2013-11-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statesman
Tack för en del intressant läsning och en hel del meningslöst tjabbel.
En ödmjuk hypotes/förfrågan.
OM en okänd förövare berövat M livet och sedan avvikit hur ser Fs chanser
ut att bli trodd? Dvs han kommer hem finner M död i sängen, skjuten, pistolen borta.
Panik uppstår, ingen kommer att tro mig måste röja undan.
Dvs ingen vet med säkerhet när M berövades livet.
Utifrån blodmängden kan platsen, dvs sängen, fastslås.
Hade någon (läs utredaren) trott på F??
Hade han haft någon chans att undkomma en morddom under dessa omständigheter.
Är helt övertygad om hans delaktighet i undanforslandet av kroppen. En random
person hade väl tänt eld på platsen och kört därifrån??
Men tycker att bevisningen vad gäller mordet verkar tunn.

Det hade funnits mer tekniska bevis att kunna säkerställa vad som hänt.
FS hade alltså då inte städat undan saker som nu ligger för last till han.
Har har alltså iså fall försvårat en mordutredning där hans ex flickvänn dödats, för vadå? Rädda sig själv.

Så ja han hade kunnat blivit mer trodd. Speciellt om han inte som nu vägrar delta, sammarbeta med ordningsmakten, utan lagt alla kort på bordet.
Så även om det gick till som du sa, så är han fortfarande ett svin som tänkte mer på sig själv och sin röv än den person han så fint säger sig att brytt sig om, som det visat sig så många gånger innan.
Då kunde han lika gärna hållit i pistolen själv.
Citera
2013-11-14, 11:09
Bannlyst
Citat:
ut att bli trodd? Dvs han kommer hem finner M död i sängen, skjuten, pistolen borta.

Förra domen uteslöt inte att någon annan än FS gjort brottet och FS städade.
Men iom. att ÅK gick "all-in" på mord så kom ingen annan rubricering för domstolen att ta hänsyn till.
Vi får se om ÅK tänker justera rubricering, indikationer på detta finns.
Bevisningen är lövtunn.
Citera
2013-11-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
En insider.. För mig blir det då någon som blivit insläppt, vare sig det var flera år sedan (FS) eller någon som Marina bjudit hem. Marinas sovrum var fyllt av sexleksaker och piskor osv. FS delade inte hennes sexuella intresse. Det var, enligt utsago från Marinas familj och Marina själv och FS slut rent förhållandemässigt mellan dom. Om dom hade sex eller inte ibland vet jag inte, förmodligen då det säkert kändes bekvämt så.

Men Marina sökte någon som delade hennes sexuella intressa. Fråga FB. Han fick snabbt veta vad Marina var inne på när det kommer till sexet. Och jag dömer inte här. Helt rätt att Marina levde ut sina sexuella fantasier som inte var tillfredställda. Hon hade inget att känna skuld inför gällande FS då de var ett avslutat kapitel på det planet. (Det här är alltså vad FUP återger)

FB hade aldrig upplevt detta med BDSM. Det var för honom främmande. Men han hoppades på en kommande realtion, det framgår tydligt. Han ville bara vänta till FS var ute ur bilden.

I min värld, utefter att ha läst FUP, kan FB lika gärna vara dejten på kvällen, i sin hand har Marina en pistol som hon riktar mot FB. Inte i avsikt att skada, utan som ett rollspel. FB blir rädd, försöker ta pistolen, i eländet avlossas ett skott som träffar Marina. FB får panik.

Troligt? Nej. Möjligt? Ja absolut, utefter vad som finns att gå på i FUP.

Mmmm...:

Ja, det var konflikter av sexuell och ekonomisk karaktär och rent maktmässigt.

I maktkonflikten hade FS sin metod och Marina..., hon hade ingen erfarenhet av någon som FS, annat än den erfarenhet hon hade av FS, vars mycket mörka djup hon gradvis blev medveten om...

FS "metod", att med våld hantera kvinnor, blev till slut ultimat. Mord.

Det här med en alternativ GM är... Inte omöjligt.

Men en domstols krav på bevisning är inte absoluta... Och den dömer på framlagda sannolikheter.

Kedjan av t.ex. motiv-medel-tillfälle-psyke, och en del annat, det kan bli droppen, nu när kroppen hittats...

HD visar "diskret" vägen genom att bevilja en mycket ovanlig resning, till men, och, fortfarande, med siffrorna 3-2 (som är oviktiga, ATT är det viktiga).

FS verkar rökt.

Men vi får se...

Citat:

Aha, en ny fräsch röst!

Om man får tro HD, som beviljat resning, så förefaller "okänd förövare" som ett svagt kort.

Å andra sidan: Skulle FS "justera" sin story kanske han kunde ha en chans till att dömas "blott" för t.ex. brott mot griftefrid... Å tredje sidan: hans advokat verkar (kan förändras förstås) signalera att samma attityd som i tidigare rättegångar kommer att intas, och då...

