[quote=BlackJewel|46170758]
Men grejen är att det INTE är frågan om "känsloargument". Utan det handlar om rationalism.
Vetenskapen HAR INGA FÖRKLARINGAR. Att påstå detta är fullständigt icke-rationellt och ovetenskapligt. Det är rent av en paradox. De som säger att vetenskapen har förklarat något är ute efter något helt annat än vetenskap. Det är en rent filosofisk frågeställning, och filosofiska frågor kan inte vara vetenskapliga enligt vetenskapen själva. Dvs man kan inte bevisa att endast empirism är det rätta. Eftersom det inte kan bevisas empiriskt. Det blir rundgång.
Därför är det så uppenbart att scientister (som tex Stephen Hawkins) har en annan agenda. (som i sin innersta natur handlar om psykologi)
Om du vill förstå problemet med "god-of-gap" måste du börja med att inse att ordet "förklaring" har olika innebörd. Viss typ av vetenskap anser inte att förklaringar behövs i den bemärkelsen att "förstå dess innersta väsen", utan menar att bara vi kan observera något så är det förklarat.
Det finns massor av exempel på detta.
Citat:
Jag försöker inte såra dina känslor. Påpekade bara att du är lite arrogant i tonen. Fel, jag säger inte att du inte har rätt att gnida din kristallakula, däremot att du förmår sätta epitet på min personlighet om mitt känsloläge, det låter sig inte göras.. jag gav dig ett svar om varför god-of-gaps inte kan revideras utifrån dina känsloargument, simple as that ~att du lägger din känsla av att bli spydigt bemött med det.. ja ja..
Men grejen är att det INTE är frågan om "känsloargument". Utan det handlar om rationalism.
Vetenskapen HAR INGA FÖRKLARINGAR. Att påstå detta är fullständigt icke-rationellt och ovetenskapligt. Det är rent av en paradox. De som säger att vetenskapen har förklarat något är ute efter något helt annat än vetenskap. Det är en rent filosofisk frågeställning, och filosofiska frågor kan inte vara vetenskapliga enligt vetenskapen själva. Dvs man kan inte bevisa att endast empirism är det rätta. Eftersom det inte kan bevisas empiriskt. Det blir rundgång.
Därför är det så uppenbart att scientister (som tex Stephen Hawkins) har en annan agenda. (som i sin innersta natur handlar om psykologi)
Citat:
Jag motsätter mig inte detta alls. Men du kan inte dra alla Gudsteorier över en kam. Jag kan inte rå för att präster, nunnor och bokstavstolkare ställer till med elände.
Jag minns ju iofs hur ledsna nunnorna blev när jag inte riktigt kunde underkasta mig deras definitioner på guds härlighet också, och vad de med all sannolikhet satt och tänkte på när jag gav min motivation att inte hålla deras kriterium, ungefär som du surnar till? över att vi vrider på god-of-gaps-slogan för att se att det mycket väl är vetenskapligt understött.. att gudstesen helst frotterar sig i akademin, liksom allt annat eskalerar och innoveras, vill även gudsföreträdarna försöka hålla tempot - men jag ser inte att din invändning når någon bäring.
Om du vill förstå problemet med "god-of-gap" måste du börja med att inse att ordet "förklaring" har olika innebörd. Viss typ av vetenskap anser inte att förklaringar behövs i den bemärkelsen att "förstå dess innersta väsen", utan menar att bara vi kan observera något så är det förklarat.
Det finns massor av exempel på detta.
Citat:
JA vissa i alla fall. Det finns olika typer av teister. Dessvärre har vissa stora religioner tagit bort de rationalistiska delarna och gjort Gud helt till deras egen grej. Från början var kristendomen något annat. (Googla på Gnosticism, esoterism)
Skulle du mena att teister är en samling logiskt tänkande och med det inte kännande för gud?
Citat:
Rationalism (tanken) vs. Empirism (sinnet)
Hur menar du nu med "empiri inte är allt som räknas" , kan du utveckla det litegrand?
Eftersom du vilar påståendet subjektiv bevisföring på detta.
Eftersom du vilar påståendet subjektiv bevisföring på detta.
Senast redigerad av 526 2013-11-16 kl. 17:51.
Senast redigerad av 526 2013-11-16 kl. 17:51.