Citat:
Ursprungligen postat av
Methone
Jag antar att du syftar på bibelns "läror" om att människan var skapad som guds avbild. Konsekvenserna kommer troligen bl.a. vara att religiösa samfund osv. "ändrar" sin tro, och anpassar den efter den. Sen är det väl också troligt att människor med en mer agnostisk läggning kanske tynger över till andra sidan, och överger ev. religiös tro.
Det är svårt att säga... men om vi ser på hur religiösa har reagerat inför ny fakta i historien, har vi ju sett att de anpassar sig till den och behåller sin tro.
Såklart jag gör. Det är hela deras världsbild. Att vi människor är en skapelse av gud, men om vi nu inte är det, att något visar sig mer högre stående än människor, teknologi, humaniora, (vad det nu är värt då) fysik och makt. Ok, vi antar att en främmande civilisation landar på jorden, då tar de troende ett snack med dem och plötsligt har vi deras gud som rättesnöre?
Nåja, det jag egentligen vill komma till är att allt är ett hyckleri och om man blandar in gud så som de troende gör så måste man naturligtvis hitta på något. Så det passar. Jag ser problem med det, men naiva människor finns. De här nya besökarna kanske är väldigt mycket mer teknologiska än vi och har makt att behandla oss som djur. När den troende människan då dör, ska hon be till en gud som även har de fientliga aliens under sitt beskydd, för vi har bara en gud och den råder över allt liv? Haha...