Citat:
Ursprungligen postat av
blueyellowlion
Nu bygger fantombilden visserligen inte på den som man säkrat hårstrån från (alltså GM), utan en man som har observerats på en bänk en bit från brottsplatsen, och han kan, enligt vittnen, ha haft ljusare hår än mellanblont. Men om han är GM eller inte är ju omdebatterat... Sen kan håret vara ljusare vid tinningarna t.ex än på resten av huvudet, tycker iaf jag, och då kan det bli missvisande kanske. Det kan ju vara just en sånt hårstrå polisen har.
Mannen på bänken är väl knappast en trolig GM, varför skulle han hänga kvar i området efter mordet? Det kan finnas ett ånger-motiv hos GM som gör att han sätter sig på en bänk och hoppas på att bli gripen men om detta finns borde han rimligen
biktat sig för folk. Jag tror att mannen på bänken är någon som bara suttit där och inte har något med dubbelmordet att göra. Den stora frågan kring singnalementet är varför man har vissa vittnen som säger att GM är 170 och andra som säger att han är runt 190 samt att klädseln är lite olika. Det rimliga svaret är att man sett olika män och att möjligen en av dem är GM, som jag ser det finns det en risk att man inte bara har två personer som förväxlas och blandas ihop utan att det kan vara fler. Finns mycket forskning på det här med hur vittnen
ser och
kommer ihåg saker och det drar iväg rätt så mycket, tiden spelar även in när signalement skall kommas ihåg.
Tror man har större chans att få en GM profil som kan stämma sånär än att man skulle ha ett korrekt signalement på GM. Tvärt emot vad folk tror så är ett signalement inte så bra när man skall samla in vittnesuppgifter, är klädseln fel tappar man vittnen som sett någon i fel klädsel, en mörk eller ljus jacka kan avgöra om någon ringer in ett tips eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
massepojken
Vi kan väl bara helt enkelt konstatera att istället för att bedriva en bra polisutredning så valde polisen att masstopsvarianten istället. Precis som i den patetiska härvan kring hagamannen är man nu helt beroende av en "guldtopsning"
Man har slarvat något så oerhört med kartläggningen av de beoende i närområdet till ICA. Man har fokuserat på de direkta hyresgästerna och helt enkelt inte orkat kartlägga de indirekta(här finns GM).
Avsked och grovt tjänstefel föreslår jag till dessa oduglingar
Problemet var nog att polisen behandlade detta som ett
vanligt mord. Det är allt annat än vanligt som jag ser det och att GM inte greps snabbt säger mig att han troligen inte har haft en fast bostad
(dvs varit skriven) i området nära brottsplatsen. För mig är trädgårdsföreninen det intressanta området i det här fallet. GM tar sig in där av en anledning och lämnar den sedan väldigt smidigt och osedd. Teoriserar man om att GM springer fel måste man förklara hur han försvinner, det är väldigt svårt att se en vilsen man som springer runt på Linköpings gator med en adress eller tågbiljett som enda flyktplan. Det känns för mig som att GM får panik efter dubbelmordet och flyr undan vad han tror är förföljare. Iställer för att springa rakt på sin gömma tar han en tur genom trädgårdsföreningen och går sedan på ICA för att försvinna. Hade inte vittnen sett GM i trädgårdsföreningen skulle flykten se bättre ut men man skulle fortfarande stå med faktumet att han försvann. Jag tror att GM i paniken improviserat och gjort det bästa han kunde vilket var att flytta fokus från den plats han skulle till och jag tror denna plats är långt från ICA. Tittar man på en karta ser man områden som ligger väldigt bra till för någon som skall vandra förbi Åsgatan men inte har något där att göra, någon av dessa platser tror jag att GM tagit sig till efter mordet.
Fallet är nog väldigt svårt att utreda för polisen så man skall inte kasta för mycket skit på dem. En okänd GM begår ett dubbelmord och försvinner, tar man han inte i flykten är han borta för alltid. Sedan lägger folk för stor fokus på DNA, kniven och mössan. Dessa spår hjälper inte ett skit så länge man inte har GM gripen och jag tror att någon radiobil som åkte till brottsplatsen mött GM men inte haft ett signalement vilket gjort att han knallat på som vilken annan flanör som helst den morgonen. Man utgår från att GM skall ha en hand som är ordentligt skadad men varför försvinner blodspåret om så är fallet? Säger man att GM hoppat in i en bil står man inför att ingen bil observerats. När man lägger ihop allt känns det mer som att såret inte är så allvarligt som man tror och att ingen bil observerats för att det inte finns en bil att observera. GM har använt fötterna för att ta sig till sin gömma helt enkelt.