Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-15, 16:46
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Kanske ute och seglar men...
Säg att det finns liv förutom det på jorden. Hur ska man då uppfatta att gud skapade människan till sin avbild?

Om vi tänker att gud är den som kan skapa och förinta liv. Det högsta maktinstrument som finns...då undrar jag hur vi ska tänka den dagen aliens kommer hit eller vi får bevis på att det finns liv någon annanstans. Frågor.

- Att människor är den högst stående livsformen ändå? (Men tänk om någon ser oss som enbart djur vilka vi själva hävdar att vi står över)
- Vad innebär en högt stående livsform? (att sköta om eller döda djur enligt vårt behag)
- Att gud har flera avbilder? (Oj)
- Att gud inte finns? (Ännu mer oj)
Citera
2013-11-15, 17:10
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Säg att det finns liv förutom det på jorden. Hur ska man då uppfatta att gud skapade människan till sin avbild?

Om vi tänker att gud är den som kan skapa och förinta liv. Det högsta maktinstrument som finns...då undrar jag hur vi ska tänka den dagen aliens kommer hit eller vi får bevis på att det finns liv någon annanstans. Frågor.
Citat:
- Att människor är den högst stående livsformen ändå? (Men tänk om någon ser oss som enbart djur vilka vi själva hävdar att vi står över)
Oklart vad du försöker säga. Men om det finns en gud är väl denna den högst stående livsformen?
Citat:
- Vad innebär en högt stående livsform? (att sköta om eller döda djur enligt vårt behag)
Det beror på i vilket sammanhang man menar. Ett lejon kan till exempel ses som den högst stående livsformen i djungeln.
Citat:
Om gud är skaparen av alltet är det samma sak som att han är en en del av allt. Så vad exakt är alltets avbild?
Citat:
Det är en möjlighet även fast vi inte har någon information angående entiteter på andra planeter.
Citera
2013-11-15, 17:31
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Oklart vad du försöker säga. Men om det finns en gud är väl denna den högst stående livsformen?
- Ok, jag klev upp ett steg, vi är den andra mest högstående livsform efter gud.
Det beror på i vilket sammanhang man menar. Ett lejon kan till exempel ses som den högst stående livsformen i djungeln.
- Lejon är möjligen den högst stående livsformen i djungeln men vi människor kan när vi vill undanröja livsbetingelserna för det och därmed bestämma dess öde. Det jag menar är att andra kan göra lika för oss.
Om gud är skaparen av alltet är det samma sak som att han är en en del av allt. Så vad exakt är alltets avbild?
- Det står i Bibeln att vi människor är guds avbild.
Det är en möjlighet även fast vi inte har någon information angående entiteter på andra planeter.
- Det var en teoretisk frågeställning, jag vet inte heller, jag bara undrar vad som händer.
Citera
2013-11-15, 17:56
Medlem
LucNNs avatar
Finns inga riktiga filosofiska konsekvenser... annat än, kanske, att skapelsesmyten, om den ska tolkas som ett uttömmande katalog på vad som skapats och därför finns, är felaktig och måste revideras. Men... ingen skulle höja ögonbrynen. Förutom folk vars åsikter är filosofiskt ointressanta, dvs. kreationister osv.
Citera
2013-11-15, 18:08
Medlem
tomahawk13s avatar
Men Gud finns ju inte.

Om jag föds i USA blir jag kristen.

Om jag föds i nåt arab land blir jag muslim.

Om jag föds i Indien så blir jag ?

Om jag föds i Thailand blir jag buddhist.

Om mamma intalar mig att det finns spöken så tror jag på spöken.

Aliens? Ingen som vet, än
Citera
2013-11-15, 18:11
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Finns inga riktiga filosofiska konsekvenser... annat än, kanske, att skapelsesmyten, om den ska tolkas som ett uttömmande katalog på vad som skapats och därför finns, är felaktig och måste revideras. Men... ingen skulle höja ögonbrynen. Förutom folk vars åsikter är filosofiskt ointressanta, dvs. kreationister osv.

