2013-11-16, 02:14
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Hur kommer det sig att jag har fått minus på mitt saldo på nordnet? Satte in 2k och köpte aktier för nästan allt i fyra olika företag. Hade ca 15-20 kronor kvar igår när jag gick i la mig. Nu när jag kollar på mitt saldo/tillgängliga pengar för handel så har jag minus på 277:- Varför? kommer den här skulden att täckas om jag sätter in mer pengar alltså om jag sätter in 1000 till, kommer mitt saldo att vara 723 kronor?
2013-11-16, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Hur kommer det sig att jag har fått minus på mitt saldo på nordnet? Satte in 2k och köpte aktier för nästan allt i fyra olika företag. Hade ca 15-20 kronor kvar igår när jag gick i la mig. Nu när jag kollar på mitt saldo/tillgängliga pengar för handel så har jag minus på 277:- Varför? kommer den här skulden att täckas om jag sätter in mer pengar alltså om jag sätter in 1000 till, kommer mitt saldo att vara 723 kronor?
Det du har råkat ur för kallas Courtage. Man kan ju tycka att de borde visa den preliminära courtageavgiften redan när man lägger en order, så man inte råkar övertrassera kontot. Men då detta är ett vanligt sätt för aktiemäklare att håva in lite extra pengar räntepengar väljer Nordnet och Avanza att inte göra det..
2013-11-16, 04:13
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Det du har råkat ur för kallas Courtage. Man kan ju tycka att de borde visa den preliminära courtageavgiften redan när man lägger en order, så man inte råkar övertrassera kontot. Men då detta är ett vanligt sätt för aktiemäklare att håva in lite extra pengar räntepengar väljer Nordnet och Avanza att inte göra det..

Wow ja det var ganska fult av dom. Fast när jag klickar på min kurtajseklasse (bor i norge) så står det ""
Citat:
Kurtasjeklasse
Viser hvilken kurtasjeklasse som er tilknyttet din konto. Alle nye kunder har den første måneden Nordnets velskomsttilbud med kurtasje til 9,- (0,039 %). Etter velkomsttilbudet blir du klassifisert i forhold til dine handler og innestående kapital hos Nordnet. Da kan du også endre kurtasjeklasse til for eksempel "Mini" hvis du ønsker det.

jag har bara gjort fyra kjöp 4x9 = 36=?? eller har jag missat något? troligtvis ja?

Sen en annan sak. GA-kurs är enligt beskrivningen
Citat:
GA-Kurs
Her ser du anskaffelsesverdi, det vil si hvor mye du betalte for verdipapiret når du kjøpte det. Har du kjøpt ved flere tilfeller vises din gjennomsnittlige anskaffelseskurs. Kurtasjekostnader blir innbakt i GA-kursen og oppdateres dagen etter gjennomført handel. Alle verdier angis i lokal valuta.

Du kan selv endre verdien ved å klikke på GA-kursen. Dette vil endre hvordan din avkastning vises i kontooversikten, men ikke påvirke din porteføljerapport eller den anskaffelsesverdi som rapporteres til skattemyndighetene.
Merk at:
- Ved aksjesplitt og spleis vil din GA-kurs oppdateres neste dag.

- Har du overført aksjer anbefaler vi å endre GA-kurs i 'Transaksjoner og sluttsedler'. Da vil også verdiene i din porteføljerapport oppdateres.

Alltså hur mycket man betalde inklusive kurtajse avgiften om jag förstått det rätt. Men om jag tar HM B tex köpte aktier där för 274 styck GA-kursen låg på ca 323;- hur kommer det sig om ett kurtasjse är på 9 kronor? Sen köpte jag norsk hydro för 25.86 och GA-kursen var på 26.86. varför då?

Lucara köpte jag för 10.50 GA-kurs på 11.60(eller 50).

Kan någon förklara lite lätt?

Ändra GA kursen manuellt till det jag köpte för så såg det lite annurlunda ut på kontot. Brukar ni göra det, för och nackdelar? Varför har man GA-kurs?

Har enligt kontoöversikten gått upp 0.03% och en liten svag pil som pekar uppåt, men kollar man översikten och dom enskilda aktierna har dom inte rört sig sedan jag handlade(fredags runt 13 tiden) eller gått ner med något öre. Hur kommer det sig?
2013-11-16, 09:12
Medlem
Hur länge måste man äga en aktie innan man har rätt till utdelning?
2013-11-16, 10:55
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tmez2005
Hur länge måste man äga en aktie innan man har rätt till utdelning?

