2013-11-15, 20:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
SD har ännu en gång visat sitt rätta ansikte, att det här var uttalande från en enskild medlem för över tolv år sedan spelar ingen roll, kom inte och förvirra mig med fakta, de har fortfarande dessa åsikter. Ingen kan tänka sig att rösta på ett parti som vill slänga ut invandrare, speciellt inte de utan asylskäl som bara lever på bidrag, jag förutspår ett stort tapp för Sverigedemokraterna, kan mycket väl bli så mycket som åtta, nio procentenheter.
Folk kommer gå till Miljöpartiet nu när det har gått upp för dem hur inhumana vi är, med våran nuvarande politik så är det - varje dag - över sju miljarder människor som inte får stanna i Sverige och ta del av våran välfärd, det är inget annat än ren rasism. Sverige är rikt, vi har råd.

Tips: Eftersom jag förstår att din text är allt igenom ironisk, använd Smileys för att förmedla detta bättre. Finns annars risk att någon tror att du menar allvar.
2013-11-15, 20:38
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TailgunnerJoe
När kommer de nya opinionsundersökningarna som är tagna efter tårtskandalen?
Tror att SD kommer gå bakåt en del nu tack vare den där Åkerlund-incidenten.

Tror du verkligen de kommer backa efter detta? Först tårt-skandalen, en direkt attack mot partiledaren, och sedan ett media-drev på ett 11(!) år gammalt uttalande?
2013-11-15, 20:59
Medlem
TailgunnerJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Tror du verkligen de kommer backa efter detta? Först tårt-skandalen, en direkt attack mot partiledaren, och sedan ett media-drev på ett 11(!) år gammalt uttalande?

Ja, jag tror det kommer ske en backning i opinionen snart. Antingen räckte denna händelse, eller så krävs det två liknande händelser till eller fler.

Och visst, egentligen avgörs det hela på valdagen, och resultatet beror ju delvis på hur bra andra partiledarna bemöter SD i slutdebatten i september.

Men sådana här saker (Åkerlund) samlas på en hög. En brottslig sverigedemokrat är väl ingen brottslig sverigedemokrat i allmänhetens ögon, men när det går att se mönster av dåligt uppträdande tror jag folk resonerar annorlunda. Namn som Isovaara, Klausen, Åkerlund m. fl. passerar revy. Snart får nog t.om. den som röstat på SD av protest nog, och tänker kanske: "Nej, jag ska ta ansvar i det här valet". Rasismen och de många odugliga företrädarna har fått bägaren att rinna över för många av de som röstat på partiet förra valet.

Dessutom ska det inte underskattas att folk i en telefonintervju kanske drar till med SD bara för att vara roliga. Många är unga och omogna som sagt. Vissa av dem som får rösta nästa val har ju inte ens fyllt 17 än.
2013-11-15, 21:42
Medlem
MentosFruitcores avatar

Ja, jag tror det kommer ske en backning i opinionen snart. Antingen räckte denna händelse, eller så krävs det två liknande händelser till eller fler.

Och visst, egentligen avgörs det hela på valdagen, och resultatet beror ju delvis på hur bra andra partiledarna bemöter SD i slutdebatten i september.

Citat:
Men sådana här saker (Åkerlund) samlas på en hög. En brottslig sverigedemokrat är väl ingen brottslig sverigedemokrat i allmänhetens ögon, men när det går att se mönster av dåligt uppträdande tror jag folk resonerar annorlunda. Namn som Isovaara, Klausen, Åkerlund m. fl. passerar revy. Snart får nog t.om. den som röstat på SD av protest nog, och tänker kanske: "Nej, jag ska ta ansvar i det här valet". Rasismen och de många odugliga företrädarna har fått bägaren att rinna över för många av de som röstat på partiet förra valet.

Men alla partier har ju idioter. Mona Sahlin, partiledare (S), 50k skattepengar borta. Juholt partiledare (S), du vet säkert historien, Någon minister (M) köpte prostituerad, Nu bara här senaste veckan eller så uppdagades det att en (C)-politiker och (M)-politiker snott biståndspengar osv.

Åkerlund hade dessa åsikter för ELVA år sedan. Över ett decennium alltså... Ska man uppmärksamma politikers brott, ska dessa vara relevanta. Mona Sahlin som jag nämnde t.ex, blev ju just partiledare för Sveriges största parti efter ett dussintal brott.

Citat:
Dessutom ska det inte underskattas att folk i en telefonintervju kanske drar till med SD bara för att vara roliga. Många är unga och omogna som sagt. Vissa av dem som får rösta nästa val har ju inte ens fyllt 17 än.

Och du tror dessa överstiger de som fortfarande skäms över att rösta på SD? Kom in i matchen nu...
2013-11-15, 21:42
Medlem
Citat:

Vilket av de etablerade partierna menar du tar ansvar, och i så fall hur?

/SD-trollet
2013-11-15, 22:21
Medlem
Citat:
SD har ännu en gång visat sitt rätta ansikte, att det här var uttalande från en enskild medlem för över tolv år sedan spelar ingen roll, kom inte och förvirra mig med fakta, de har fortfarande dessa åsikter. Ingen kan tänka sig att rösta på ett parti som vill slänga ut invandrare, speciellt inte de utan asylskäl som bara lever på bidrag, jag förutspår ett stort tapp för Sverigedemokraterna, kan mycket väl bli så mycket som åtta, nio procentenheter.
Folk kommer gå till Miljöpartiet nu när det har gått upp för dem hur inhumana vi är, med våran nuvarande politik så är det - varje dag - över sju miljarder människor som inte får stanna i Sverige och ta del av våran välfärd, det är inget annat än ren rasism. Sverige är rikt, vi har råd.

