2013-11-11, 21:20
Medlem
Nån som har koll på Stockholmspolisens handläggningstider för vapenlicens nu för tiden? Jag har nu väntat i 6 veckor på mina utan att höra ett ord. känner att jag snart skiter i licenserna och köper illegala vapen istället. Det här är ju bara sjukt.
Citera
2013-11-11, 23:31
Medlem
Draedons avatar
Minst 12 veckor, vissa har väntat 16. Tålamod.
Citera
2013-11-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Minst 12 veckor, vissa har väntat 16. Tålamod.

Usch . Tålamod är inte riktigt min grej. Därför kommer jag aldrig gå på älgjakt. Blir 100% lerduvor och pappersälgar
Citera
2013-11-12, 21:23
Medlem
Bajsfacistens avatar
http://www.atl.nu/skog/j-gare-jo-anm-ler-seg-hantering

"Nu har det gått 20 veckor sedan min ansökan registrerades, lång tid efter de uppgivna 5-6 veckorna för handläggning. Att dessutom få vänta i över 5 veckor på en kommunicering är inte godtagbart", anser han.
Citera
2013-11-12, 21:24
Medlem
Megadeths avatar
talar du jägar licens eller licens för handeldvapen? nu låter det som handeldvapen, när du har papperna klara från din skytteklubb så lämnar du in det till polisen som gör en koll i registret om du är lämplig för en licens.

Och du får ingen licens på ett papper precis som du kan köpa vilket vapen som helst. första 6 månaderna tror jag det är får du lämna in en ansökan för kaliber 22. och vilken modell du kommer att köpa så vapnet registreras. Du får även en vilande ansökan om vilket vapen som kommer att införskaffas.

3-4 veckor brukar det ta. ibland lite längre.
Citera
2013-11-13, 13:30
Medlem
PaterNoster777s avatar
Västra götaland är ökända, men där handlar det inte om slöhet utan om att de medvetet obstruerar mot gällande lagstiftning.
Citera
2013-11-13, 14:40
Medlem
Draedons avatar
Lämnade in en ansökan idag (dalarna), solstrålen i receptionen mumlade något om "ett par veckor" som sedan blev 3-6 veckor.
Citera
2013-11-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
talar du jägar licens eller licens för handeldvapen? nu låter det som handeldvapen, när du har papperna klara från din skytteklubb så lämnar du in det till polisen som gör en koll i registret om du är lämplig för en licens.

Och du får ingen licens på ett papper precis som du kan köpa vilket vapen som helst. första 6 månaderna tror jag det är får du lämna in en ansökan för kaliber 22. och vilken modell du kommer att köpa så vapnet registreras. Du får även en vilande ansökan om vilket vapen som kommer att införskaffas.

3-4 veckor brukar det ta. ibland lite längre.

Gäller jägarlicens. Fortsätter det såhär så kommer djuren ta över världen. Ingen kommer få licens under sin livstid.
Citera
2013-11-14, 21:17
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Handläggningstiderna för olika typer av vapenärenden har under en längre tid varit ett problem för såväl allmänheten som för Polismyndigheten i Västra Götaland. Med anledning av detta kommer Polismyndigheten att lägga om sin verksamhet.
Citat:
I samband med detta utvecklingsarbete önskar Polismyndigheten att allmänheten under denna period har förståelse för att handläggningstiderna ökar, samt att det kommer att vara svårt att nå vapenhandläggarna via telefon.
http://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Vastra-Gotaland/okt-dec/Vapenarenden-ska-handlaggas-snabbare-hos-Polisen/

Göteborgspolisen skiter helt enkelt i gällande lagstiftning och hittar på egna "regler".
Citat:
Att såsom polismyndigheten gjort ställa krav på att den sökande skall kunna uppvisa ett antal tävlingsresultat ett visst antal år tillbaka i tiden har inte stöd i vare sig vapenlagstiftningen, dess förarbeten eller polisens föreskrifter och allmänna råd och är inte heller förenligt vare sig med grundläggande principer om rättssäkerhet eller legalitet. Denna omständighet kan därför, som polismyndigheten gjort, inte läggas till grund för bedömningen av sökandens lämplighet och krav på aktivitet. Föreningsintyget utvisar att M Ö uppfyller kraven på ett aktivt medlemskap och på skjutkvalifikationer.
Förvaltningsrättens dom2012-02-24 Meddelad i Göteborg Mål nr 16447-11.

En nyckelfigur inom polisen skall tydligen vara stabschefen vid förvaltningsavdelningen Lennart Andersson, som tydligen gillar att köra sitt eget race utan att bry sig om lagar eller domar.
Citera
2013-11-14, 21:38
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Gäller jägarlicens. Fortsätter det såhär så kommer djuren ta över världen. Ingen kommer få licens under sin livstid.

Det finns inget som heter jägarlicens, det finns bara vapenlicens.
Citera
2013-11-17, 00:50
Medlem
Xavieros avatar
Jag fick mitt för en vecka sedan (Stockholm) och hade då väntat i 3 mån och 3 dagar på att få licensen...
Citera
2013-11-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaviero
Jag fick mitt för en vecka sedan (Stockholm) och hade då väntat i 3 mån och 3 dagar på att få licensen...

Sinnessjukt....
Hur funkar det för vapenhandlare då? Har dom nån gräddfil,eller tvingas dom också vänta lika sjukt länge ? Lär ju vara obra för buisnessen då....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in