Så länge du äger aktien vid stägning handelsdagen dagen innan X-dagen har du rätt till utdelning. Det spelar således ingen roll om du ägt aktien i en minut eller ett årtioende. Nedan kan du läsa mer
http://www.aktieskolan.se/pages/utdelning.php?select=aktieskola
2013-11-16, 16:04
Medlem
Opsididits avatar
Då jag varit intresserad utav aktier i ett par år så har jag äntligen fixat ett konto hos Avanza!
Så nu när det blir löning skall jag sätta in lite pengar där & köpa min första aktie, hade tänkt redan nu bestämma mig vilken aktie det kommer att bli.
Självklart så har jag försökt läsa på så mycket som möjligt, men med all den information som skall in i huvudet så är det lätt att bli vilsen.

Nu till det jag behöver hjälp med.
P/e-tal, substansvärde & direktavkastning är något jag försökt få fram på t.ex. Starbreeze (har kollat årsredovisning 2012/2013 2013-10-31 http://www.starbreeze.com/wp-content/uploads/2013/03/%C3%85rsredovisning-2012-2013.pdf )

Jag undrar nu om ni har någon årsredovisning ni kan länka till som är enkel att få fram dessa tal ur?
Träning ger färdighet.
2013-11-16, 16:49
Medlem
Skuldfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opsididit
Då jag varit intresserad utav aktier i ett par år så har jag äntligen fixat ett konto hos Avanza!
Så nu när det blir löning skall jag sätta in lite pengar där & köpa min första aktie, hade tänkt redan nu bestämma mig vilken aktie det kommer att bli.
Självklart så har jag försökt läsa på så mycket som möjligt, men med all den information som skall in i huvudet så är det lätt att bli vilsen.

Nu till det jag behöver hjälp med.
P/e-tal, substansvärde & direktavkastning är något jag försökt få fram på t.ex. Starbreeze (har kollat årsredovisning 2012/2013 2013-10-31 http://www.starbreeze.com/wp-content/uploads/2013/03/%C3%85rsredovisning-2012-2013.pdf )

Jag undrar nu om ni har någon årsredovisning ni kan länka till som är enkel att få fram dessa tal ur?
Träning ger färdighet.

En grund för en fundamental analys hittar du här.

Starbreeze har ett P/E som är på minus, och ingen direkavkastning. Får känslan av att du tänkt gå all in i Starbreeze och tror att det är ett superbra bolag. Stämmer det?
Senast redigerad av Skuldfri 2013-11-16 kl. 16:52.
2013-11-17, 02:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Om man ska handla med fonder, då är det ingen skillnad på Avanza och Avanza Mini eller? Där finns väl inget courtage på fonder (inte sant)? Har konto på båda nämligen.
2013-11-17, 14:08
Medlem
Opsididits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuldfri
En grund för en fundamental analys hittar du här.

Starbreeze har ett P/E som är på minus, och ingen direkavkastning. Får känslan av att du tänkt gå all in i Starbreeze och tror att det är ett superbra bolag. Stämmer det?

Nja, all in har jag läst att man inte skall göra på ett & samma bolag. Inte ens i samma bransch helst.
Är väl det första företaget som jag har försökt få fram siffror på. Kanske därför du får den känslan.

Ska läsa det som står på bloggen, tackar för länken.
2013-11-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Om man ska handla med fonder, då är det ingen skillnad på Avanza och Avanza Mini eller? Där finns väl inget courtage på fonder (inte sant)? Har konto på båda nämligen.

Korrekt. Däremot har fonder en förvaltningsavgift, men den är lika oavsett Avanza-konto.
2013-11-17, 19:31
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Är eventuellt så att jag får hoppa av mitt program som skulle sträcka sig t.om juni för att istället läsa valfri kurs under våren. Hur påverkar det csn? Ska jag höra av mig till dom på ett eller annat sätt för att få dom att föra över mitt csn till den nya kursen jag antas till istället?
2013-11-18, 11:08
Medlem
Hur fungerar det när man säljer Avanza zero? Det står att affären genomförs samma dag. Nu står det fortfarande kursdatum 15/11. Om jag köper nu, får jag till priset 15/11 eller väntar den tills priset är satt idag den 18/11?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in