2013-11-17, 09:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Det är ju en avsevärd risk att åka fast på bar gärning och då mycket svårt att förklara hur det kan komma sig att 1) man vet var kroppen finns 2) man vill flytta den.

Hur var det med granarnas tidsbestämmelse? Hur länge sedan var det de blivit huggna? Fick vi klarhet i det?

Vykortet känns obehagligt.

Gick MPS ut med var söken skulle ske?

Känner mig så jävla usel att jag inte minns allt i huvudet, men man har ju annat att tänka på också.
Citera
2013-11-17, 09:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hur var det med granarnas tidsbestämmelse? Hur länge sedan var det de blivit huggna? Fick vi klarhet i det?

Vykortet känns obehagligt.

Gick MPS ut med var söken skulle ske?

Känner mig så jävla usel att jag inte minns allt i huvudet, men man har ju annat att tänka på också.

Svarar mig själv ang MPS. De gick ut på sin facebooksida om söket som skulle ske den 14/4 (samma dag hon hittades som vi vet) den 27/3. https://www.facebook.com/MPSweden/posts/377745438922426?comment_id=4713244
Citera
2013-11-17, 09:53
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
http://mitti.se/?p=46566

Tänk så orättvist det kan vara. Den här flickans anhöriga får leva med att deras 17-dotter blev skjuten på nära håll i huvudet så att hon senare avled på sjukhus. GM togs med vapnet i handen. Den här GM är missbrukare. HAN blir aggressiv när han pundar. Jag VET det. Jag har en anhörig som råkat ut för honom. Han röker inte cannabis och blir aggressiv. Han tar "flödder".

Han dömdes till 2 år och 8 månaders fängelse...för vållande till annans död HD ville liksom inte ta i det. Är det inte märkligt?

FS, som inte blivit tagen med något vapen, inga vittnen finns till händelsen, inte en SOS alarminspelning där han säger att han skjutit sitt x, en värdelös förundersökning (Ja jag tycker det), inga spår efter FS någonstans (hittills ska jag tillägga, men jag tror inte det finns ett jota) nu väntar på rond 3?

Man skulle ju nästan kunna tro att det är en chans för rättsmaskineriet att komma ur det hela med "hedern" i behåll. Vi får väl se hur det går i rond 3.
Citera
2013-11-17, 09:56
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Man skulle ju nästan kunna tro att det är en chans för rättsmaskineriet att komma ur det hela med "hedern" i behåll. Vi får väl se hur det går i rond 3.

Det som stör mig otroligt är känslan av det är en prestigesak i detta fall. Att tvätta byken ren efter alla tabbar.

Det som stör mig ännu mer är att den andra tösen inte fått samma uppmärksamhet, trots att hon blev skjuten i pannan på 10 cm avstånd. DET är vad jag kallar avrättning!
Citera
2013-11-17, 10:04
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi är alla olika. Du har inte ett kriminellt förflutet som knarkare (antar jag) och därför har särskild anledning att bli misstänkt. Jag ser en liten möjlighet till att dödsfallet skulle bero på självmord, men det går inte att utesluta. Och fler delar min uppfattning.

Den lilla möjligheten, involverar den att FS tar hand om kroppen och städar, eller är det ytterligare en person inblandad som hittar MJ efter att hon begått självmord?
Citera
2013-11-17, 10:09
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Kanske har jag en tankevurpa nu, men hur menar du att gömmande av kropp är desperat? Det fungerade tyvärr bra i lång tid. Ingen hittade MJ. Hade polisen varit i området innan?

Är det verkligen bara jag som tror att kroppen legat på en plats till innan fyndplatsen?

Jag tror att kroppen legat på FP ända sedan BO dog. Jag kan däremot tänka mig att tanken var att flytta kroppen vidare men av olika anledningar blev det inte av. När sen tillfället uppenbarade sig så hade det gått lång tid och ingen upptäckt kroppen.

Att kroppen hamnade vid FP beror på att det var den enda platsen som GM kände till som en bra plats. Nackdelen var att den även var den enda platsen som GM kunde kopplas till i Svartedalen, vilket också var anledningen till att GM hade tänkt flytta kroppen.

