2013-11-17, 14:20
Bannlyst
ja, för hbgs publik är ju fett mental? utöver 37an är ni bonniga som fan. men så är det för alla lag undantag stockholmslagen som har mental publik till 90 %, vilket nog beror på att dom har haft supporterkultur sedan 1960. sen så vet jag att bla larssonligan brukar gå på landskamper, men det gör ju även frontline/hbgy.
2013-11-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatOne91
ja, för hbgs publik är ju fett mental? utöver 37an är ni bonniga som fan. men så är det för alla lag undantag stockholmslagen som har mental publik till 90 %, vilket nog beror på att dom har haft supporterkultur sedan 1960. sen så vet jag att bla larssonligan brukar gå på landskamper, men det gör ju även frontline/hbgy.

Delvis, men jag tror också att det beror på att det finns ett större nöjesutbud. Ju större nöjesutbudet är desto mindre publik i förhållande till stadens storlek, vilket är innebär att de personer som faktiskt går på fotboll i tex Stockholm går för att de verkligen älskar fotboll och laget medans i mindre städer så kanske en allsvensk match en stor grej även för folk med ett mindre fotbollsintresse.
2013-11-17, 14:41
Medlem
nygards avatar
Ja herrregud. På tisdag får vi verkligen hoppas att alla heifare tar sig till Vännernas och visar världen lite äkta läktarkultur...
2013-11-17, 14:45
Medlem
ja vi vet att helsingborg är mest äkta och har bäst läktarkultur. Sveriges ansikte utåt helt klart. bubblan de lever i är löjligt rolig
2013-11-17, 15:12
Medlem
Joni93s avatar
Vet inte en enda helsingborgare som bryr sig nämnvärt om det svenska landslaget faktiskt, så varför ta sig dit och kolla på dem & stötta dem?
2013-11-17, 15:20
Medlem
Jag hade kunnat gilla landslaget om inte media bara skrivit om den där zlatan hela tiden. Ännu värre är förstås det faktum att media tror att det är jobbigt för en motspelare att gå ut framför den svenska landslagspubliken. Det är ju tyst som på en träning.

Tycker lustig ska bli skådespelare f.ö..
2013-11-17, 15:46
Medlem
e: fel tråd, radera mod
Senast redigerad av Guap 2013-11-17 kl. 15:49.
2013-11-17, 16:19
Medlem
soloultras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runju
Camp Sweden och malmö ff går ju hand i hand.. klapphattar och hoppa om ni älskar nåt

Heif och Rednex går ju hand i hand.. Sexfingrade bönder och traktorpulling.
2013-11-17, 16:35
Bannlyst
Har tänkt på en sak. AIK Ultras kör ju bara stora och organiserade bränningar med hänvisningar till förbundets reglerverk. ''Det är inte värt att spontanpoppa när regelverket är som det är, utan bättre att alla då kör samtidigt och längst ner.'' Då har ju AIK en förbundstyrd läktarkultur, eller hur? Enligt många så handlar Ultraskulturen om att skita i andra och köra på sin ideal, villkorslös kärlek till laget trots alla regelverk och lagar. Lagar kan alltså ALDRIG hindra Ultraskulturen. Man rättar sig ALDRIG in i reglerverken, utan kör på sin ideal. I boken ''Söderstadion Forever'' så intervjuar de Katten. Där berättar han att om det blir lagligt med bengaler, så blir det på deras (Ultras) villkor. D.v.s att det blir lagligt att dra bengaler hursomhelst på läktaren. Annars är dem inte med på det, utan kör på som vanligt med bengaler. Det tycker jag är helt rätt. En Ultrasgrupp ska alltid stå för deras ideal, och aldrig vika ner sig som AIK Ultras gör. Att använda sig av pyrozoner är bara fejk och oäkta (Om det nu skulle bli lagligt att göra det). Det blir inte på riktigt då. Då är det ännu mer dummare av AIK Ultras att köra bränningar i 'inofficiella' pyrozoner och skita i spontanpoppningarna. Summa Summarum: AIK Ultras rättar sig in efter förbundets regler, man skiter alltså i sin Ultrasideal. Samtidigt som Bajen och MFF skiter i förbundet och kör sitt race med spontanpoppningar och så vidare, alltså Ultrasidealen. I mina ögon så har AIK Ultras sålt sin själ och stolthet genom att de låter förbundet påverka deras läktararrangemang. Jag tycker så.

Ursäktar om inlägget blev luddigt, men var tvungen att skriva av mig lite.
2013-11-17, 16:38
Medlem
kofotleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soloultra
Heif och Rednex går ju hand i hand.. Sexfingrade bönder och traktorpulling.

O där satte vi spiken i kistan för denna diskussionen eller?

