• 1
  • 2
2013-11-18, 05:01
Medlem
Alibabassons avatar
Ni som använder någon form av droger, gör det ni självmant eller gör ni det för att ni är beroende och måste? Var ärliga mot er själva när ni svarar. Om det fanns en knapp som gjorde så att ni inte var sugen på drogen hade ni använt knappen?
Citera
2013-11-18, 05:13
Medlem
BigFatCones avatar
Ungefär 90% av alla som använder droger gör det frivilligt, något som i stort sett all tillgänglig forskning håller med om.
Citera
2013-11-18, 05:27
Medlem
93% av allt drogbruk är bruk, 7% är missbruk. Svårt att säga exakt eftersom det är svårt att uppskatta hur utbrett bruket är.
Citera
2013-11-18, 05:29
Medlem
thejams avatar
Frivilligt.

Ett litet psykologiskt beroende finns, men det är ju för att jag vet att det är nice. Även därför jag började, FRIVILLIGT.
Citera
2013-11-18, 05:41
Medlem
Lingonfrosts avatar
Kaffe och snus måste jag inta, beroende som fan. Började helt frivilligt pga god smak och skön och bra effekt (framförallt snuset hehe).

Alkohol började jag med under högstadiet - som så många andra - för att det var spännande, häftigt, man ville vara lite olydig och liknande orsaker. Som det är nu känner jag inget sug efter själva fyllan eller att dricka som i ett beroende, däremot kan jag sakna hela grejen med att "ta en birk me gänget" om det har varit länge sedan. Är ju faktiskt fruktansvärt kul att vara full så när jag har möjlighet tenderar jag att gå hela vägen så att säga. En bärs är ingen bärs! (lite alkad är jag kanske)

Cannabis använder jag helt självmant. Jag röker liksom när jag är klar för dagen eller har en helt ledig dag utan några som helst punkter på att göra-listan. Med det menar jag inte att jag röker så fort jag kan utan att det påverkar övriga livet. Jag menar att jag gör det när jag känner att det skulle sitta fint och har möjlighet, ungefär som att vissa lagar en riktigt schysst middag när man känner att det passar (och har tid förstås).

För att svara på din knapp-fråga: Jovisst har jag väl önskat bort suget efter snus och/eller kaffe en del gånger. Men det är fortfarande rätt schyssta vardagsdroger som jag inte störs nämnvärt utav att vara beroende av. Kaffe vill jag nog hellre lägga av med än snus. Om det skulle dyka upp en fungerande sådan knapp så skulle jag antagligen använda den, och så är det bra med det.
Gällande alkohol så skulle jag hellre trycka om knappen tog bort det roliga med fyllan. Eller näe förresten, det är det man har bakfylla med minnesluckor till. Där har vi motsatsen till feel-good så det räcker och blir över. Skit i knappen i detta fall. Skulle ändå inte göra någon skillnad.
Kanabisen vet jag inte riktigt. Tror inte att en sådan knapp skulle funka eftersom jag inte känner ett sug efter det. Jag röker alltså väldigt oregelbundet som kanske redan framgått av texten. Skulle däremot trycka på knappen med glädje om jag då blev garanterad att aldrig känna ett "sug", för det hade ju onekligen blivit otrevligt om jag skulle fastna i det. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar en riktigt schysst heldag/helg/annan tidsperiod då man inte oroar sig för något utom när pizzerian stänger och vart bongen är någonstans.
Citera
2013-11-18, 10:21
Medlem
BenAsslicks avatar
Frivilligt, såklart.

Jag håller mig borta från fysiskt beroendeframkallande ämnen (bortsett alkohol och nikotin).
Citera
2013-11-18, 12:57
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Det mest utbredda drogbruket består av nikotin- och koffeinbruk, vilket oftast faktiskt är ett missbruk.
Men räknar man endast med narkotikaklassade preparat är missbruket definitivt mycket ovanligare.
Citera
2013-11-18, 22:17
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ungefär 90% av alla som använder droger gör det frivilligt, något som i stort sett all tillgänglig forskning håller med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Manhed
93% av allt drogbruk är bruk, 7% är missbruk. Svårt att säga exakt eftersom det är svårt att uppskatta hur utbrett bruket är.

Källa plz
Citera
2013-11-18, 23:52
Medlem
Jag använder mig av droger frivilligt. Ibland, i de värsta stunderna kan jag uppleva att jag tar dem för att jag är beroende, men samma sak kan jag ibland känna inför mat bland andra saker. Jag väljer att så gott som dagligen röka cannabis, men jag är inte hög varje vaken minut. Jag sköter mitt liv, röker endast på kvällar eller eftermiddagar om jag skulle vara klar med allt annat, men även om jag skulle kunna tända pipan omedelbart efter jag tagit av mig skorna när jag kommit hem om dagarna, så väljer jag allt som oftast att ändå vänta till frammåt 20-21-tiden. Har, som många andra en del att tänka på och efter en lång dag med mycket uträttat packar jag frivilligt min holk med knark, inte för att jag måste, för att det rundar av dagen fint och det gör mig bara gott.

Samtidigt använder jag emellanåt amfetamin, jag väljer att använda det i lägen där många saker måste bockas av på kort tid och när tillfället kräver att man ska snöa in på något som att t.ex skriva utförliga uppsatser, rapporter och dylikt. Jag doserar ofta inte i syfte att bli så påtänd som möjligt, utan för att bli mer skärpt och om sömn varit knapp och man är i ett läge där kaffe inte hjälper för att höja prestationsförmågan, då tar jag hellre en liten näsa och bli alert och uppmärksam igen istället för kaffedåsig och bubblig mage. Jag vet när det är nog; 1 gram förbrukat under en vaka på högst två dygn en gång varannan, var tredje månad. Därtill är jag på gränsen till underviktig och har inte råd rasa för mycket och kan för mitt egna välmående inte använda oftare än så och då gör jag inte det heller, inga konstigheter.

Nu har jag nämnt två och motiverat mitt användande av de två, det förekommer att jag brukar en hel jävla massa andra droger såväl, men jag är helt enkelt nyfiken och drogar inte för att jag måste stilla något löjligt begär eller fylla ett hål som bara kan fyllas med knark, skulle jag få sug efter något ser jag bara till att aktivera mig, axla på gitarren (det bästa som finns både som hög och klarsinnad) och känna mig stolt över att jag fan är rätt duktig ändå, klara ut ett spel, promenera...etc... Nyfikenhet och experimentslusta är två stora faktorer till varför jag använder. Jag använder mig gärna av hallucinogener, den kategori av droger jag har mest respekt för men som jag också blivit mest belönad av då jag använt det som verktyg för att bli tryggare i mig själv, reflektera över och bli kvitt kärleksbekymmer. Visst trippar jag också bara för att ha en jävligt kul stund, vilket gäller med alla droger jag använder - Ibland är det underbart att bli helt galet hög på vad det nu kan tänkas vara och njuta som om det ej fanns en morgondag. De flesta vill väl gärna maximera sin lycka och ägna sig åt något de verkligen tycker om. Jag har aldrig funnit nöje i att resa eller vad olika människor kan tänkas finna njutning av. Jag gillar att ta droger i ensamhet, i lugn och ro med bara mina tankar som sällskap. Inget mer med det.

Jag gillar att vara klar i skallen, men inte konstant. Precis som att jag helst inte är hög dygnet runt. Balans.
Citera
2013-11-19, 05:55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.71828
Källa plz

Just nu har jag bara koll på källor som säger att 10% av cannabiskonsumenterna blir så kallade problematiska konsumenter, är det okej?
Citera
2013-11-19, 06:55
Medlem
Sek-Losos avatar
som alkoholist/periodare så börjar jag alltid dricka för att jag vill, men efter några dagar styr jag inte alls över det längre, man går på autopilot och bara nästa grogg är viktig....
Citera
2013-11-19, 09:26
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Just nu har jag bara koll på källor som säger att 10% av cannabiskonsumenterna blir så kallade problematiska konsumenter, är det okej?

Okej, så vilka är källorna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in