Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-03-19, 09:32
  #49
Medlem
Draedons avatar
Som nämnts tidigare förstår jag att det sker en mer noggrann kontroll vid första ansökan.. Men när man, som jag nyss gjort, sökt på vapen nummer fyra borde det väl inte ta sådan satans lång tid!? Två månaders handläggningstid enligt farbror blå.

Hörde även att licenshanteringen är väldigt lågprioriterad nu när det är lågsäsong, det känns ju jävligt korkat för det är ju nu de har chansen att komma ikapp.
Citera
2014-03-19, 10:49
  #50
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Håller helt med. Det finns väl varningsflaggor som en dator kan identifiera lika väl som en handläggare. Själva beslutet när varningsflaggor existerar kan väl kanske skickas vidare till en handläggare (om det nu ens är nödvändigt) men annars finns det väl ingen som helst anledning.
Precis. Stora delar kan i alla fall automatiseras. Finns ingen anledning till att man skall sitta och skriva över från papper in till systemet och sedan göra massa utsökningar ut belastningsregistret. Det kan lika gärna göras automatiskt. Sen kan man ha diverse flaggor som avgör om en handläggare behöver se närmare på ärendet eller information behöver kompletteras.



if (dömdföryxmord == true)
{
avböjansökan;
}
else
{
skickavidare;
}
Citera
2014-03-19, 10:54
  #51
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Precis. Stora delar kan i alla fall automatiseras. Finns ingen anledning till att man skall sitta och skriva över från papper in till systemet och sedan göra massa utsökningar ut belastningsregistret. Det kan lika gärna göras automatiskt. Sen kan man ha diverse flaggor som avgör om en handläggare behöver se närmare på ärendet eller information behöver kompletteras.



if (dömdföryxmord == true)
{
avböjansökan;
}
else
{
skickavidare;
}

Fast snarare då kanske

if (dömdförvåldsbrott == true)
{
skickavidare;
}
else
{
godkännansökan;
}

Citera
2014-03-19, 11:33
  #52
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Fast snarare då kanske

if (dömdförvåldsbrott == true)
{
skickavidare;
}
else
{
godkännansökan;
}


yxmord lät mer dramatiskt
Citera
2014-03-19, 13:32
  #53
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
yxmord lät mer dramatiskt

Det var väl inte min främsta poäng med förändringen, utan snarare att den automatiskt godkände om personen inte hade utfört ett brott, och skickade vidare annars, istället för att avböja automatiskt och skicka vidare vid "godkänt" resultat.

Eller har jag missuppfattat koden? Jag är inte programmerare och har inte rört en kod sedan jag läste en kurs i VB på gymnasiet
Citera
2014-03-19, 15:35
  #54
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det var väl inte min främsta poäng med förändringen, utan snarare att den automatiskt godkände om personen inte hade utfört ett brott, och skickade vidare annars, istället för att avböja automatiskt och skicka vidare vid "godkänt" resultat.

Eller har jag missuppfattat koden? Jag är inte programmerare och har inte rört en kod sedan jag läste en kurs i VB på gymnasiet
Nej du har gjort riktigt

Tror dock inte polisen vill göra processen helt automatisk även om det går. Till exempel skulle jag tro att de vill kolla de bifogade materialen. Till exempel bilder på godkänt vapenskåp eller kvitto för sådant. Eventuella bilagor från skytteföreningar vill de förmodligen också granska. Här räcker det med att polisen trycker "Ja" om de anser att bilagorna räcker vilket blir ett stop på MAX en minut för normalfallet. Om de ej är tillräckliga kan polisen snabbt göra ett e-mail utskick, ringa eller sms:a beroende på vad den ansökandes valt som primär kontaktmetod och graden av kompletteringar som behövs.
Citera
2014-03-19, 15:50
  #55
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Nej du har gjort riktigt

Tror dock inte polisen vill göra processen helt automatisk även om det går. Till exempel skulle jag tro att de vill kolla de bifogade materialen. Till exempel bilder på godkänt vapenskåp eller kvitto för sådant. Eventuella bilagor från skytteföreningar vill de förmodligen också granska. Här räcker det med att polisen trycker "Ja" om de anser att bilagorna räcker vilket blir ett stop på MAX en minut för normalfallet. Om de ej är tillräckliga kan polisen snabbt göra ett e-mail utskick, ringa eller sms:a beroende på vad den ansökandes valt som primär kontaktmetod och graden av kompletteringar som behövs.