Drar ni då alla över samma kant? Det Åkerlund representerar är inget annat än hans egna handlingar. Och du menar givetvis vår välfärd som redan nu skapar stora skillnader socialt och ekonomiskt och skapar överrepresentationer av invandrare i brottsstatistiken? Men vi kommer väl fortsätta ta emot tills vi tillslut inte kommer att kunna hjälpa någon.....................

Läs hela innan ni börjar skrika

Jag är medveten om att "partiet är sprunget ur rasistiska och nazistiska rörelser. Men är dagens Sverigedemokratiska parti samma som då 1988? Är Jimmie Åkesson, han var nio år när partiet bildades, guilt by association, för åsikter som grundarna stod för? "

Den skala idioter i SD och bland många anhängare representerar inte Jimmie eller det programmet står för. Om det sen skulle finnas en dold agenda så lär den visa sig i riksdagen, innan dess tycker jag inte man kan kalla partiet i sig för rasistiskt. Däremot kan ni med all rätt kalla en del inom sd för rasister och och en drös av väljarna för rasister. De representerar fortfarande inte deras partiprogram, det är deras egna individuella handlingar och jag kan hålla med om att många av anhängarna inte har intelligensen att föra en normal och sansad diskussion med argument utan hot och rasistiska uttalanden, spec alla p12or på youtube etc etc. Men alla är inte likadana, inte ens inom sd. Tyvärr dock de som syns och framhävs. Majoriteten vill bara ha en mer ansvarsfull invandringspolitik och hade vilket som helst av de andra stora partierna slutat fega och tagit tag i den frågan så hade SD fullfört sitt "öde".

Jag vill även tro att Moderaterna/Reinfeldt var påväg på rätt håll i början men EFTERSOM SD kom in i riksdagen förra valet så var det bara att helt byta riktning då man absolut inte kunde hålla med detta parti och sedan dess har herr Reinfeldt bara helt spårat.. Sen har man fördomar mot ALLA som röstar, de mörkas och vägras sammarbeta och har sedan mage att kalla det för demokrati? Det är trots allt valt av folket. Alla är inte rasister.

Ta en titt på Reinfeldt innan SD kom in. Skulle aldrig närma sig nåt liknande uttalande idag.
http://www.youtube.com/watch?v=OewzCx_WqFw
2013-11-15, 22:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Du är medveten om att detta är vad SD-motståndarna sagt i 5-10 år nu? Mellan 2006-2011 ca fanns det en debattör i tråden som kallde sig Reidar. Jag hoppas verkligen att han är OK än idag. Under Reidars glansdagar så låg SD på 2-3% och Reidar hävdade alltid att SD skulle halveras inom kort.

Din argumentation ovan påminner förbluffande väl om Reidars, förutom att SD nu ligger ca 3 ggr högre.
2013-11-15, 23:10
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
När kommer de nya opinionsundersökningarna som är tagna efter tårtskandalen?
Tror att SD kommer gå bakåt en del nu tack vare den där Åkerlund-incidenten.

Knappast!!
vad som sker är att SD får mer reklam ,och all reklam är bra reklam.
De som förfasar sig skulle aldrig rösta på Sd hur som helst ,men alltid är det några som gått och knutit näven i fickan som nu kommer att ta steget över till SD.
De som redan är SDanhängare ,var ska dom ta vägen?
Finns inget annat alternativ än SD,inget annat än att SD totalt misskött sig i regeringsställning kan få SD att minska.
Vad media kan påverka är hur mycket kranen är öppen för ökat stöd till SD.
Man kan till viss del tillfälligt minska tillströmningen,och även öka densamma(vilket dreven brukar resultera i),men aldrig stänga stänga den.
2013-11-16, 01:00
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonicAtom
http://www.youtube.com/watch?v=OewzCx_WqFw

Du det var som fasen!

Då blir ju frågan till Moderaterna, när kommer då den där diskussionen som Fredrik Reinfeldt föreslår i klippet, det lät väldigt tydligt på statsministern att det var en lite viktig fråga som jag misstänker handlar om Sveriges framtida välfärd. Nej just det, svenskarna ska inte få ta del av vad invandringen kostar och på så sätt skapa sig en egen uppfattning inför det demokratiska valet 2014. Det var dumt av mig att tro det. [CLASSIFIED] [HEMLIGSTÄMPLAT]

Nästa mätning är Sifo som kan droppa in på söndag då alltså. Sifo hade förra månaden 9,7% för SD. Sifo har bara haft SD ovanför tioprocents-strecket en enda gång tidigare - ska detta bli den andra? Blir det över tio korkar jag upp en Grappo, spänningen stiger..
Senast redigerad av RingRing2014 2013-11-16 kl. 01:59.
2013-11-16, 09:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Samma lika finns hos andra partier så vad är skillnaden? Jo den att SD upplevs som mobbade och extra utsatta, det Åkerlund sade för 11 år sedan är något som sägs i många hem mellan skål och vägg.
2013-11-16, 10:14
Medlem
Citat:

Det har du säkert rätt i...
2013-11-16, 10:18
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helt otroligt! Tack, ja jag menade denne Rejdar. Jag visste inte att han postade i andra trådar, i denna tråd har han varit tyst sedan SD's ökning förra hösten och vi har varit så oroliga för Rejdar.
Verkar som den här tråden inte roar längre?
Angående drevet mot Åkerlund bör vi samla ihop gamla videos och artiklar ,inlägg från sjusysterpolitiker där dom slinter på tungan inför nästa valrörelse.
Finns nog tämligen mycket trots allt.
Vi behöver också mer oviktade opinonsundersökningar så vi bättre kan utgå var någonstans det verkliga opinonsläget ligger.
Jag får liksom för mig att nedviktningen verkar öka hos vissa institut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in