Citat:
Ursprungligen postat av
cst
Kan ju bara utgå från mig själv, men som hypotetisk tränare i en europeisk toppklubb hade jag inte varit beredd att betala mer än 50m euro för någon spelare. Ju dyrare en spelare blir, desto mindre kommer insatsen på planen att leva upp till prislappen vilket innebär att de extra miljonerna kan spenderas mer värdefullt någon annanstans i startelvan. Fotboll spelas trots allt av elva spelare och inte en. Så i mina ögon finns det inga spelare som är värda 50m euro.
Fast du glömmer att dessa "storvärvningar" oftast inte görs utav själva tränaren i sig. Det är inte tränaren i sig som köper spelare, utan han har endast synpunkter på hur han vill formera sitt lag, men rent generellt är det presidenten för klubben som har slutordet. Det nyttigaste är givetvis att tränaren får ansvaret fullt ut, men det är sällan det är så.
En president eller ägares primära uppgift är inte heller endast att spela bra fotboll och vinna, utan den primära uppgiften är att klubben ska gå plus, precis som vilket annat företag som helst.
Oftast gör man ju detta genom att vinna givetvis, men man kan även göra detta genom att köpa populära spelare som säljer mycket tröjor och lockar mer folk till matcherna.
Jag är säker på att en president för en klubb hellre kommer femma i ligan och samtidigt har fullsatt på matcherna och säljer ofantliga mängder fan-merchandise samt har ett starkt varumärke - än att komma tvåa i ligan men inte ha några profilspelare och ett svagt varumärke. Det första är gynnsammare, oftast.
Real Madrid drar oftast in flest pengar säsong efter säsong, trots att Barcelona har vunnit mer de senaste åren. En värvning av Neymar är inte bara en sportslig vinst utan detta kommer troligtvis leda till att man går om även i tröjförsäljning och får ett starkare varumärke världen över.