Citat:
Ursprungligen postat av
Cratzie
Många kommer säkert såga dig längs fotknölarna men i grunden har du rätt. Det är dock inget du kan applicera bara på AIK U utan på alla svenska Ultrasgrupper. Även Bajen. Det finns ju en anledning till att Bajen hade helt pyrofritt mellan 2010-2012 där man uttalat INTE brände då det kostade klubben för mycket i ett ekonomiskt pressat läge där det verkligen handlade om att vända på varenda liten slant.
Ultraskultur var ursprungligen en helt kompromisslös kultur. Det är den inte i Sverige. Trots att vi är relativt förskonade från repression än så länge i Sverige tror jag repressionen gått så långt att vi tyvärr aldrig får se en svensk Ultrasgrupp helt hundra procent byggt på Ultrasidealet.
Är faktiskt beredd att hålla med er båda delvis, däremot i fallet hammarby så är det inte så konstigt att de inte brände, det handlar om laget till 100% så som ni säger, och det är sant att originellt sket man i allt annat - men att elda klubben i konkurs är inte ultra nånstans.
Enligt mig blir alltså argumentet om att hammarby skulle vara förbundsstyrda ang bränningar värdelöst. Förbunds
limiterade pga föreningens ekonomi tillfälligt, ja. Men helt ärligt, man är väl inte "mer" eller "mindre" ultras för att man eldar/inte eldar när föreningen håller på att dö ekonomiskt? Lite löjligt resonemang tycker jag...
Sen håller jag med ang pyrozoner, ja, det är inte "äkta" - samtidigt: kan vara foten in för en full legalisering vilket givetvis hade varit bra. Ultraskampen i sverige skiljer sig riktigt mycket på vissa punkter om vi jämför med italien eller balkanländerna, nu menar jag inte i storlek/attityd utan i arbetsmetoder.
I sverige historiskt och kulturellt vill man inte stöta sig med folk, och jag tror det demokratiska/politiska arbetet är mycket mer format kring allmän opinion här i sverige. i 51% kampanjen fick vi riktigt bra genomslag tillsammans och som alla vet finns det styrka i nummer.
Vad som är äkta/oäkta att göra är upp till varje individ eller grupp att avgöra för dem själva, likaså hur andra individer/grupper väljer att betrakta dem.
Ursäkta ett lite rörigt svar, är sjuk och har lite mediciner som gör mig dåsig.
/Kofotleif