Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-04, 11:20
  #1081
Medlem
Hej! Undrar lite om det finns några vettiga sidor att kolla upp färjor här omkring. Tänker söka mig vidare ett litet tag nu när gratis-visat snart börjar dra sina sista andetag. Befinner mig för tillfället i Hanoi. Har tills tionde på mig.

Har kollat runt lite på
http://www.cebupacificair.com/ . Jäkligt prisvärt, även om sidan är onödigt omständig att använda sig av. Men det är lite problem, i.o.m att man bara får ta med handbagage på de flesta flygen (alla?). Min ryggsäck = för stor.

Vilket leder till nästa fråga! Funderar nämligen lite på att skicka hem hela ryggsäcksdjävulen. Den är bara i vägen just nu. Tänkte köpa en lite mindre och bara ha kvar det viktigaste. Finns en DHL-station här i Hanoi. Enligt vissa är det lite riskabelt att skicka paket ifrån Vietnam, men de skriver aldrig varifrån de skickat. Håller tummarna för att DHL funkar. Om inte, varifrån kan man annars skicka? Annat företag eller annat land?

Har för övrigt tyckt jäkligt bra om Vietnam än så länge, även om det ibland kan kännas lite väl tättpackat här. T.o.m landsbygden är ju stad.
Citera
2013-10-09, 23:45
  #1082
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekbroarna
Hej! Undrar lite om det finns några vettiga sidor att kolla upp färjor här omkring. Tänker söka mig vidare ett litet tag nu när gratis-visat snart börjar dra sina sista andetag. Befinner mig för tillfället i Hanoi. Har tills tionde på mig.

Har kollat runt lite på
http://www.cebupacificair.com/ . Jäkligt prisvärt, även om sidan är onödigt omständig att använda sig av. Men det är lite problem, i.o.m att man bara får ta med handbagage på de flesta flygen (alla?). Min ryggsäck = för stor.

Vilket leder till nästa fråga! Funderar nämligen lite på att skicka hem hela ryggsäcksdjävulen. Den är bara i vägen just nu. Tänkte köpa en lite mindre och bara ha kvar det viktigaste. Finns en DHL-station här i Hanoi. Enligt vissa är det lite riskabelt att skicka paket ifrån Vietnam, men de skriver aldrig varifrån de skickat. Håller tummarna för att DHL funkar. Om inte, varifrån kan man annars skicka? Annat företag eller annat land?

Har för övrigt tyckt jäkligt bra om Vietnam än så länge, även om det ibland kan kännas lite väl tättpackat här. T.o.m landsbygden är ju stad.

Det är ganska smidigt att skicka iväg paket utomlands, gå till närmaste post-office som skickar paket internationellt. Gick en gång till posten i Saigon, där slår de in det jag ville skicka iväg,behövde inte göra ett skit, samt så får du en lapp där du fyller i vad paketet innehåller innan de slår in det så kommer ingenting att kunna slarvas bort. Om det ändå gör det så har du kvar kvittot som du sedan kan reklamera.
Tror att de har samma tjänst uppe i Hanoi.
Men så kostar det, inga stora summor dock, runt 2 mille för 20kg. Beror på vilket sätt du vill ditt paket ska skickas iväg med, genom flyg eller båt. Genom båt så tar det ett par månader(!) innan du får paketet och är billigare, genom flyg så går det fortare, 1-2 veckor max men kostar mer.

Du kan förlänga ditt visum genom att besöka ambassaden, olika hotell erbjuder också den tjänsten, du lämnar in ditt pass till hotellet, de skickar iväg det och ansöker visum åt dig för en viss summa. Var dock försiktigt med att gå till ett pålitligt hotell!
Lämnade in mitt pass till ett hotell som skaffade visum åt mig sist jag var där, gick hur smidigt som helst, tog cirka 1 vecka, vill du ha det snabbare får du betala extra . Annars kostar det cirka 80-90 dollar.
Eller gör som många också brukar göra, ta ett flyg till Thailand från Hanoi/Saigon, kostar väl 100dollar(?), stanna där ett par dagar eller så kan du ta flyget tillbaks på en gång, vips så har du visum för 15 dagar till. Men då får du slösa bort cirka 200 för flygbiljetter .
__________________
Senast redigerad av Mister-C 2013-10-09 kl. 23:47.
Citera
2013-10-13, 13:07
  #1083
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
I Hanoi är det mycket trafik och i Saigon mycket turister, vad jag har förstått. Säkert mycket turister i Hanoi och mycket trafik i Saigon också, men ändå.
Hur ser det ut med alla städer, byar och liknande däremellan?

Vilka städer lämpar sig väl att stanna i under en längre period (1-2 månader), förslagsvis med ett eller annat hostel och inte fullpackat med turister i övrigt. Ett trevligt ställe lite i skymundan dvs. Hellre närmare Hanoi eftersom vädret kring Saigon är lite väl varmt och fuktigt.

