2013-11-15, 03:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Här försöker du ge intrycket av att du citerat ur rättegångsbalken, vilket du inte gör. Märkligt.
Men låt oss titta på vad som står i RB 35:4:
Citat:
4 § Underlåter part att enligt rättens beslut infinna sig vid rätten eller eljest fullgöra något i rättegången eller att besvara för utredningen framställd fråga, pröve rätten med hänsyn till allt, som förekommit, vilken verkan som bevis må tillkomma partens förhållande.
Jag tror inte FS kommer att förlora sin trovärdighet av den orsaken.
Citera
2013-11-15, 04:01
Medlem
Grandiosos avatar
Thomas Ahlstrand, vice chefsåklagare vid Internationella åklagarkammaren, Göteborg :

"Så vad vill jag då? Vill jag sänka beviskraven i brottmål? Nej, naturligtvis inte. (Till en början är beviskrav knappast kvantifierbara; att tala om ”låga” eller ”höga” beviskrav - det förra dåligt, det senare bra - leder ingen vart.)

Men jag vill slå vakt om den fria bevisprövningen. Jag vill ha en mindre stelbent och en mer öppen och reflekterande bedömning av bevisen än som – ibland – sker idag. Jag vill att domstolarna väger in all bevisning, även den tilltalades uppgifter och hur de tillkommit; jag vill, till exempel, inte se fler frikännande domar där den tilltalade ertappats på bar gärning och sedan konsekvent, och utan skäl, vägrat att yttra sig, och där polis och åklagare utrett allt som kan utredas.

Jag vill att domstolarna, innan de tar slutlig ställning, ska göra en rimlighetsbedömning, en reality check; är tvivlet rimligt, är utgången i målet rimlig, kan det som domstolen finner bevisat, eller inte bevisat, verkligen vara sant."

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/till-mina-kritiker-jag-vill-inte-sanka

"För mycket rättssäkerhet skapar rättsotrygghet - vi behöver en tillnyktring i brottmålsprocessen"

Hur kunde det bli så här?

Är månne domstolarnas ledamöter numera inte kloka, är de korrumperade, tar de ovidkommande hänsyn? Åtalar åklagare numera urskillningslöst allt som rör sig, och helst oskyldiga, och gärna med falsk bevisning?

Nej, det är värre än så. Det handlar om att den fria bevisvärderingens princip har luckrats upp med ett antal hjälpregler som, strikt tillämpade, omöjliggör fällande domar om den tilltalade inte erkänner.

Dessa hjälpregler har långsamt smugits på oss med de godaste föresatser, men när de kombineras får förödande konsekvenser.

Den första hjälpregeln, att domstolen inte aktivt ska söka sanningen, blir problematisk i sin förkortade version, där sanningen blir irrelevant och domslutet kan bli hur orimligt som helst. Då får vi en situation där många försvarsadvokater redan befinner sig mentalt, och som vinner insteg i domstolarna; synen på brottmålsprocessen som ett spel, en lek, en kamp man kan vinna eller förlora, och där det viktiga inte är en riktig utgång utan att processförarna varit skickliga.

Och om rättssamhället havererar och inte förmår döma andra än dem som erkänner, finns risken för att rättsordningens legitimitet urholkas och att de drabbade skaffar sig upprättelse på annat sätt.

Innan vi hamnar i en situation där åklagarna inte längre åtalar annat än erkända brott är det dags att tänka om.

Vi behöver en tillnyktring, en återgång till sunt förnuft i brottmålsprocessen. Det måste vara möjligt att döma en tilltalad som nekar."

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/mycket-rattssakerhet-skapar

Mycket kloka ord av samme skribent som ovan.
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-15 kl. 04:32.
Citera
2013-11-15, 06:01
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det vet vi ju att knark aldrig bidrar till att göra folk aggressiva eller våldsbenägna,
i synnerhet inte sånt mumsmums som cannabis. Så bara fogliga som lamm blir de
allesammans, de goda och trevliga knarkarna i vårt lilla land.
Röks det på blir man bara snällare än vad man var innan, så är det, helt klart.

