2013-11-15, 19:41
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Bra slutplädering av försvaret.
Fortfarande återstår många viktiga frågor om styckmordet på 20-åriga Vatchareeya Bangsuan, främst;

När?

Var?

Hur?

För övrigt kan inte alternativ gärningsman uteslutas;

Vem?

Enligt min mening kan framför allt Vatchareeyas dödshotande våldsbenägna 50-åriga gifta älskare/karatelärare MB vara en möjlig motiverad alternativ gärningsman som, inte minst för sin egen skull borde ha utretts grundligt. Av någon outgrundlig anledning blev det nu inte så...

Förresten zero73, tack för den passande roande och oroande rättsprocesshöjdpunkten ur "Life of Brian".

Ja, Life of Brian steningsscenen sammanfattar rätt bra hur flertalet här på FB vill att en rättegång skall skötas.

Citera
2013-11-15, 19:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Omtag med FUP med andra ord.

Kommer man syna MB mer noggrant ev utreda andra spår? Kopplas rikskrim in?
Jag tror inte man startar en förundersökning mot en annan person mellan domstolarna. Men en tilläggs-FUP kan vi nog räkna med.
Citera
2013-11-15, 19:45
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:

Nej, nej , nej. det är fortfarande KJ som står åtalad. Det enda som eventuelt kan tillkomma är ny bevisning från respektive sidor till styrkande av skuld respektive misskreditering av bevisning. Åklagare och polis saknar rättsliga remedier att granska MB ytterligare som det ser ut nu.

Jag har hela tiden vänt mig emot folk i tråden som kritiserat Forsberg som försvarare. Sammanfattningvis tycker jag att han har gjort en bra insats och det finns egentligen ingeting att anmärka på avseende försvarets taktik och upplägg. Slutanförandet tog med de kritiska punkterna på ett utifrån gärningsbeskrivningen pedagogiskt och välordnat sätt.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-11-15 kl. 19:48.
Citera
2013-11-15, 19:47
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror inte man startar en förundersökning mot en annan person mellan domstolarna. Men en tilläggs-FUP kan vi nog räkna med.

Jag menar i uteslutande syfte.
Citera
2013-11-15, 19:47
Moderator
OYs avatar
Citat:

Varför syna MB mer?

Ärligt talat så tror jag att det kan vara på följande vis. VB utsätts för våld av KJ, hon messar MB upprepade gånger för att få hjälp, AN begär att få se vad MB messar om där på restaurangen, MB vill inte visa och förklarar att det är en kompis eller något, AN blir misstänksam och begär att få läsa i MB mobil. Då kryper han till korset och säger att det är VB som messar honom, AN som haft på känn och inte kunnat släppa tidigare incidenter angående VB ställer ett ultimatum till MB, låt KJ göra vad han vill med VB eller jag lämnar dig, typ.

Detta skäms MB för, vore katastrof om det kom till allmän kännedom att han gick frun tillmötes och lät VB utsättas för det som slutade med hennes död.

Kan förklara MB vittnesmål och raderade sms, AN skriverier på Facebook, hon antog att VB dödades därför att VB mess till MB uttryckte den farhågan.
Citera
2013-11-15, 19:49
Medlem
KITTY007s avatar
När målet går till HD, hur blir den juridiska gången då. Baseras den på den gammla FUPen. Eller blir det kompleterande utredningar.
Känns verkligen som det behövs en ny FUP.
Jag tycker vi kan tippsa om vad utredarna bör lägga krut på ifortsättningen.

Ex. Tekniskt undersöka MBs bilar sammt verkligen lägga ett pussel med tider och luckor var alla inblandade är vid olika tidpunkter. Man behöver också gå igenom slasken och "lägga in" tider, rörelser, det som sas igår i tråden om Statoil coop ect. Tycker jag behöver utredas mer.
.... Annat, hur mycket och vad köpte KJ på systemet .
Citera
2013-11-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Vad skulle en sådan innehåll? Att man utgår från befintlig FUP och utreder det materialet djupare. Det finns ju som sagt många frågetecken i den som skulle behövas rätas ut.
Citera
2013-11-15, 19:50
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
När målet går till HD, hur blir den juridiska gången då. Baseras den på den gammla FUPen. Eller blir det kompleterande utredningar.

Ex. Tekniskt undersöka MBs bilar sammt verkligen lägga ett pussel med tider och luckor var alla inblandade är vid olika tidpunkter. Man behöver också gå igenom slasken och "lägga in" tider, rörelser, det som sas igår i tråden om Statoil coop ect. Tycker jag behöver utredas mer.
Vad får dig att tro att detta mål kommer att gå till HD?
Citera
2013-11-15, 19:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
NEJ, hade de kommit fram att det finns rimligt tvivel så hade han blivit hemskickad idag.

På måndag får vi veta om det finns rimligt tvivel.

För övrigt så har du ingen aning om de är oeniga eller varför de vill ha mer tid på sig.
Eftersom ordföranden sa att överläggningen skulle bli kort trodde hon om enighet. Men nu var det uppenbarligen inte det. Någon ansåg att det fanns rimligt tvivel, och någon ansåg att det inte fanns det. Därmed finns det just nu rimligt tvivel hos minst en person i nämnden.

Det är möjligt att nämnden kan enas på måndag, och då kommer beslut att fattas efter det. Annars blir det omröstning och ett oenigt beslut.

Men just nu finns det rimligt tvivel någonstans i nämnden.
Citera
2013-11-15, 19:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007

Den går knappast till HD. Men den dagen, den sorgen... Vi har HR först.
Citera
2013-11-15, 19:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad skulle en sådan innehåll? Att man utgår från befintlig FUP och utreder det materialet djupare. Det finns ju som sagt många frågetecken i den som skulle behövas rätas ut.
Precis. En tilläggs-FUP innehåller några uträtade frågetecken.
Citera
2013-11-15, 20:00
Medlem
Vi får helt enkelt invänta måndag 15.00 innan vi får tingsrättens beslut,

har två känslor om det..
viss tveksamhet i TR om hur man skall döma eller frikänna på måndag.
döma och hur, mord, griftefriden

frikänna måste finnas bortom vår galax, det är bara inte möjligt.

För mig är det utan tvivel, jag skulle dömt mord och lagens strängaste straff, livstid.

För mig finns inga andra möjliga gärningsmän utan KJ har utfört detta mord, hur han fått ihop detta lär bli obesvarat intill han inser att matchen är förlorad och vill se dagens ljus och berättar.
Tekniska bevisning säger bara en riktning.

Att någon annan har genomfört genom planteringar mm är som att solens släcks imorgon eller dagen när tingsrätten beslutar, det finns inte och kommer aldrig finnas heller.

Några har uppenbarligen ondgjort sig över EMF som biträde, jag säger bara lysande och även båda åklagarna gjorde ett bra jobb i deras roll.

Försvaret har lite förändras från BF till biträdet och båda skötte sig mycket bra i målet, det är inte lätt när man har bättre motbevisning.. vill nog ge biträdet en extra stjärna.. vaken och kompetent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in