2013-11-15, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eftersom ordföranden sa att överläggningen skulle bli kort trodde hon om enighet. Men nu var det uppenbarligen inte det. Någon ansåg att det fanns rimligt tvivel, och någon ansåg att det inte fanns det. Därmed finns det just nu rimligt tvivel hos minst en person i nämnden.

Det är möjligt att nämnden kan enas på måndag, och då kommer beslut att fattas efter det. Annars blir det omröstning och ett oenigt beslut.

Men just nu finns det rimligt tvivel någonstans i nämnden.

De kanske kände att det var så pass komplicerat att de ville ha helgen på sig och verkligen fatta rätt beslut.

Hela rättegången, hela FUPen, allt detta vi har bevittnat handlar om just rimligt tvivel. Du kan inte bara komma och påstå att det finns innan de har gått ut med det.
Citera
2013-11-15, 20:01
Medlem
Kommer man kunna läsa vad som sas under rättegången? Typ förhörsutskrifter? Känns som att man missat en hel del via rapporteringen.
Citera
2013-11-15, 20:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
På den amerikanska sajten om DNA-genealogi som jag tidigare hänvisade till så hade de kommit fram till att de flesta personer som var exakta DNA-matcher på avsevärt mer detaljrika test än SKLs DNA-test påvisar att kusiner i tredje led är de vanligaste exakta kopiorna bland personer som kan kategoriseras som släkt i amerikansk mening.
Kusiner i tredje led - third cousins - motsvarar vårt brylling eller fyrmänning. De flesta människor har mycket få bryllingar på gemensamt rakt fäderne.

Citat:
Kusiner i tredje led i inre Norrland kan ju bo några hus eller kvarter bort så att säga.
Jag har nu upprepade gånger försökt få dig att inse att Boden inte är inre Norrland, populationsgenetiskt sett, utan en påtagligt utavlad miljö, där folk kan härstamma från samer, finnar, svenska kustbor, svenska inlandsbor och sörlänningar huller om bladder. Jag är ganska säker på att Boden är väsentligt mer utavlat - alltså mindre inavlat - än en tätort av motsvarande storlek i söder som Oskarshamn eller Kristinehamn är, och förmodligen också mer utavlad än än vad en tre gånger så stor tätort med tydligare regional förankring som Karlstad är. (Det är inte ens inre Norrland geografiskt sett. Staden Boden, om än inte hela Bodens kommun, ingår i norra Norrlands kustland.)

Citat:
Men i övrigt så är det ju som så att om det finns någon gemensam förfader med väldigt dominanta anlag till KJ
Hur dominanta anlag är har absolut ingenting med resonemanget att göra.

Citat:
så kan man gissa sig till att varje generation 1800-1900 skapade typ 3 gossebarn med potential att bära samma Y-gen som KJ, dvs. ungefär 4 generationer.
Tre reproducerande söner var mycket i snitt också på 1800-talet. Det föddes många barn, visst, men långt ifrån alla reproducerade sig.

Citat:
Varje av dessa skapade 2 gossebarn med potential att bära samma T-gen i 1900-1950, dvs. 2 generationer och därefter 1 gossebarn med potential att bära Y-gen i 1900-2000, dvs. 2 generationer. Så rent genetiskt kan det fort bli väldigt många personer. Ifall vi tänker oss en gemensam anfader som startade i Boden år 1800 så skulle det finnas en potential på 27 personer bara år 1900. 108 personer 1950 och 108 personer 2013. Därefter tillkommer rent potentiellt bröder och släktingar till "anfadern" vilka kan få exakt samma genuppsättning genom mutation samt spuriösa mutationer till samma genuppsättning.
Det är inte på något sätt orimligt att det totalt skulle kunna finnas 108 individer som har samma Y-profil som KJ pga gemensam fädernehärstamning, även om det är rimligt att ta med betydligt mer avlägsna fädernesläktskap än vad du räknar med för att räkna in dem. Däremot är det ren idioti att anta att alla dessa, eller ens någon större del, skulle finnas just i Boden. Boden är en ung stad. Den har existerat som liten by sedan 1500-talet, men det är först när den blir järnvägsknut runt 1890 som det blir en riktig tätort av Boden, och stadskaraktär får Boden inte förrän i och med den massiva militära etableringen runt 1910. Förfäderna födda runt 1800 till dagens bodensare bodde på helt andra håll än i Boden till helt förkrossande del.

Och ja, du har rätt i att det finns en viss möjlighet till back mutations, men den är väldigt liten för mikrosatelliter som är såpass variabla som dem man har använt i Y-profilen.
Citera
2013-11-15, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vi får helt enkelt invänta måndag 15.00 innan vi får tingsrättens beslut,

har två känslor om det..
viss tveksamhet i TR om hur man skall döma eller frikänna på måndag.
döma och hur, mord, griftefriden

frikänna måste finnas bortom vår galax, det är bara inte möjligt.

För mig är det utan tvivel, jag skulle dömt mord och lagens strängaste straff, livstid.

För mig finns inga andra möjliga gärningsmän utan KJ har utfört detta mord, hur han fått ihop detta lär bli obesvarat intill han inser att matchen är förlorad och vill se dagens ljus och berättar.
Tekniska bevisning säger bara en riktning.

Att någon annan har genomfört genom planteringar mm är som att solens släcks imorgon eller dagen när tingsrätten beslutar, det finns inte och kommer aldrig finnas heller.

Några har uppenbarligen ondgjort sig över EMF som biträde, jag säger bara lysande och även båda åklagarna gjorde ett bra jobb i deras roll.

