Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Din verklighetsbild tycks något skev. Återigen det är Reinfeldt som vill ha en fri arbetskraftsinvandring och det givetvis för att dumpa lönerna. Problemet är bara att den politiken är genomskådad och den kommer bara att leda till färre röster på M.
Konstaterar att jag inte fick något svar om vad "hyllningen" av Reinfeldt (som i själva verket var en sågning av hela sjuklövern) bestod i. Det var väntat.
MP var med i uppgörelsen om arbetskraftsinvandringen, så det enda sättet Löfven möjligen skulle kunna få stöd för att reglera den hårdare efter valet, givet att dagens opinionssiffror står sig, är att gå ihop med SD och V mot alliansen och MP. För Löfven är det dock viktigare att inte söka stöd hos SD än att bromsa arbetskraftsinvandringen. Alltså kommer han inte att röra den. Så kom inte dragandes med någon illusion om att det finns ett block för och ett block mot arbetskraftsinvandring. Det finns tre partier med betänkligheter i olika grad gällande arbetskraftsinvandring, S, SD och V. Löfven vägrar ta i det ena och slipper helst alltför nära samarbete med det andra. Därmed har han gjort ett vägval ifråga om både asyl- och arbetskraftsinvandring - det är öppna spjäll som gäller, precis som under alliansen.
Citat:
Att du sedan hoppar på mig med en mening som citat:" i din groggdränkta dagdröm" är inget jag förundras över. Har ju läst hur du ivrigt försvarar politiker som använder ett pubertalt språkbruk. Visst ja hon var ju moderat. Hur kunde jag glömma det.
Vissa föredrar ett målande språkbruk, andra inte. Det har ingenting med ålder eller mognad att göra. Pseudoargument om mognad och ålder är ett desperat tecken på att man inte har något sakligt att tillföra debatten, och med tanke på att du ständigt hemfaller till detta genom att upprepa mantran om "pojkrumshögern" och "pubertalt språkbruk" är det uppenbart att sakargumenten tryter. Dock har jag inga invändningar mot att du fortsätter använda dessa mantran eftersom jag försvarar ett målande språkbruk.
Citat:
Givetvis öppnar Löfven för ett samarbete över blockgränserna men du inbillar dig väl inte att han har tänkt släppa in något parti och låta dem få ministerplatser?
Nej samarbete kan ske på annat sätt och att Lövfen öppnar upp för att söka stöd hos alla partier utom SD och M tycker jag är ett friskhetstecken, men har helt olika grunder, som kommer att innebära att S stöd hos opinionen kommer att växa när det är dags för val om knappt ett år.
Aftonbladet höll en omröstning om vilka man helst vill se S samarbeta med. V låg klart bäst till, MP sådär, medan ingen ville ta i C och FP med tång. Löfven sa mer eller mindre tvärtom; MP självklara, C och FP gärna, V om vi måste. Så hans pejl på opinionen verkar inte så bra. Men så går det när man skriver tillsammans med Carin "butlers i T-banan" Jämtin, en insnöad Stockholmspolitiker som inte har tentaklerna ute i de norrländska bruksorter där S har sitt starkaste stöd. Orter utan vilka S aldrig skulle kunna vinna ett val på tusen år.