• 1
  • 2
2013-11-15, 10:34
Medlem
chroshys avatar
Hej,

Ni får skriva hur mkt negativa dumförklaringar ni vill.. Så länge jag får hjälp med problemet..

Jag flyttade till sthlm för ganska exakt ett år sen, jag och min tjej skulle flytta in tillsammans och bodde då inneboende. Vi fick tillslut tag i en lägenhet på blocket, en nybyggd 2a i huddinge (svart).
Vi tog ut en halv hyra den 13e och flyttade in samma dag (en hyra på 10 000kr så vi tog ut 2500 var).
Vi betalade sen 10 000 i slutet av den månaden för nästa månad och vi har under hela tiden vi bott där skrivit "hyra för *nästa månad*", så tex om vi var i januari så skrev vi "för februari".

Sedan efter 9 månader, så ringde han vi hyr av och sa att han inte hade råd med alla omkostnader, vilket är jävligt konstigt med tanke på att han faktiskt tar 4000 i påslag (orginalhyran är på 6000 och det är en hyresrätt).
Så han höjde hyran till 12 000 och vi betalade helt enkelt för att kunna bo kvar.

Sedan så tog det slut mellan mig och tjejen och den 4e november sa vi upp lägenheten via telefon. Vi har en månads uppsägning enligt kontrakt och jag sa att jag självklart betalar en hyra till och vi flyttar ut sista december.. Detta verkade han gå med och inget mer med det.

Sedan när mitt ex smsar honom så skriver han att vi skall betala 2 hyror. Jag fattar ingenting och ringer upp honom.. Då förklarar han för mig att vi har betalat förskott, men att man måste betala en hyra till men att vi inte då får bo i December. Han svamlar bort det helt enkelt och förklarar att det är så vi har skrivit kontrakt och att det är så det fungerar..

Jag var rädd att bli utkickad på dagen, så jag skrev att "ja, vi betalar en hyra till på 12000 och flyttar ut sista november".. Jag ville bara bli av med det men nu gnager det i mig som fan.. Det är så jävla jobbigt och jag undrar vad jag skall göra? Kan jag flytta ut 26e som jag tänkt och skita i att betala.. Eller gjorde jag nåt jävligt dumt som skrev det i smset?

Vad tror ni, kan han skicka nån för att skada en för 6000 från mig?
Vi har inte skrivit varken eller på kontraktet utan det står varken förskott eller efterskott..

Snälla hjälp!!!
Citera
2013-11-15, 10:36
Bannlyst
Inte så svårt: Läs igenom kontraktet ni skrivit, och lägg upp här kanske. Står det som han sa så gör som du vill, riv skiten och glöm allt. Tror inte han orkar ta det till domstol då det är säkert han som hustlar dig.

Du betalar 12.000;- för en lägenhet värd 6.000;-, du skulle kunna bo i en fet trerummare i finare kvarter för dom pengarna. Varför är folk så desperata att bo i smutsiga Stockholm? Vidrigaste staden någonsin.

Förresten det finns något du kan söka, minns ej vad det heter, så får han betala tillbaka alla pengar som har saltat på hyran.
Senast redigerad av DavidLynch 2013-11-15 kl. 10:54.
Citera
2013-11-15, 11:10
Medlem
chroshys avatar
Jag kan lägga upp kontraktet här.. Så får vi se..

Det står nog ingenting till hans föredel efter att jag har läst det.

Men jag är lite nervig för att han ska söka upp en liksom.. Så tekniskt sett betalar jag för att slippa det..
Men skulle någon göra de för 6000 spänn?

Jag har ett jävligt bra jobb som jag trivs sjukt bra på och aldrig vill förlora.. Därför bor jag i sthlm..

Skall kolla upp det vad man kan söka, men kommer nog inte använda det.. Jag vill bara därifrån..
Citera
2013-11-15, 11:28
Medlem
revodnebs avatar
Kan du inte prata med fastighetsägaren? Den här jävla svartmarknaden är ett gissel som inte borde få finnas. Om någon kan skada dig för 6K - ja säkert, dagens samhälle är sjukt. Vad är det för en galen jävel du hyr av, maffia?
Citera
2013-11-15, 11:31
Medlem
kokainkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chroshy

Men jag är lite nervig för att han ska söka upp en liksom.. Så tekniskt sett betalar jag för att slippa det..

Jag har ett jävligt bra jobb som jag trivs sjukt bra på och aldrig vill förlora.. Därför bor jag i sthlm..

Skall kolla upp det vad man kan söka, men kommer nog inte använda det.. Jag vill bara därifrån..

Du kan skicka en ansökan till hyresnämnden om att få tillbaka oskälig hyra. (http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyran/ En del information och länk till blanketten). Gör det så fort du flyttat ut.

Det är enbart dumt att inte ansöka eftersom du kan få återbetalning för hyror upp till ett år tillbaka i tiden. Det kan bli mycket pengar att bara ge till nån idiot.
Citera
2013-11-15, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chroshy

Du betalar han för du är rädd att han ska söka upp dig, och....? Slå dig?

Vad är du för man, är du man? Stå på dig för fan, svenskt beteende. Varför ska du betala han när han gör fel?
Citera
2013-11-15, 11:50
Avstängd
kurt-sunes avatar
Hota med att säga till hyresvärden att ni hyr svart och kräv tillbaka överhyran via hyresnämnden, när ni flyttar ut. Jag hoppas ni inte har betalat kontant?
Citera
2013-11-15, 12:11
Medlem
Om han söker upp dig och slår dig så polisanmäl honom eller något, hota med att polisanmäla så kommer han inte röra dig. Läs kontraktet noga, om du har en månads uppsägning så betala endast EN MÅNAD inte två. Våga var man och lär dig, fjolligheter går inte hem hos tjejer.
Citera
2013-11-15, 13:00
Medlem
korafto23s avatar
Betala inte ett skit! Bara han som bli knullad på det. Låter som en riktig jävla häst skojare
Citera
2013-11-15, 13:16
Medlem
LadyMysticas avatar
Detta ar sallsynt att jag sager, men i detta har fallet tycker jag def. du skall anmala honom till hyresnamnden. 12k for en lagenhet i Huddinge, wtf liksom.

Han tjanar alltsa 6k/manad pa er, och har sen mage att stalla till besvar nar ni sager upp kontraktet. Om inte han spelar schysst sa finns det ingen anledning for att gora det.

Ni kommer def. vinna i hyresnamnden, sa tillvida ni inte betalat hyran kontant varje manad, men det varkar ju som det gatt via bank.
Citera
2013-11-15, 13:35
Medlem
Clayton80s avatar
Säg till honom att du är beredd att låta honom slippa att få det här fallet draget inför Hyresnämnden mot att han lägger ner det här orimliga kravet. Har han ett uns vett i skallen så nöjer han sig med att kunna fortsätta att hyra ut lägenheten efter att du flyttat.
Citera
2013-11-15, 14:35
Medlem
chroshys avatar
Jag vill liksom inte ha problem bara.. Jag har ett jobb jag är rädd om och jag vill inte att något ska hända..

Vi har betalt via banken och allt finns sparat..

Men jag känner att han blåser mig.. Och de gnager liksom i mig..

Men jag gör väl så att jag flyttar ut till 26e dagen innan de ska va betalt och sen säger jag bara att jag inte vill betala för att det känns som att han blåser mig..

Kan han anmäla mig? Kan jag åka dit för något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in