spelar där liksom Özil.

Sedan har Wenger babblat på sitt vanliga kryptiska vis om att plocka in en till "German star" vad det nu ska betyda Någon slags vettig uppbackning till Giroud lär vi nog se åtminstone, och jag skulle tro att man vill sälja Bendtner samtidigt, för att få ut någon krona för honom då kontraktet går ut till sommaren.
2013-11-13, 13:07
Medlem
csts avatar
Citat:
Vet inte hur mycket du har sett Reus spela men att göra en bedömning på hörsägen är knappast tillförlitligt. Reus är ingen utpräglad striker utan bör spela antingen som släpande (kommer i andra våg) eller på kant (utan defensivt ansvar). Som jag ser det hade han inte gjort Arsenal speciellt mycket bättre och de pengarna kan med fördel spenderas på annat håll eftersom att Reus hade fått konkurrera med den starkaste lagdelen. En naturlig striker eller target av världsklass hade varit en bra mycket bättre värvning.
2013-11-13, 13:54
Bannlyst
Reus är bästis med Götze vad jag förstått så det finns säkert en chans att han går till Bayern i framtiden, Reus skulle bli en bra ersättare till Ribery när han blivit för gammal.
2013-11-18, 10:07
Medlem
athombears avatar
Bendtner vill lämna Arsenal för Barca eller Real Madrid. :-)

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/england/article17861122.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in