Citat:
Ursprungligen postat av
Djamilla
Jag vill dock tillägga en sak. En tes i poststrukturalismen är att en skriven text inte kan tolkas binärt som strukturalismen vill göra gällande, utan att den istället ska tolkas utifrån författarens avsikter det primära blir att utröna dessa om han inte finns tillgänglig eller inte är pålitlig.
Lustigt att du påstår det. För clownen Derrida brukar, ibland med hänvisning till Barthes, säga tvärtom. Att författarens avsikter på olika sätt är ointressanta. För det är ju text. Det handlar om text. Texten är allt. Vi får inte glömma att litteratur är text, det säger en Lacan, en Derrida och en Barthes. *)
Att du kom in på litteratur är inte en slump. Det var genom litteraturvetenskapen som post-strukturalismen tog sig in i Sverige, köksvägen så att säga. Eftersom de inte hade någon möjlighet till inträde i tyngre discipliner som antropologi, sociologi och ekonomi. En effekt av denna utveckling, och den humanistiska nisch de har inmutat, är att platsen för politisk debatt i dagens svenska press numera är kultursidan.
Det är något som vore helt omöjligt i de flesta andra länder, där man har särskilda sektioner för politisk debatt där experter i sociala och ekonomiska förhållanden m.m verkar. Även i vänstertidningar som The Guardian är kultursidan platsen för teaterrescensioner.
*) denna name-droping med 'en' före varje namn är typisk för svensk post-strukturalism inspirerade av franska salongsidiom. Sade jag att jag hatar post-strukturalism?