Citat:
Ursprungligen postat av
Pastakrydda
Men jag håller faktiskt inte med dig och det jag avser nu är underlaget. Inte skuldfrågan, för den är jag kluven till.
Fetade: som sagts tidigare så har dom utgångspunkten av att FS lämnat uppgifter om sina förehavanden som inte anses trovärdiga. Han är dock inte belagd med någon lögn om det. Det är en personlig åsikt som jag ser det. Det har som sagt sagts tidigare och det friade ju FS ändå.
Eller menar man att FS inte alls köpt Cannabis för att han inte vill uppge sin krans namn och adress?
Sen vet jag inte hur jag skulle ställa mig i det läget om jag faktiskt inte hade en susning om var en person befann sig, vad ska jag säga då? Gissa vilt några ggr om dagen a´la FB kanske?
Hur kan man uttala sig : Undvikit att lämna en förklaring till var MJ´s försvinnande?
Om man inte har någon förklaring, så har man ingen helt enkelt.
Ja, eget bra kritiskt tänkande är bra!
I den juridiska världen anses HD:s uttalande vara "tungt". Det är relativt ovanligt att HD på det här sättet betecknar en tilltalad som "inte sanningsenlig", snällt uttryckt. När HD sålunda sätter detta på pränt så blir det så mycket mer än "tyckande". Här pekar Sveriges högsta domstol, med hela handen. Och referensen till Europadomstolen innebär att överordnad domstol, HD, visar, inte bestämmer, men visar underordnad domstol, HR, på ett viktigt juridiskt förhållande.
Kan dock säga det igen:
Ingen jurist som kan det här området skulle, som själv tilltalad, vilja ha ett sådant yttrande från HD "på sig".
Ska bli intressant att läsa domen, inte minst ur denna aspekt, oavsett i vilken riktning den går!