Point taken. Jag undrar ju spontant var i arbetet som all tid ligger? Är det i registersökningarna, är det i kontrollen av bifogade dokument?

Ingenting behöver ju vara tidsödande så länge det inte är något specialfall där ett normgivande beslut ska tas.
Citera
2014-03-19, 16:29
  #56
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Point taken. Jag undrar ju spontant var i arbetet som all tid ligger? Är det i registersökningarna, är det i kontrollen av bifogade dokument?

Ingenting behöver ju vara tidsödande så länge det inte är något specialfall där ett normgivande beslut ska tas.
Gissning nu:
Det är framför allt licenser för tävlingsskytte som tar tid då det är mer bilagor som skall granskas och skickas runt, ofta krävs kompletteringar.

Att allting är manuellt är också ett problem, allt måste skrivas över till deras system manuellt.

Det tar tid att få papper att komma till rätt plats, det kan ta ett par dagar att skicka ansökan till den polis som skall behandla ärendet.

Det är svårt att avgöra vilka fall som är lätta och kan göras ev en mindre erfaren person; vilket betyder att man inte kan effektivisera arbetsfördelningen lika väl. Om det skickas in elektroniskt hade man istället kunnat gör en enkel utsökning från databasen och få upp de ansökningar som är lättare. Till exempel ansökan om vapenlicens för jaktvapen.

Vid en ansökan via nätet kan systemet också varan den ansökande om information saknas, till exempel att man kräver att minst en bild bifogas (man måste alltid ha bild på skåpet). Det hade minskat tiden handläggare behöver lägga på att kompletta uppgifter.

Sen så kommer folk förmodligen inte vänta till sista minut med ansökan som idag då många drar sig från att sitta 5 timmar i kö på polishuset för att lämna in papper vilket tar 5-10 minuter med en obegåvad polis.

Utsökningar tror jag inte tar så lång tid, polisen gör detta i många andra situationer så de systemen torde fungera relativt smärtsamt. Dock måste handläggaren skriva över personuppgifter för utsökningen vilket tar lite tid. Inte mycket men när man har ett flertal handläggningar per dag så ger varje extra minut man lägger ner stor effekt.
__________________
Senast redigerad av Turrluff 2014-03-19 kl. 16:31.
Citera
2014-03-19, 17:02
  #57
Medlem
KometenKommers avatar
Fram till sommaren förra året tog en vapenlicens för jägare normalt inte mer än ett par veckor t.o.m i storstadsregionerna. Sen drog handläggningstiderna iväg allt mer tills ett nytt datorsystem införskaffades av polisen. Efter det behandlades inga licenser alls på över en månad och när det väl kom igång tar det ännu längre tid än förut. Det nya systemet ska tydligen ligga på samma Oracle-plattform som polisens totalfiasko, ärendehanterinssystemet PUST.

Jag tror att det är det nya systemet plus en allt mer fientlig inställning mot vapenägare hos Rikspolisstyrelsen som ligger bakom. Läs RPS senaste vapenutredning så framgår det klart och tydligt att man är ute efter att jävlas med vapenägare så mycket som möjligt. Lägg därtill ett samhällsklimat som är alltmer fientligt inställt till jakt och skytte. Att snabba på licensärenden ligger långt, långt ner på listan för ansvarig myndighet och inofficiellt tycker man säkert bara det är bra att det tar jättelång tid för medborgare att få licens.
Citera
2014-04-13, 19:25
  #58
Medlem
Paijters avatar
Något speciellt att tänka på när man skickar in ansökan till Malmö? Menar just för att undvika fallgropar som gör att det tar längre tid?
Citera
2014-04-13, 19:32
  #59
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Något speciellt att tänka på när man skickar in ansökan till Malmö? Menar just för att undvika fallgropar som gör att det tar längre tid?

Läs noga, fyll i all korrekt och sen är det bara att vänta. Det enda som kan hända är att du fyller i något fel så att en handläggare måste kontakta dig, då lär det dra ut på tiden ytterligare....
Citera
2014-04-13, 19:38
  #60
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Läs noga, fyll i all korrekt och sen är det bara att vänta. Det enda som kan hända är att du fyller i något fel så att en handläggare måste kontakta dig, då lär det dra ut på tiden ytterligare....
Som att skicka in en ansökan om visum till migrationsverket alltså. Fast där är det längre ansökningstider
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback