2013-11-17, 16:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur vet du att universum inte hade en början?
Skifta inte bevisbördan nu. Hur vet du att Universum hade en början?
Citera
2013-11-17, 16:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Om jag - oavsett vem som skapade tyfonen - hade en knapp som jag kunde trycka på för att stoppa tyfonen, men lät bli....vad skulle du tycka om mig?

Citat:
För att jag ska bedöma dig som ond, så bör du identifiera vilka fördelar resp. nackdelar det finns med att trycka på knappen. Om nackdelarna skulle vara större än fördelarna så betraktar jag dig som ond, annars inte.

Alltså ännu en rond av dina spekulativa situations-uppställninger med dina vanliga inflikande av okända faktorer efterhand som din demagogi behövar det.
Citera
2013-11-17, 16:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ramarna? Det är ju du som sitter och prtar om en färdig Entitet och Enhet.. var får du det ifrån och varför hämtar du ens från vetenskapliga teoribyggen för att laga ihop en strawman som kan få den svajiga gudshypotesen styrkt ?
Men återigen . . .det är ju just detta som är problemet. Att blanda ihop religionen och vetenskap och dra en gräns mellan dem.

Citat:
Än en gång, jag började förstå att där du så ofta flaggat för begreppet "scientism" att det faktiskt är DU som t.o.m använder dig av just sådana recept, särskilt när du brukar prata om entropi ontologi, varför behöver du ens vetenskap att styrka TRO/FOLKTRO?

Tro och folktro är vad som grundar gudshypotsesen, den har sin källa i puräkta vidskepelse - eller kan du räkna bort ex.vis den ursprungliga kreationeismen med Adam & Eva i Paradiset? Du har ju ett helt spektrum av demonism att behöva proppa ner i bagaget.. hur i hela friden skulle det rimma med de vetenskapsfilosofiska argument du försöker skära till att passa den new-age-designade gudshypotesen du gjort gällande ska ha varit orsaken till hela universum ?

Citat:
Du tycker inte det är att göra sig lite väl stor? Och i detta, har du ju ett antal ggr också luftat föraktet för korrekt vetenskap.. du menar att teoretisk matte och fysik, är några "simpla ämnen" : och då är du medveten om hur omafattande diigert det är att ens förstå astrofysik i sina grunder,...
Men va f** nu får du väl ge dig. Jag har aldrig vartit negativ till vetenskap. Tvärtom. Jag är FÖR vetenskap.

Det kommer till en punkt då vissa menar att eftersom det inte är vetenskapligt (läs fysiskt/empiriskt) så FINNS DET INGEN ANLEDNING att ens ta med det som en möjlig tes.
Det är då vetenskapen blir till en värdegrund. Fattar du inte den skillnaden orkar jag nte diskutera med dig. Det är inget hokuspokus med detta utan det är helt enkelt det som är vetenskapligt korrekt tänkande. Bara för att man kallar något vetenskap så innebär det inte att det är det.
Du kan ju kolla lite på YouTube om du inte tror mig. Det finns en hel rörelse där ute som är direkt "scientistisk"
Läs detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientism

Citat:
Jag skulle känna mig dum och skämmas, att uttrycka mig som du ibland, vetenskapen har inte FÖRSÖKT att bilda sig en UPPFATTNING.. under några år.. det har tagit århundranden och först senare år med digitala hjälpmedel och uppsving, att kunna beräkna... ändå menar du att EN Entitet, står bakom hela jäkla universum.. borde du inte egentligen få en nobelutmärkelse för att ens våga vara så djärv ?
Det man säger (inom religionen) är att "allt är ett" och att den minsta gemensamma kraften i allt är medvetande. dvs att all kausalitet på minsta nivå kommer av/skapas av medvetande.
Det har man trott från första början genom meditation. Dvs genom naturlig och direkt förståelse som människan har inom sig.
Att "allt är ett" har sedan dess styrkts genom vetenskapliga upptäckter, som tex bigbangteorin och Higgs boson, vissa delar inom kvantmekaniken etc.

Citat:
Vem sågar och kör över ett solsystem bland solsystem, att enbart förstå en enda stjärnas natur, kan ta åratal...
Fattar inte vad du menar.

Citat:
Och, när har du hört vetenskap prata i termer av gudar, varför beskriver inte vetenskapen "gudarnas egenskaper om medverkan i astoronomi då ?
Men "Gud" och "vetenskap" är bara ORD i våra hjärnor. Vi har lagt en viss betydelse i dessa ord.
Problemet är att dessa betydelser inte är helt klara för alla. Det finns inget motsatsförhållande mellan Gud och vetenskap. Det är som att säga "Blå kan inte finns för att bensinmack"

Citat:
Om man kan prata om MILJARDER... det tar ett tag att räkna till miljarder, utan modern teknoligisk hjälp.. miljarder kometstjärnor, vad kan du veta om deras interna betingelser.. ingen har varit DÄR, men du kan uttala dig om att Gud har ett finger med i spelet där, HUR grundar du det ? Utifrån en natur du vet NOLL och INTET om...
Jag tror att det vi kallar universum bara är en "tolkning" av verkligheten. Eftersom vi inte kan se hela bilden, ser vi bara en del. Därför ter den sig lite underlig. Om vi verkligen kunde uppfatta hela verkligheten skulle det vara annorlunda.

Citat:
Är det inte du 526, som placerar dig på första plats inom scientism, när du dessutom kompletterar med "schema" över hur vetenskap "egentligen" borde arbeta...

Vetenskapen jobbar säker helt rätt. Däremot de som gör filosofiska världegrunder av vetenskapliga metoder arbetar fel.

Citat:
Varför ser ni inte gudstron som den är, skapad av människor, för människor, varför krångla till det ?
Som alla andra tankar.
Citera
2013-11-17, 16:40
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Skifta inte bevisbördan nu. Hur vet du att Universum hade en början?
För att den expanderar. Spola bandet tillbaka så vet du att den hade en början.
Citera
2013-11-17, 16:43
Medlem
Citat:
Jag skrev inte att stigande havsnivåer ÄR en orsak till jordbävningar, jag skrev att de KAN vara det. Ser du skillnaden?

Om människan är orsaken till naturkatastrofer så berörs tyvärr alla. Jag tror faktiskt att människan påverkar naturen och kan kanske även vara orsaken till naturkatastrofer. Var det vanligt med naturkatastrofer förr? Inte vad jag har sett i alla fall.

Hur man kan förhindra meteornedslag? Det kan man inte förhindra. Men kan man inte skjuta ner dessa?

Varför uppstår naturkatastrofer? De gör det av en orsak. Tar man bort orsaken(som människan orsakat) så så försvinner dessa. Vi har absolut inga belägg för att naturkatastrofer skulle orsakas av människan, men mycket pekar på det. Vad tycker du?

INGET pekar på att människan ligger bakom några naturkatastrofer, det kan möjligtvis vara så att tack vare global uppvärmning så har orkaner och tyfoner ökat i styrka men det är väldigt osäkert än så länge.

Naturkatastrofer uppstår av en anledning och det borde framgå av namnet vad anledningen är, NATUR-katastrofer = naturliga fenomen som orsakar stor förödelse, och vi har dokumenterade fall av dessa långt innan människans existens.
Citera
2013-11-17, 16:45
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag skrev inte att stigande havsnivåer ÄR en orsak till jordbävningar, jag skrev att de KAN vara det. Ser du skillnaden?
Även om så skulle vara fallet, hamnar det inom felmarginalen. Lite som att säga att människan har sig själv att skylla för meteornedslag, då deras vikt tynger ner jorden.

Citat:
Om människan är orsaken till naturkatastrofer så berörs tyvärr alla. Jag tror faktiskt att människan påverkar naturen och kan kanske även vara orsaken till naturkatastrofer. Var det vanligt med naturkatastrofer förr? Inte vad jag har sett i alla fall.

Naturkatastrofer skedde förr i tiden också. Flera sjöar har bildats via miljökatastrofer, Dinosaurierna utrotades av en naturkatastrof osv.

Varför tror du på något som du inte har belägg för? Varför tror du att människan påverkar naturen till den grad att de faktiskt kan vara en betydande orsak?

Och även om det stämde, varför ska barn och oskyldiga straffas? Kollektiv skuld är idioti.

Citat:
Hur man kan förhindra meteornedslag? Det kan man inte förhindra. Men kan man inte skjuta ner dessa?

Nä, det skulle troligen innebära splitter och skador på satelliter och människor osv... Människan kan inte påverkas meteornedslag. Finns det dock en allsmäktig allvetande Gud med i leken, faller allt tillbaka på denne.
Citat:
Varför uppstår naturkatastrofer? De gör det av en orsak. Tar man bort orsaken(som människan orsakat) så så försvinner dessa.
Du är väl medveten om att naturkatastrofer skedde långt innan människan ens fanns? Hursomhelst fortsätter du spy ur dig påståenden som du inte backar upp med någon fakta.
Citat:
Vi har absolut inga belägg för att naturkatastrofer skulle orsakas av människan, men mycket pekar på det. Vad tycker du?

Vad pekar på det? Ytterligare påståenden utan underbyggande belägg.

Snarare pekar i princip alla observationer på att naturkatastrofer är spontana händelser som människan inte kan starta eller ens påverka.
Citera
2013-11-17, 16:54
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Observerbara universum ja. Hela Universum är det vi snackar om.
Citera
2013-11-17, 17:00
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
För att jag ska bedöma dig som ond, så bör du identifiera vilka fördelar resp. nackdelar det finns med att trycka på knappen. Om nackdelarna skulle vara större än fördelarna så betraktar jag dig som ond, annars inte.

10 000 människor dog (och jag visste att det skulle ske.). Där har du nackdelarna. Fördelarna? Fan vet. Arbetstillfällen hos bolag som tillverkar liksäckar kanske?

Citat:
Kan tillägga att allsmäktig betyder att göra vad som helst som är förenligt med sin natur.
Kan även tillägga att fri vilja betyder att man gör val som man inte är tvungen till av något externt.
Så svaret på din fråga är ja.

Då har du svarat på din egen frågan kring om det finns bevis för att gud skapade tyfonen. Svaret är alltså ja. Nu är bara frågan varför, och hur han kunde göra det när han samtidigt sägs vara allgod. Bollen är hos dig.
Citera
2013-11-17, 17:02
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Det säger dock inget om huruvida det fanns något "innan".
Citera
2013-11-17, 17:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det kommer till en punkt då vissa menar att eftersom det inte är vetenskapligt (läs fysiskt/empiriskt) så FINNS DET INGEN ANLEDNING att ens ta med det som en möjlig tes.
Det är då vetenskapen blir till en värdegrund. Fattar du inte den skillnaden orkar jag nte diskutera med dig. Det är inget hokuspokus med detta utan det är helt enkelt det som är vetenskapligt korrekt tänkande. Bara för att man kallar något vetenskap så innebär det inte att det är det.
Du kan ju kolla lite på YouTube om du inte tror mig. Det finns en hel rörelse där ute som är direkt "scientistisk"

Och vad har ditt väderkvanskrig mot scientismen att göra här?

Citat:
Det man säger (inom religionen) är att "allt är ett" och att den minsta gemensamma kraften i allt är medvetande. dvs att all kausalitet på minsta nivå kommer av/skapas av medvetande.

Vilket på intet sätt ledar till "allt är étt".

Citat:
Det har man trott från första början genom meditation. Dvs genom naturlig och direkt förståelse som människan har inom sig.

Meditation är inte éntydig.

Citat:
Att "allt är ett" har sedan dess styrkts genom vetenskapliga upptäckter, som tex bigbangteorin och Higgs boson, vissa delar inom kvantmekaniken etc.

Nej, bara i din vetenskaps-förvrängning.

Citat:
Men "Gud" och "vetenskap" är bara ORD i våra hjärnor. Vi har lagt en viss betydelse i dessa ord.

Men precisa definitioner och precis semantik blir inte mindre viktiga av att du lekar ordlekar.

Citat:
Problemet är att dessa betydelser inte är helt klara för alla. Det finns inget motsatsförhållande mellan Gud och vetenskap.

Jo, men kanske inte i dina semantiska akrobatik.

Citat:
Det är som att säga "Blå kan inte finns för att bensinmack"

Falsk analogi; det är snarare som att säga: 'Gud' finns för jag kan leka ordlekar.

Citat:
Jag tror att det vi kallar universum bara är en "tolkning" av verkligheten. Eftersom vi inte kan se hela bilden, ser vi bara en del. Därför ter den sig lite underlig. Om vi verkligen kunde uppfatta hela verkligheten skulle det vara annorlunda.

Hur befogar det ditt epistemologi-trams?

Citat:
Vetenskapen jobbar säker helt rätt. Däremot de som gör filosofiska världegrunder av vetenskapliga metoder arbetar fel.

Du menar såna som du som försökar introducera kvasi-solipsism från underlaget av ett värderkvarnskrig mot scientismen.
Citera
2013-11-17, 17:10
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Allt KAN vara det. Det intressanta är om det faktiskt är det. Därav vore det trevligt med något annat än tomma påståenden.

Citat:
Om människan är orsaken till naturkatastrofer så berörs tyvärr alla. Jag tror faktiskt att människan påverkar naturen och kan kanske även vara orsaken till naturkatastrofer.

Därför att....?

Citat:
Var det vanligt med naturkatastrofer förr? Inte vad jag har sett i alla fall.

Och vilken rigorös självutförd forskning refererar du till?

Citat:

Du menar att gud skulle låta bli att skydda jorden eftersom vi potentiellt skulle kunna göra det själva...?

Citat:
Varför uppstår naturkatastrofer? De gör det av en orsak.

Ja. Den är orsaken har du redan erkänt är gud, efter att du erkände att han var allsmäktig, allvetande och med fri vilja.

Citat:
Tar man bort orsaken(som människan orsakat) så så försvinner dessa.

Ska du inte visa att det ÄR människan först? Eller är det roligare att hitta på?

Citat:
Vi har absolut inga belägg för att naturkatastrofer skulle orsakas av människan, men mycket pekar på det. Vad tycker du?

"Vi har absolut inga belägg, men mycket pekar på det"

Dagens.
Citera
2013-11-17, 17:12
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
INGET pekar på att människan ligger bakom några naturkatastrofer, det kan möjligtvis vara så att tack vare global uppvärmning så har orkaner och tyfoner ökat i styrka men det är väldigt osäkert än så länge.

Naturkatastrofer uppstår av en anledning och det borde framgå av namnet vad anledningen är, NATUR-katastrofer = naturliga fenomen som orsakar stor förödelse, och vi har dokumenterade fall av dessa långt innan människans existens.
Ja håller med dig, naturkatastrofer fanns innan människans existens. Men frågan är om dessa naturkatastrofer har blivit all vanligare nuförtiden? Var det lika vanligt förr som det är nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in