Att använda en vit presenning i skogen verkar vara en grej som MGM insett inte skulle fungera men en alt. GM gömmer kroppen i något vitt enbart för att det inte fanns något annat.
Citera
2013-11-17, 11:01
Medlem
Citat:
Det som stör mig otroligt är känslan av det är en prestigesak i detta fall. Att tvätta byken ren efter alla tabbar.

Ja, ligger mycket i detta.

Men att man faktiskt går till botten med detta kan nog ge en sorts bättre avslut för Marinas nära och kära även vid ett frikännande? Steg ett i avslutet var ju kroppsfyndet.

Det HD säger om ljugandet från FS gör det mer svårt att beklaga hans öde i rättssystemet även om han skulle förklaras juridiskt oskyldig.
Citera
2013-11-17, 11:06
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, ligger mycket i detta.

Men att man faktiskt går till botten med detta kan nog ge en sorts bättre avslut för Marinas nära och kära även vid ett frikännande? Steg ett i avslutet var ju kroppsfyndet.

Det HD säger om ljugandet från FS gör det mer svårt att beklaga hans öde i rättssystemet även om han skulle förklaras juridiskt oskyldig.

Vad har HD sagt om ljugande? Och menar du att om han frias så är det för att rättsväsendet har misslyckats, inte för att det skulle kunna finnas en uns till chans att han faktiskt är oskyldig?

Visst vill jag att Marina ska få upprättelse och hennes nära och kära och anhöriga ett avslut.
Citera
2013-11-17, 11:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Den lilla möjligheten, involverar den att FS tar hand om kroppen och städar, eller är det ytterligare en person inblandad som hittar MJ efter att hon begått självmord?
Ja, om FS upptäckte kroppen var det sannolikt han som tog hand om den. Om det var någon annan så var det sannolikt denne som gjorde det.
Citera
2013-11-17, 11:39
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, om FS upptäckte kroppen var det sannolikt han som tog hand om den. Om det var någon annan så var det sannolikt denne som gjorde det.

Ok, och om det var nån annan så är första natten (27:e till 28:e) utesluten väl?
Citera
2013-11-17, 11:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Ok, och om det var nån annan så är första natten (27:e till 28:e) utesluten väl?
Det är en rimlig slutsats, om FS talar sanning om att han var hemma då.
Citera
2013-11-17, 11:56
Medlem
Citat:
Vad har HD sagt om ljugande? Och menar du att om han frias så är det för att rättsväsendet har misslyckats, inte för att det skulle kunna finnas en uns till chans att han faktiskt är oskyldig?

Visst vill jag att Marina ska få upprättelse och hennes nära och kära och anhöriga ett avslut.

Ja, det är det här ur HD:s resningsbeslut, som tidigare citerats:

"34. I vissa fall har den tilltalade i rättspraxis ansetts kunna åläggas en för* klaringsbörda och fällts till ansvar när han eller hon inte har kunnat uppfylla denna (se bl.a. rättsfallen NJA 1984 s. 520, NJA 2001 s. 551 och NJA 2001 s. 570). Angående kravet iEuropakonventionen på rättvis rättegång har
Europadomstolen uttalat att den tilltalades tystnad kan beaktas vid värderingen av åklagarens bevisning i situationer då han eller hon kan förväntas komma med en förklaring (se fallet John Murray mot Förenade Kungariket, dom den
8 februari 1996 i mål18731/91). Som tidigare sagts måste utgångspunkten vara att Fredrik Svensson inte bara har undvikit att lämna en förklaring till Marina Johanssons försvinnande utan också lämnat uppgifter om sina egna förehavanden i det sammanhanget som inte har varit sanna."

Som sagts tidigare så ser vi här att den tilltalades tystnad kan påverka värderingen av åklagarens bevisning om man anser att vederbörande borde ha en förklaring. Det innebär att tigande kan straffa sig helt enkelt. Något som kanske förvånar en del som tänker i gamla banor att man som åtalad inte har någon förklaringsskyldighet, att det helt ligger på åklagaren att bevisa ens skuld medan man själv beter sig lite hur som helst. I Nejdings förhör med FS i FUP kan man se hur FS använder denna taktik, upprepade gånger...

Friad är friad och domstolens beslut ska accepteras enligt den rättsordning vi har. Många mord förblir ouppklarade, principen att hellre fria än fälla i uppenbart oklara fall är en sund rättsprincip.

Anser dock att detta fall är tillräckligt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in