2013-10-04, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvenn
Indek kan ju välja olika masters i industriell ekonomi, tex. Finansmatte, energisystem och industriell ekonomi mm.

På Maskin kan man ju välja industriell ekonomi som master, kan man då på samma sätt som indek inrikta sig inom industriell ekonomi eller finns det bara en inriktning när man väl valt indek mastern?

Hoppas ni fattar

Mastern som du läser från maskinteknik heter Industrial Management och är ditt master "spår". Relativt stor del av mastern är förutbestämd men du har några kurser som du kan välja fritt.

Maskin + Indek Master är INTE detsamma som Civ Indek.
Citera
2013-10-04, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDr
Mastern som du läser från maskinteknik heter Industrial Management och är ditt master "spår". Relativt stor del av mastern är förutbestämd men du har några kurser som du kan välja fritt.

Maskin + Indek Master är INTE detsamma som Civ Indek.

Okej tack att de är inte är detsamma vet jag men tänkte mest på de sista två åren!
Citera
2013-10-04, 12:30
Medlem
Northstylerxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelover
En fråga om datatekniklinjen: Om man klarar den, kan man få jobb inom de flesta IT-områderna i dagens samhälle? Ett exempel kan ju vara något IT-jobb hos t.ex SEB. För visst blir inte bara en programmerare om man går den linjen?

Du vill inte alltså utveckla något? Utan mer vara den personen i ett företag som ansvarar för it-lösningar?

Det tror jag absolut du kan få jobb som.

Du måste dock vara kontinuerligt insatt koden/tekniken (fast inte på detaljnivå) genom hela ditt arbetsliv.

Om du får ett sådant jobb handlar nog också mycket om din sociala kompetens.
Citera
2013-10-07, 15:26
Medlem
borojs avatar
Tänker av ett antal anledningar (brist på intresse och sociala problem bl.a.) hoppa av mitt program på kth. Hur går jag tillväga för att på pappret vara "utskriven" från linjen? Jag kommer väl också bli återbetalningsskyldig till CSN för 5656 kr som jag fått hittills då jag ej avslutat någon kurs? Tog inga lån så har inget sådant att oroa mig för. Bor hemma så det är också lugnt på den fronten.

Jag har alltså redan bestämt mig för att hoppa av, det känns helt fel för mig att plugga något som jag ej är intresserad av i en miljö som inte passar mig. Är det något annat jag bör ordna (utöver CSN) för att göra detta så smooth som möjligt?

Tack så extremt mycket på förhand!
Citera
2013-10-07, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boroj
Tänker av ett antal anledningar (brist på intresse och sociala problem bl.a.) hoppa av mitt program på kth. Hur går jag tillväga för att på pappret vara "utskriven" från linjen? Jag kommer väl också bli återbetalningsskyldig till CSN för 5656 kr som jag fått hittills då jag ej avslutat någon kurs? Tog inga lån så har inget sådant att oroa mig för. Bor hemma så det är också lugnt på den fronten.

Jag har alltså redan bestämt mig för att hoppa av, det känns helt fel för mig att plugga något som jag ej är intresserad av i en miljö som inte passar mig. Är det något annat jag bör ordna (utöver CSN) för att göra detta så smooth som möjligt?

Tack så extremt mycket på förhand!
Tänk på att vara sjysst mot din projektgrupp också (antar att du har projektarbete som jag). Berätta för dem i god tid, kanske göra en liten del av vad du skulle ha gjort osv. En i vår grupp hoppade av och lämnade lite extrajobb för oss att göra
Citera
2013-11-03, 12:30
Medlem
Funderar på att gå tekniskt basår på KTH för att kunna komma in på datatekniklinjen. Men hur många ämnen läser man under basåret och vilka ämnen? Är dom svåra att klara av?
Citera
2013-11-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Funderar på att gå tekniskt basår på KTH för att kunna komma in på datatekniklinjen. Men hur många ämnen läser man under basåret och vilka ämnen? Är dom svåra att klara av?

http://www.kth.se/utbildning/program...-2-30-hp-1.708
Eller
http://www.kth.se/utbildning/program...ar-60-hp-1.705
Citera
2013-11-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvenn
http://www.kth.se/utbildning/program...-2-30-hp-1.708
Eller
http://www.kth.se/utbildning/program...ar-60-hp-1.705

Tack. Jag har redan läst Kemi A, Fysik A och Matematik C. Läser Fysik B, Matematik 4 & 5 nu. Fan att jag måste läsa det igen sen på KTH. Men är man garanterad plats på datatekniklinjen om jag klarar tekniskt basår?
Citera
2013-11-03, 18:00
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Tack. Jag har redan läst Kemi A, Fysik A och Matematik C. Läser Fysik B, Matematik 4 & 5 nu. Fan att jag måste läsa det igen sen på KTH. Men är man garanterad plats på datatekniklinjen om jag klarar tekniskt basår?
Nej.
Citera
2013-11-04, 08:50
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Du har garanterad plats på KTH, men de med bäst betyg från basåret får välja först.
Citera
2013-11-18, 00:11
Medlem
spyder123s avatar
Flyg- och rymdteknik, är det någon som går den mastern? Är det kul? Funderar på den, jag är ganska flygintresserad. Problemet är väl att det kanske inte finns så mycket jobb i Stockholm som är inriktade på rymd eller flygteknik...
Citera
2013-11-18, 08:30
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Flyg- och rymdteknik, är det någon som går den mastern? Är det kul? Funderar på den, jag är ganska flygintresserad. Problemet är väl att det kanske inte finns så mycket jobb i Stockholm som är inriktade på rymd eller flygteknik...

Den är öppen för maskin och farkost om jag inte minns fel, antagligen för teknisk fysik också och möjligen för design och produktframtagning. Med tanke på hur många som kan ta den antar jag att det finns ett stort gäng som kör på det spåret. Sen är det väl också en av Sveriges kändaste KTHare, Christer Fugelsang, som är ansvarig för programmet, och det tycker folk är coolt.

Intressant nog är det ju så att man på många ställen utomlands har man en "dedikerad" aerospace- ellet aeronauticsutbildning. På KTH är väl närmaste just farkost med denna master.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in