Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Eftersom allt som börjar existera har en orsak så måste alla orsakers första orsak inte själv ha börjat existera och inte själv ha en egen orsak och följaktligen vara oändlig utan början eller slut.
1. Du gör det lite för lätt för dig. Själv säger jag "jag vet inte". Det sägs ju att tiden i sig skapades vid big bang. Om det inte fanns tid "innan" big bang och om vi kan ske inte ens kan tala om "innan" big bang, vad händer med kausaliteten då? Det tycks mig lite omotiverat att uttala sig så säkert.
2. Det finns ingen anledning att denna orsakernas orsak skulle vara en gud. Allra minst DIN gud.
3. Det finns också naturalistiska modeller som kan hantera frågeställningen, t ex ett oändligt multiversum.
Citat:
Och eftersom allt materiellt har en början måste orsakernas orsak vara icke-materiell precis som siffror och medvetande är icke-materiella.
Stopp, stopp, stopp.
1. Argument from ignorance
2. Vad innebär det ens att vara ett icke-materiell och kunna skapa universum? Är det ens möjligt? Hur ska vi ta reda på det?
3. Varför skulle medvetanden vara icke-materiella??? Har du sett ett medvetande utan en hjärna nån gång?
4. Varför tar du upp siffror som jämförelse? Siffror är en mänsklig uppfinning. De må kanske inte vara materiella, men att de kommer från något materiellt borde stå ganska klart.
Citat:
Hade alla orsakers första orsak inte haft ett medvetande och en avsikt så hade det inte plötsligen kunnat skapa något som har en början.
1. Argument from ignorance.
2. Och exakt hur vet du det? Du vet alltså tillräckligt om universum och dess eventuella orsaks djupaste hemligheter för att kunna slå fast detta?