2013-11-15, 16:36
Medlem
OffGrids avatar
Kollade precis på silverpriset.se och just nu så är silverpriset: 4450:- per kilo.
(ravarumarknaden.se säger samma m.fl.)

Kollar man sen tradera (Ta två auktioner)
http://www.tradera.com/item/302605/1...9-37-finsilver
Ledande bud: 5111 kr

http://www.tradera.com/silvertacka-1...2605_195574047
Ledande bud: 4550 kr

Båda började på 0:-, och det är några dagar kvar på båda annonserna.

Så det betyder att på båda annonserna så har någon lagt bud på ett pris som är över marknadpriset.

Ena är till och med LÅNGT över marknadspriset.
Hur tänker folk egentligen? Varför köper folk silver (Även guld) till dessa priser över det riktiga värdet?

Och varför är det totalt omöjligt att någonstans köpa guld/silver till det riktiga marknadspriset
(Eventuellt mot en mindre avgift på typ 100:- eller så om det är absolut nödvändigt)

Jag har aldrig sålt/köpt guld/silver själv så jag är inte ett dugg insatt, bara något jag länge funderat på då jag kollat på det lite då och då och sett samma beteende varje gång.
Senast redigerad av OffGrid 2013-11-15 kl. 16:39.
Citera
2013-11-15, 16:49
Medlem
Beeenjamins avatar
På tal om det att folk är sjuka i huvudet, så var jag på Kronfogden auktion och där fanns flera grejer på marknadsvärde 1000. Vissa idioter bjöd över 2000 kr för begagnade el-visp och maskin för att baka.
Sedan en damsugare som ser ut skit gick för 1500 kr, samtidigt som man kan köpa en fin för det priset och helt ny. Ibland förstår man inte riktigt hur vissa tänker.
Citera
2013-11-15, 16:56
Medlem
En enkrona från 1942-1968 går för silvermarknadsvärdet.

En del mynt har numismatiskt värde. Nypräglade investeringsmynt säljs med en väsentlig premie.
Citera
2013-11-15, 17:01
Medlem
Betänk även att du kan INTE annullera ett bud för att marknadsvärdet på silver har sjunkit sedan du lade det. Vid auktioner med framförallt längre budtid kan därför slutpriset ligga över marknadsvärdet.
Citera
2013-11-15, 17:10
Medlem
negetes avatar
För att om du vill investera i t.ex. silver så betalar du en "premie" vid köp från företag så som libertysilver.se där premien på 1kg silver är 13,84 % över marknadsvärdet.

Marknadsvärdet är ett genomsnittpris för i regel enormt stora köp mellan banker och företag där det inte finns en premie (eller är mycket mindre). Libertysilver's hela affärside är att göra guld och silver tillgängligt för privatpersoner som bara vill ha små små mängder, men vi får då betala mer för denna tjänst.

Därav är den för 4550 ändå rätt billig.
Citera
2013-11-15, 17:14
Medlem
OffGrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azote
Betänk även att du kan INTE annullera ett bud för att marknadsvärdet på silver har sjunkit sedan du lade det. Vid auktioner med framförallt längre budtid kan därför slutpriset ligga över marknadsvärdet.

För en vecka sedan så låg priset på 4440 om jag inte minns helt fel, så att lägga ett bud på 5111 idag är ju sinnessjukt
(Så högt har iaf INTE priset varit för att lägga detta bud)

Inte ens dessa bud är ekonomiskt försvarsbara tycker jag (När dom la dom):
Siafu7 5111 kr
Löjfiskaren 5011 kr
Löjfiskaren 4900 kr
Siafu7 4850 kr
Löjfiskaren 4750 kr
Siafu7 4700 kr

Eller kanske den sista, om man räknar med att när man säljer sälja för högre än marknadsvärdet själv också, men ska man sälja till ett företag så kommer man sannorlikt göra en förlustaffär.
Senast redigerad av OffGrid 2013-11-15 kl. 17:19.
Citera
2013-11-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negete
För att om du vill investera i t.ex. silver så betalar du en "premie" vid köp från företag så som libertysilver.se där premien på 1kg silver är 13,84 % över marknadsvärdet.

Marknadsvärdet är ett genomsnittpris för i regel enormt stora köp mellan banker och företag där det inte finns en premie (eller är mycket mindre). Libertysilver's hela affärside är att göra guld och silver tillgängligt för privatpersoner som bara vill ha små små mängder, men vi får då betala mer för denna tjänst.

Därav är den för 4550 ändå rätt billig.
Det stämmer inte. Marknadsvärdet justeras i realtid per order och handlas per troy ounce. Det är inga stora mängder det rör sig om.

När du köper nypräglat silver från en handlare betalar du för moms, prägling och arbitrage. Nypräglade mynt och tackor är därför dyrare än cirkulerade mynt. Köper du smycken tillkommer kostnad för hantverket.

När du köper en enkrona på tradera från 1942-1968 betalar du i princip marknadspriset för silver.

Fysisk handel blir dock ändå dyrare på grund av lagrings och fraktkostnader.
Citera
2013-11-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffGrid
För en vecka sedan så låg priset på 4440 om jag inte minns helt fel, så att lägga ett bud på 5111 idag är ju sinnessjukt
(Så högt har iaf INTE priset varit för att lägga detta bud)

Inte ens dessa bud är ekonomiskt försvarsbara tycker jag (När dom la dom):
Siafu7 5111 kr
Löjfiskaren 5011 kr
Löjfiskaren 4900 kr
Siafu7 4850 kr
Löjfiskaren 4750 kr
Siafu7 4700 kr

Eller kanske den sista, om man räknar med att när man säljer sälja för högre än marknadsvärdet själv också, men ska man sälja till ett företag så kommer man sannorlikt göra en förlustaffär.
Tavex tar 4200 kr för 1 kg silvertacka. Handlar själv bara i silvermynt eftersom de följer spotpriset. Mycket trevligare att se på också.
Citera
2013-11-16, 22:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är moms på silver i Sverige. Det innebär att priset på ett kilo silver i Sverige blir spot*1.25, i dagsläget ungefär 5 500 kronor/kg. Plus spread givetvis. Traderasilvret du länkar är därför helt klart billigt.
Citera
2013-11-16, 22:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azote
Tavex tar 4200 kr för 1 kg silvertacka. Handlar själv bara i silvermynt eftersom de följer spotpriset. Mycket trevligare att se på också.

Tavex KÖPER för 4200 kronor per kilo. Tavex tar just nu 6.400 kronor för ett kilo silver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in