Någon som kan berätta lite övergripande vad som behandlades/sades på SFSUs årsmöte?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=627234243981892&set=a.1975763769476 83.41552.192359664136021&type=1&theater
2013-11-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casualer
Har tänkt på en sak. AIK Ultras kör ju bara stora och organiserade bränningar med hänvisningar till förbundets reglerverk. ''Det är inte värt att spontanpoppa när regelverket är som det är, utan bättre att alla då kör samtidigt och längst ner.'' Då har ju AIK en förbundstyrd läktarkultur, eller hur? Enligt många så handlar Ultraskulturen om att skita i andra och köra på sin ideal, villkorslös kärlek till laget trots alla regelverk och lagar. Lagar kan alltså ALDRIG hindra Ultraskulturen. Man rättar sig ALDRIG in i reglerverken, utan kör på sin ideal. I boken ''Söderstadion Forever'' så intervjuar de Katten. Där berättar han att om det blir lagligt med bengaler, så blir det på deras (Ultras) villkor. D.v.s att det blir lagligt att dra bengaler hursomhelst på läktaren. Annars är dem inte med på det, utan kör på som vanligt med bengaler. Det tycker jag är helt rätt. En Ultrasgrupp ska alltid stå för deras ideal, och aldrig vika ner sig som AIK Ultras gör. Att använda sig av pyrozoner är bara fejk och oäkta (Om det nu skulle bli lagligt att göra det). Det blir inte på riktigt då. Då är det ännu mer dummare av AIK Ultras att köra bränningar i 'inofficiella' pyrozoner och skita i spontanpoppningarna. Summa Summarum: AIK Ultras rättar sig in efter förbundets regler, man skiter alltså i sin Ultrasideal. Samtidigt som Bajen och MFF skiter i förbundet och kör sitt race med spontanpoppningar och så vidare, alltså Ultrasidealen. I mina ögon så har AIK Ultras sålt sin själ och stolthet genom att de låter förbundet påverka deras läktararrangemang. Jag tycker så.

Ursäktar om inlägget blev luddigt, men var tvungen att skriva av mig lite.

Många kommer säkert såga dig längs fotknölarna men i grunden har du rätt. Det är dock inget du kan applicera bara på AIK U utan på alla svenska Ultrasgrupper. Även Bajen. Det finns ju en anledning till att Bajen hade helt pyrofritt mellan 2010-2012 där man uttalat INTE brände då det kostade klubben för mycket i ett ekonomiskt pressat läge där det verkligen handlade om att vända på varenda liten slant.
Ultraskultur var ursprungligen en helt kompromisslös kultur. Det är den inte i Sverige. Trots att vi är relativt förskonade från repression än så länge i Sverige tror jag repressionen gått så långt att vi tyvärr aldrig får se en svensk Ultrasgrupp helt hundra procent byggt på Ultrasidealet.
2013-11-17, 16:54
Medlem
kofotleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
Många kommer säkert såga dig längs fotknölarna men i grunden har du rätt. Det är dock inget du kan applicera bara på AIK U utan på alla svenska Ultrasgrupper. Även Bajen. Det finns ju en anledning till att Bajen hade helt pyrofritt mellan 2010-2012 där man uttalat INTE brände då det kostade klubben för mycket i ett ekonomiskt pressat läge där det verkligen handlade om att vända på varenda liten slant.
Ultraskultur var ursprungligen en helt kompromisslös kultur. Det är den inte i Sverige. Trots att vi är relativt förskonade från repression än så länge i Sverige tror jag repressionen gått så långt att vi tyvärr aldrig får se en svensk Ultrasgrupp helt hundra procent byggt på Ultrasidealet.

Är faktiskt beredd att hålla med er båda delvis, däremot i fallet hammarby så är det inte så konstigt att de inte brände, det handlar om laget till 100% så som ni säger, och det är sant att originellt sket man i allt annat - men att elda klubben i konkurs är inte ultra nånstans.

Enligt mig blir alltså argumentet om att hammarby skulle vara förbundsstyrda ang bränningar värdelöst. Förbundslimiterade pga föreningens ekonomi tillfälligt, ja. Men helt ärligt, man är väl inte "mer" eller "mindre" ultras för att man eldar/inte eldar när föreningen håller på att dö ekonomiskt? Lite löjligt resonemang tycker jag...

Sen håller jag med ang pyrozoner, ja, det är inte "äkta" - samtidigt: kan vara foten in för en full legalisering vilket givetvis hade varit bra. Ultraskampen i sverige skiljer sig riktigt mycket på vissa punkter om vi jämför med italien eller balkanländerna, nu menar jag inte i storlek/attityd utan i arbetsmetoder.

I sverige historiskt och kulturellt vill man inte stöta sig med folk, och jag tror det demokratiska/politiska arbetet är mycket mer format kring allmän opinion här i sverige. i 51% kampanjen fick vi riktigt bra genomslag tillsammans och som alla vet finns det styrka i nummer.

Vad som är äkta/oäkta att göra är upp till varje individ eller grupp att avgöra för dem själva, likaså hur andra individer/grupper väljer att betrakta dem.

Ursäkta ett lite rörigt svar, är sjuk och har lite mediciner som gör mig dåsig.

/Kofotleif

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in