Misstänker att djupt religiösa människor var tvungna att ta en fight med fundamentet för sin tro. Det jag försöker mig på här är att de ska prata med mig och förklara hur det blir när vi människor inte längre är i fokus och det skönaste som skådats. Om vi nu inte längre är det. Vilket vi tydligen inte är OM en avlägsen civilisation har lyckats komma hit och antingen kan betrakta oss som djur eller som något gud skapade så som han visste då. Med den fakta som fanns närvarande vid skapelsen...eller så visste gud hela tiden att det fanns likar som oss...så då finns det flera avbilder!
Citera
2013-11-15, 18:14
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomahawk13
Men Gud finns ju inte.

Om jag föds i USA blir jag kristen.

Om jag föds i nåt arab land blir jag muslim.

Om jag föds i Indien så blir jag ?

Om jag föds i Thailand blir jag buddhist.

Om mamma intalar mig att det finns spöken så tror jag på spöken.

Aliens? Ingen som vet, än

Det går inte att bevisa att gud inte finns eller finns. Det jag pratar om är hur vi gör när guds avbild, människan visar sig vara hemskt underlägsen den besökande civilisationen. Är vi fortfarande guds barn eller byter han/hon fokus till dem?
Citera
2013-11-15, 18:23
Medlem
Methones avatar
Jag antar att du syftar på bibelns "läror" om att människan var skapad som guds avbild. Konsekvenserna kommer troligen bl.a. vara att religiösa samfund osv. "ändrar" sin tro, och anpassar den efter den. Sen är det väl också troligt att människor med en mer agnostisk läggning kanske tynger över till andra sidan, och överger ev. religiös tro.

Det är svårt att säga... men om vi ser på hur religiösa har reagerat inför ny fakta i historien, har vi ju sett att de anpassar sig till den och behåller sin tro.
Citera
2013-11-15, 18:59
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Jag antar att du syftar på bibelns "läror" om att människan var skapad som guds avbild. Konsekvenserna kommer troligen bl.a. vara att religiösa samfund osv. "ändrar" sin tro, och anpassar den efter den. Sen är det väl också troligt att människor med en mer agnostisk läggning kanske tynger över till andra sidan, och överger ev. religiös tro.

Det är svårt att säga... men om vi ser på hur religiösa har reagerat inför ny fakta i historien, har vi ju sett att de anpassar sig till den och behåller sin tro.

Såklart jag gör. Det är hela deras världsbild. Att vi människor är en skapelse av gud, men om vi nu inte är det, att något visar sig mer högre stående än människor, teknologi, humaniora, (vad det nu är värt då) fysik och makt. Ok, vi antar att en främmande civilisation landar på jorden, då tar de troende ett snack med dem och plötsligt har vi deras gud som rättesnöre?

Nåja, det jag egentligen vill komma till är att allt är ett hyckleri och om man blandar in gud så som de troende gör så måste man naturligtvis hitta på något. Så det passar. Jag ser problem med det, men naiva människor finns. De här nya besökarna kanske är väldigt mycket mer teknologiska än vi och har makt att behandla oss som djur. När den troende människan då dör, ska hon be till en gud som även har de fientliga aliens under sitt beskydd, för vi har bara en gud och den råder över allt liv? Haha...
Citera
2013-11-15, 20:32
Medlem
derivats avatar
Citat:

Som felaktig, eller att det finns flera olika gudar som tycker det är sköj att skapa massa undersåtar.

Vem skapar gud? (ytterligare mera oj)
Citera
2013-11-19, 15:17
Medlem
Det finns mer än utomjordingar som religion inte har beskrivit men som finns där ute i världen ändå.

Jag antar att ett möte med utomjordingar skulle få många människor att förkasta religion, det är något jag har tänkt på också, - men det borde dem ha gjort redan innan mötet med utomjordingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in