Försvaret har lite förändras från BF till biträdet och båda skötte sig mycket bra i målet, det är inte lätt när man har bättre motbevisning.. vill nog ge biträdet en extra stjärna.. vaken och kompetent.

Knappt för mig heller, dock inser jag att det inte kan uteslutas att någon annan höll i mordvapnet. Vad finns egentligen som talar emot det? Inget mordvapen har hittats, man vet inte ens vad mordvapnet är.
Citera
2013-11-15, 20:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Oavsett vad han gjorde då, startades en utredning och när den slutförts fick han både diagnos och hjälp.
Och i och med diagnosen och hjälpen har alla hans problem försvunnit, menar du?
Citera
2013-11-15, 20:05
Medlem
Fettsugnings avatar
Lite kort om förhandling i hovrätten.

Om endera sida "förlorar" i tingsrätten och sedan överklagar till hovrätten så handlar förhandlingen i hovrätten om en överprövning av tingsrättens dom. Detta innebär att klagande part ska klargöra varför tingsrättens dom är felaktig och att det är detta som hovrätten ska pröva. Det är alltså inte fråga om en ny tingsrättsförhandling i annan instans.

Detta innebär, bland annat, att hovrätten mycket väl kan avvisa bevisning som åberopas först i hovrätten, om denna lika väl hade kunnat åberopats i tingsrätten.

Normalt sett åberopas ingen ny bevisning av betydelse i hovrätten och då handlar hovrättsföhandlingnen i princip uteslutande om en bedömning av om tingsrätten gjort fel eller inte.
Citera
2013-11-15, 20:07
Medlem
Citat:
Precis. En tilläggs-FUP innehåller några uträtade frågetecken.

Jag tror att mycket finns redan i den befintliga FUP:en. Krävs en systematisk och analytisk genomgång av materialet. Helst från någon/några som hittills inte varit inblandad/e och är rutinerad/proffessionell.
Citera
2013-11-15, 20:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att mycket finns redan i den befintliga FUP:en. Krävs en systematisk och analytisk genomgång av materialet. Helst från någon/några som hittills inte varit inblandad/e och är rutinerad/proffessionell.
Den som överklagar kommer att lusläsa domen och i första hand utifrån den bedöma vilka bevis som ska stärkas eller kullkastas.
Citera
2013-11-15, 20:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Om nu göken mot all förmodan frias eller det överklagas så kommer åklagaren att ha analyserat fiberbiten med samma slags ryggsäck, och det kan vara ännu en pusselbit och spiken i kistan. Även om det inte behövs mer bevisning enligt mig.

Citat:
Detta innebär, bland annat, att hovrätten mycket väl kan avvisa bevisning som åberopas först i hovrätten, om denna lika väl hade kunnat åberopats i tingsrätten.

Det skulle nog mycket till att göra detta, så nej det tror jag absolut inte.
Citera
2013-11-15, 20:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Om nu göken mot all förmodan frias eller det överklagas så kommer åklagaren att ha analyserat fiberbiten med samma slags ryggsäck, och det kan vara ännu en pusselbit och spiken i kistan.
Eller så misslyckas analysen, och då uppstår fler frågetecken.
Citera
Medlem
Citat:
Eftersom ordföranden sa att överläggningen skulle bli kort trodde hon om enighet. Men nu var det uppenbarligen inte det. Någon ansåg att det fanns rimligt tvivel, och någon ansåg att det inte fanns det. Därmed finns det just nu rimligt tvivel hos minst en person i nämnden.

Det är möjligt att nämnden kan enas på måndag, och då kommer beslut att fattas efter det. Annars blir det omröstning och ett oenigt beslut.

Men just nu finns det rimligt tvivel någonstans i nämnden.

Mina spekulationer har nog inte så stort värde, det är ju omöjligt att veta vad som pågår under en enskild överläggning. Jag tror inte man kan dra några större växlar för att rätten meddelade idag att beskedet kommer senast på måndag kl. 15, men om jag då ändå ska spekulera så vore det inte orimligt att tänka att rådmannen faktiskt kan ha varit den som kom med förslaget om att rätten ska överlägga ytterligare. För att det är på sin plats, för att först då gör man saken rättvisa. En klok rådman inser vikten av att nämndemännen bör ha tid på sig i det här fallet, inte minst att kunna reflektera i lugn och ro över dagens pläderingar. Och detta kan en rättens ordförande föreslå utan att egentligen alls vara osäker för egen del. Vill man ha kvalitet i överläggningen så vinner processen på att rätten överlägger vid annat tillfälle än en fredag eftermiddag efter en två veckor lång huvudförhandling. Kanske var det därför rådmannen kunde säga att överläggningen blir kort, eller så har rätten redan under någon tidigare överläggning slagit fast att man inte vill ta beslut på fredag eftermiddag.

Visst skulle det kunna vara så att det råder oenighet men mest sannolikt är nog att dom helt enkelt vill ta ordentligt med tid på sig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har grunnat på en sak. När KJs gäng var ute och letade använde de väl hans bil? Även vid soft-air-gunspelet Fallen angel. Var det då blodet smetades ut i bilen från någon av kompisarnas bagage. Mattan, handsken och rullen ligger nära varandra och någon av dem ställer in t.ex en ryggsäck med blodspår.

Hmm.

Kan det vara AB som beskriver verktyget han själv använde och nu planterar det hos KJ?

Är denna teori utesluten?

AB visste förmodligen exakt var KJ var och när han inte var hemma osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in