Ni som har rest runt, vad finns det för guldkorn?
Citera
2013-10-16, 17:07
  #1084
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Du kan förlänga ditt visum genom att besöka ambassaden, olika hotell erbjuder också den tjänsten, du lämnar in ditt pass till hotellet, de skickar iväg det och ansöker visum åt dig för en viss summa. Var dock försiktigt med att gå till ett pålitligt hotell!
Lämnade in mitt pass till ett hotell som skaffade visum åt mig sist jag var där, gick hur smidigt som helst, tog cirka 1 vecka, vill du ha det snabbare får du betala extra . Annars kostar det cirka 80-90 dollar.
Eller gör som många också brukar göra, ta ett flyg till Thailand från Hanoi/Saigon, kostar väl 100dollar(?), stanna där ett par dagar eller så kan du ta flyget tillbaks på en gång, vips så har du visum för 15 dagar till. Men då får du slösa bort cirka 200 för flygbiljetter .
Jag flyger med Air Asia där nere, köpte nyss en enkelbiljett Bangkok-Ho chi min för 2.300 bhat som i dagsläget är strax under 500 kronor.
Citera
2013-10-28, 14:37
  #1085
Medlem
IvanPavlovs avatar
Är det ett bra alternativ att ta 15 dagars visum, stanna 15 dagar, och sedan ta sig över gränsen till Laos för att få 15 nya dagar? Vad jag hört ska visum till Laos kosta runt 30 dollar och det verkar ju isf billigare än att förlänga det vietnamesiska visat.
Citera
2013-10-29, 18:35
  #1086
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Är det ett bra alternativ att ta 15 dagars visum, stanna 15 dagar, och sedan ta sig över gränsen till Laos för att få 15 nya dagar? Vad jag hört ska visum till Laos kosta runt 30 dollar och det verkar ju isf billigare än att förlänga det vietnamesiska visat.
Turistvisum i Kambodja kostar 20 USD. Men det kan vara skoj att se Laos, kanske... vad finns det att göra där? Att det inte har någon kust gör det mycket mindre lockande för mig.
Citera
2013-11-02, 12:41
  #1087
Medlem
Sticker till vietnam i vinter i 3 veckor med en kompis. Vi landar i saigon, tänkte spendera 3-4 nätter där. Sen har vi funderat på phu quoc och hoi an.

Hur tar man sig till phu quoc via mekongdeltat? Finns det guidade turer? Vill egentligen få ut så mycket av vietnam som möjligt och flyg känns inte aktuellt. Finns det turer från saigon?

Sen tänkte vi dra till danang och hoi an för att se och uppleva. Är flyg enklast från phu quoc dit?

Andra tips/resvägar uppskattas! Vi vill uppleva vietnam, ta det lugnt, äta/ dricka gott, lata oss och dricka pilsner mm

Tack på förhand
Citera
2013-11-04, 16:39
  #1088
Medlem
Hej!

Jag ska tillsammans med 3 polare dra asien i vinter. Vi kommer att stanna i vietnam i ungefär 14 dagar, behöver man visa utresebiljett när vi landar i vietnam? har inte beställt någon sådan då vi inte vet på exakt vilken dag vi kommer att åka
Citera
2013-11-07, 11:22
  #1089
Medlem
Funderar på att resa till Saigon och undrar:
Kan man få rabatt på hotellrum vid långtidsboende? Vad kan det gå på?
Citera
2013-11-14, 17:03
  #1090
Medlem
Oswaldos avatar
Hallå och hej.

Är sugen på att resa till Vietnam stax innan nyår och resa runt lite i landet i två veckor ungefär.

Jag vet att vädret varierar sig en hel del, men är det så pass illa som man får höra? På vissa låter det som att det är minusgrader i norr och regn i resten av landet medans någon annan säger att det var jättebra överallt och en tredje säger "det dög".

Låt säga att man inte vill ha regn över huvudet varje dag i två veckor, man vill kunna sola och bada någonstans, man vill kunna festa till det ordentligt på nyårsafton men samtidigt kunna resa vidare och se naturen också. Är Vietnamn från 28 december och framåt ett bra alternativ?

Vi har inte bestämt oss för om vi landar södra eller norra. Blir antingen eller och sen tar vi oss till den andra delen för att flyga hem därifrån.
Citera
2013-11-15, 17:50
  #1091
Medlem
Puertis avatar
Jag kommer vara i Tokyo kring jul i år, men därefter är tanken att jag skall möta upp en vän nere i Vietnam. Tanken är att vi kommer till Saigon kring mellandagarna och att vi då stannar i Vietnam i 2 veckor. Därefter blir det Kambodja för att se Angkor Wat och sedan flyga hem från Phnom Penh. Anledningen till att jag skriver i tråden är för att jag inte riktigt vet vart vi vill vara när vi är i Vietnam. Min vän ser resan som en semester där han kan ta det lugnt och komma bort ifrån stressen i Sverige och jag själv är lite mer sån som vill åka runt och så. Det lär således bli någon form av kombination i vårat fall.

Frågan är dock vad vi skulle kunna göra på 2 veckor i Vietnam om vi vill sola, bada och mestadels göra den "vanliga semestern". Vi vill givetvis inte slänga bort jättemycket pengar på boende, utan vi båda har en hyfsat tight budget, så vad har vi för alternativ?

Det lutar åt att ta något inrikesflyg för ett par hundringar; men vart? Vi tänker oss något litet rum/hydda i närheten av stranden och så.

Förslag?
Citera
2013-11-18, 12:57
  #1092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappersJuden
Hej!

Jag ska tillsammans med 3 polare dra asien i vinter. Vi kommer att stanna i vietnam i ungefär 14 dagar, behöver man visa utresebiljett när vi landar i vietnam? har inte beställt någon sådan då vi inte vet på exakt vilken dag vi kommer att åka :)
.

Jag landade i Vietnam förra veckan och vart tillfrågad om utresebiljett. Så jag skulle rekommendera det!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f985014

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback