Citat:

Ursprungligen postat av 
whiteportion2011

Jag har snöat in lite på "poststrukturalismen"... men jag fattar inte alls mycket :-)  

så jag undrar om någon här på fb vet vad poststrukturalismen har för teorier?

Nu vill jag inte låta dissig men jag råkar själv hata både poststrukturalismen och dess nära släkting postmodernismen. Att du inte fattar så mycket beror nog mest på att alla poststrukturalister verkar sträva efter att skriva så krångligt som möjligt enligt min mening, och det gör ju inte saken bättre. 
Poststrukturalismen som jag förstår den kan dock förklaras så här:
I början och mitten av 1900-talet växte en ny filosofisk skola fram som kom att kallas strukturalism. Man menade ungefär att inget kan förstås utanför sitt sammanhang. Först handlade det mest om språk men sen också analys av kultur, samhällsfilosofi etc. Ordet "stor" är t ex rätt meningslöst om det inte också finns ett ord som heter "liten", dvs enheter i ett system är meningslösa utan sin kontext. Ungefär så.
Runt 1968 blev det populärt att gå snäppet längre. Poststrukturalisterna menade att strukturerna i sig själva var helt meningslösa och mest bara bestod av lögner som någon mäktig intressegrupp ljugit ihop för att lura andra. En strukturalist skulle t ex ha sagt att ordet sjuk bara är meningsfullt om vi också har ett begrepp som innebär att man är frisk. Men poststrukturalisterna skulle säga att begreppen "frisk" och "sjuk" är påhittade och godtyckliga, för var går egentligen gränsen? Och vem avgör vad som är vad? 
Vad man landar i är total relativism. Det finns inget som är etiskt rätt eller fel, och det finns ingen objektiv sanning. Allt vi säger är bara försök att manipulera människor för att öka vår egen makt, och om vi tycker att någonting verkar uppenbart rimligt så beror det antagligen på att någon mäktig grupp har lyckats lura i oss det. Antagligen vita heterosexuella män från övre medelklassen, ty postmodernister/poststrukturalister hatar i regel vita heterosexuella män och brukar därför ofta vara radikalfeminster, sympatisera med radikala islamister, anse att kärnfamiljen är en form av fötryck osv. 
Oavsett om dom talar om språk, konst, politik, vetenskapsteori eller något annat, så menar poststrukturalister och postmodernister att allt är lögn och dumheter, utom deras egna utsagor.
Det är åtminstone min tolkning, och det innebär att poststrukturalismen för mig innebär en redig dos med flum. Sen får du gärna fördjupa dig mer, på egen risk...