Vissa lobbar hårt för att legalisera bruket så snart kan man nog bli go i lilla skallen helt
utan risker för att fällas för innehav.

Går FS fri efter även den stundande, tredje och slutgiltiga rättegången, tror du?
Gör Hacksson slarvsylta av åklagaren? Blir det en lätt match?
Vem mördade Marina, tror du? Kommer hennes baneman att erkänna nångång, tror du?

På tal om att erkänna:

http://www.expressen.se/kvp/unik-lista-alla-108-olosta-mord-i-skane/

Men okey, om FS gjort detta och gjort det under påverkan, är det inte då mer troligt att han gjort det under påverkan av alkohol, då folk (inkl FS själv) vittnar om att alkohol kan göra honom aggressiv? Han började med antabus men tålde inte antabusen. Han började med det pga att han tappade impulskontrollen, blev aggressiv. Är det inte mer troligt då än att det skulle vara under Cannabis, som ingen vittnar om att han blivit aggressiv av?

Alkohol vet man ju vad det gör under storhelger för familjer och deras barn. Polisen har många rapporter om det. Alkohol skulle sannerligen förbjudas om det skulle introduceras i Sverige i nutid. Det är jag nästan 100 på.
Citera
2013-11-15, 07:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

4.1.2.4 Förklaringsbörda
En förklaringsbörda innebär att om den tilltalade underlåter att förklara en för honom graverande omständighet så kan denna underlåtenhet läggs honom till last i bevishänseende.69
I brottmål är det åklagaren som skall bevisa den tilltalades skuld. Någon skyldighet för den tilltalade att uttala sig och på så sätt underlätta för åklagaren föreligger inte. Trots detta kan det i vissa fall, efter det att åklagaren har lagt fram bevisningen rörande ett visst förhållande, ligga en förklaringsbörda på den tilltalade. HD har uttalat sig om förklaringsbördan bland annat i NJA 2001 s. 551, som behandlar frågan om fullbordat brott enligt privatinförsellagen, och NJA 2001 s. 570, som avser fängelsestraff vid narkotikabrott.70
Även Westberg menar att det förekommer en form av förklaringsbörda. Enligt honom är en förklaringsbörda i viss mån i överensstämmelse med lagen, RB 35:4. Även Processlagberedningen har ansett att det finns en viss förklaringsbörda i brottmål. Dock har förklaringsbördan getts ett mycket litet utrymme i den svenska straffprocessen. Westberg anser att det nog är så att domstolarna har gått utöver gränsen för vad som är tillåtet enligt reglerna kring förklaringsbördan.71
När den tilltalade överbevisas om att hans egen version av det inträffade inte överensstämmer med verkligheten får detta negativa konsekvenser för honom, och han förlorar därmed sin trovärdighet.72
HD anser att en bristande förklaring inte kan läggas den tilltalade till last om problematiken ses som en bevisbördefråga. Däremot kan den bristande förklaringen läggas den tilltalade till last om det är att betrakta som en bevisvärderingsfråga. Genom en bristande förklaring försvagas den tilltalades position i bevishänseende. HD har i NJA 1982 s. 164, som gäller ansvar för narkotikabrott, gjort antydningar på att om en förklaring ”inte ens i någon mån förtjäna tilltro” så kan detta medför att misstanken stärks. Något positivt bevisvärde till stöd för åklagarens gärningspåstående följer inte av en bristande förklaring från den tilltalade, att misstanken stärks är en

indirekt följd av att motverkansbevisning saknas. Att utrymmet för rimliga alternativ minskas medför inte att värdet av åklagarens bevisning höjs, och inte heller att åklagaren får det lättare att uppfylla sin bevisbörda. Rätten har nämligen alltid möjligheten att fria på en alternativ hypotes som uppställts ex officio.7

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1556963&fileO Id=1564163

Jaha, och det här säger dig inget heller?
Nej, tänkte väl det du som hänvisar till HR och TR utan att förklara innebörden,.
Så du kan babbla på du är lika trovärdig som Fredrik dvs inte alls.

Får citera mig själv eftersom missförstånd tycks ha uppstått, men det är alltså detta jag menar med att han måste förklara sig. Och det skrev jag då tidigare i ämnet. Det är givetvis svårt att tolka för den oinvigde men detta ska nog förklara RB 35:4.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-15 kl. 08:02.
Citera
2013-11-15, 08:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Får citera mig själv eftersom missförstånd tycks ha uppstått, men det är alltså det jag menar med att han måste förklara sig. Och det skrev jag då tidigare i ämnet. Det är givetvis svårt att tolka för den oinvigde men detta ska nog förklara RB 35:4.
Var ligger missförståndet?
Citera
2013-11-15, 08:09
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Varför påstår du att Marinas telefon "var hemma"? Den var under "en mast", som polisen kallar det, nära hemmet. D v s en sektor hos en Telia-mast som täcker kvadratmilavis av terräng och bebyggda områden. Några närmare uppgifter om mobilens position finns inte. FS mobil var f ö under en helt annan "mast" vid tillfället.

Jag vill också minnas att det i båda fallen handlade om GSM vilket ju, som alla vet, inte hoppar omkring mellan master på 3G-vis.

Det du nämner, KluvenTunga, är ett av de fall där förhörsledaren Nejding har kunnat beslås med lögn.
Jag citerade ur ett förhör med FS, ett av många, där han förefaller synnerligen blåst. Eller iallafall försöker göra intryck av att vara just det. Blåst. Det eller; -eh.., bra fråga. -Har ingen aning.
Det var andemeningen i inlägget, och jag tror det kommer låta på ungefär samma sätt i HovR - vilket mycket väl, tillsammans med bevisningen, kan bli FS entrébiljett in i fängelse.

F.ö. skrev jag också:
Citera
2013-11-15, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men okey, om FS gjort detta och gjort det under påverkan, är det inte då mer troligt att han gjort det under påverkan av alkohol, då folk (inkl FS själv) vittnar om att alkohol kan göra honom aggressiv? Han började med antabus men tålde inte antabusen. Han började med det pga att han tappade impulskontrollen, blev aggressiv. Är det inte mer troligt då än att det skulle vara under Cannabis, som ingen vittnar om att han blivit aggressiv av?

Alkohol vet man ju vad det gör under storhelger för familjer och deras barn. Polisen har många rapporter om det. Alkohol skulle sannerligen förbjudas om det skulle introduceras i Sverige i nutid. Det är jag nästan 100 på.

Så är det nog. Mordet var ju sent på Fs födelsedag och på den drack han säkert alkohol.
Det har framkommit att de bråkade och skrek åt varandra innan på dagen och ett par öl till på kvällen var allt som behövdes för att döda Marina.
Citera
2013-11-15, 08:47
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Så är det nog. Mordet var ju sent på Fs födelsedag och på den drack han säkert alkohol.
Det har framkommit att de bråkade och skrek åt varandra innan på dagen och ett par öl till på kvällen var allt som behövdes för att döda Marina.

Nu tror jag ju inte att det var så överhuvudtaget, men istället för att älta detta jävla cannabistjafs, där ingen vittnat om att FS blivit aggressiv av det, så fattar jag inte varför man inte drar alkoholkortet istället. Jag ska tillägga att det var sprit dom sa att han inte "fixade". Öl har jag för mig inte var problemet, utan just sprit?

Och Marina tillät ju inte det i hemmet.

Då det tycks som Övre Röra är en samlingsplats för gammalt och nytt och sådär, så skulle det vara "kul" att veta hur gamla flaskorna är. Öl har även det bäst före datum. Vem vet hur gamla flaskorna var i garaget? Kollades det upp? De nya hyresgästerna har ju förmodligen städat upp där och det kan man ju förstå.
Citera
2013-11-15, 09:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Eller blandade som han gjort tidigare enligt vittnesuppgifter i FUP: Drogerna har flödat och cannabiset verkar ha satt sig som ett klet i huvudet på honom. Det är lite av en typisk haschmissbrukare man ser både i förhör och på vallningsfilmerna. Undrar om det inte finns en släng mytomani också. Totalt känslokall, och planerande och hämndlysten, lättkränkt. Ingen säger emot Fredrik direkt.

Han kan ha planerat men bara inte vilken kväll, så tidigare ord som jag ska döda dig så ingen hittar dig är ju ganska så slående. Och det gick nästan hela vägen, men hon hittades.
Citera
2013-11-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Källkritik var det?

Redovisade effekter av cannabisbruk är belagda och konferensuppgifterna är inte gripna ur luften.

Ordkunskap: Foliehatt: VAR finns KONSPIRATIONSTEORIN i att hävda att cannabis har de biverkningar som är vetenskapligt belagda, i ett sammanhang där en häktads skuld diskuteras och där:

a) cannabisbruk finns dokumenterat, bland annat via direkt medgivande av den häktade

b) via narkotikadom i domstol (belagd i denna tråd)?

Den häktade har bevisat använt narkotika i form av cannabis vid flera tillfällen.

Hur kan det hävdas i aktuellt inlägg att: "Hur det än är med misstänkts skuld så blir det löjligt att dra in cannabisbruk som någon faktor av betydelse i sammanhanget."

Detta påstående är helt gripet ur luften och inte belagt. Däremot är sidoeffekterna av cannabisbruk liksom den häktades bruk av detta båda belagda...

Det finns ett drogteoretiskt samband mellan den häktades belagda beteende i vissa avseenden och biverkningar av beskrivet missbruk.

Eftersom längre tids cannabisbruk ofta är kopplat till missbruk av tyngre droger och aktuellt bruk pågått över år så är det extra relevant att ta upp detta i en diskussion av omständigheterna kring ett mord där den misstänkte 1) är dömd för narkotikainnehav 2) har medgett narkotikabruk/köp 3) av flera andra personer pekas ut som missbrukare.

Att misstänkt för mord sysslar/sysslat med missbruk av cannabis är relevant i en diskussion.

Det är ingen konspiration utan ett rent sakligt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Var i FUP eller domarna lägger man FS till last att han brukar CB ?
Ser du inte den röda tråden i FUP för när det går sämre för FS , vilken drog är den "felande" länken ?

På båda ställena framgår att han använder cannabis.

Här menar du alltså att det handlar om just blandmissbruk.

Vilket väl de flesta som läst FUP insett, stämmer med "profilen".

DET är en viktig insikt.

BLANDMISSBRUK ökar ytterligare, särskilt när cannabis är involverat, risken för

våldsamma impulsgenombrott.

Detta gäller i både nyktert och påtänt tillstånd.
Citera
2013-11-15, 09:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
"Trovärdighet" torde vara att ta i.

Snarare "kom undan med nöd och näppe då det inte fanns en kropp".

Det illistiga desinformerandet och tigandet, de "flytande" svaren som framgår i förhören, torde inte ha väckt någon domstols förtroende.

Man upplevde snarare brist på bevis.

Men nu, NU får vi se. Särskilt som denna ovilja att samarbeta i förhör har belagts kunna läggas den åtalade till last... Enligt en normgivande Europadomstol.
På vilket sätt visade FS ovilja att samarbeta i förhör i domstolen?
Citera
2013-11-15, 09:42
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Ja, alkohol skulle nog förbjudas idag, borde kanske förbjudas i familjer under helger... Nu vill många legalisera cannabis. Sägs att man blir "snäll" av det och "absolut inte våldsam".

Det stämmer inte.

Och om det var så att FS "hällde alkohol på sina cannabisskador" oavsett han hade cannabis i sig eller inte, så var risken kraftigt förhöjd, den redan höga risken, för ett våldsamt impulsgenombrott.

Marina ville inte ha s-n i hemmet. Kan man förstå. Men t.ex. cannabis fanns där ändå...

Det är mycket svårt att hålla missbrukaren borta från sina "substanser". Som många kvinnor och män kan vittna om...
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-15 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in