Indiciekedjan kan binda FS till mordet, men det är inte absolut givet.
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-14 kl. 11:21.
Citera
2013-11-14, 11:25
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Mmmm...:

Ja, det var konflikter av sexuell och ekonomisk karaktär och rent maktmässigt.

I maktkonflikten hade FS sin metod och Marina..., hon hade ingen erfarenhet av någon som FS, annat än den erfarenhet hon hade av FS, vars mycket mörka djup hon gradvis blev medveten om...

FS "metod", att med våld hantera kvinnor, blev till slut ultimat. Mord.

Det här med en alternativ GM är... Inte omöjligt.

Men en domstols krav på bevisning är inte absoluta... Och den dömer på framlagda sannolikheter.

Kedjan av t.ex. motiv-medel-tillfälle-psyke, och en del annat, det kan bli droppen, nu när kroppen hittats...

HD visar "diskret" vägen genom att bevilja en mycket ovanlig resning, till men, och, fortfarande, med siffrorna 3-2 (som är oviktiga, ATT är det viktiga).

FS verkar rökt.

Men vi får se...

Aha, en ny fräsch röst!

Om man får tro HD, som beviljat resning, så förefaller "okänd förövare" som ett svagt kort.

Å andra sidan: Skulle FS "justera" sin story kanske han kunde ha en chans till att dömas "blott" för t.ex. brott mot griftefrid... Å tredje sidan: hans advokat verkar (kan förändras förstås) signalera att samma attityd som i tidigare rättegångar kommer att intas, och då...

Indiciekedjan kan binda FS till mordet, men det är inte absolut givet.

Har du något som talar för att FS varit våldsam mot Marina under de år de levde under samma tak? Eller på att han skulle ha våldfört sig på sin nuvarande flickvän?

Någon dom? Anmälan? Någon som uttalat det i FUP? Det jag har läst att hennes syster sagt är "Ingen sätter sig på Marina" och "Ingen säger emot Marina"
Citera
2013-11-14, 11:32
Medlem
Citat:
Har du något som talar för att FS varit våldsam mot Marina under de år de levde under samma tak? Eller på att han skulle ha våldfört sig på sin nuvarande flickvän?

Någon dom? Anmälan? Någon som uttalat det i FUP? Det jag har läst att hennes syster sagt är "Ingen sätter sig på Marina" och "Ingen säger emot Marina"

PF säger att Marina backade när det blev lite jobbigt, så FS kanske aldrig tidigare hade behövt ta till fysisk våld?
Senast redigerad av konfidentiellt 2013-11-14 kl. 11:37. Anledning: PH ändrat till PF, tangentbords musen sprang för snabbt på tangenterna.
Citera
2013-11-14, 11:34
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
PH säger att Marina backade när det blev lite jobbigt, så FS kanske aldrig tidigare hade behövt ta till fysisk våld?

PH? Remind me please om vem det är. Och på vilket sätt backade hon? Fysiskt? Eller diskussionsmässigt?
Citera
2013-11-14, 12:11
Medlem
Citat:

Nähä, har jag inte.

Men, (måste väl "alltid" komma ett "men" här ):

Barnmisshandel (dom)

Knark (kan facilitera våldshandlingar, dom)

Våldtäkt (enligt FUP)

Nära dödlig strypning, lämnade offret på marken "ute i ingenstans" (FUP)

Har du betänkt att just att Marina, också, ville vara dominant, men inte gick att "rå på",
hon var till och med mycket mer "sexuellt kapabel", även rent lustmässigt, än FS (säkerligen en svår knäck för någon som vill vara en he-man, och så "får han inte upp den" så ofta, beklagligt )

kan
ha
lett
till: Just den ultimata motreaktionen: MORD

medan han med andra, mer "fogliga", inte så framgångsrika kvinnor

"nöjde sig"

med "mildare" våld?

En annan, också oroande, tanke är att hans "cannabisgökegenskaper" (se Grandiosos utmärkta text) kan innebära att han kanske "helt tappar greppet" ibland, dvs t.ex. strypningen kanske lika gärna kunde lett till döden, kanske trodde han hon var död när han bara lämnade henne där?)

Och det där med huvudskottet:

GM vill mycket gärna

förinta, eliminera, slå ned, ta bort

"det där"

som han inte kan rå på med sina vanliga förtryckarmetoder (man ryser).

Och, OM det dessutom var ett ÖGONskott, så stärker det ytterligare det vettlösa raseri som GM känner mot offret.

Ruskigt!

(Man kan jämföra med Holger, som styckades: När hans hustru, efter många år av förtryck via utbildning och att hon faktiskt flyttade, inte längre gick att "kontrollera" med hans välkända vanliga repressiva metoder så tog han jaktgeväret och sköt henne, med två skott...)
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-14 kl. 12:20.
Citera
2013-11-14, 12:20
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nähä, har jag inte.

Men, (måste väl "alltid" komma ett "men" här ):

Barnmisshandel (dom)

Knark (kan facilitera våldshandlingar, dom)

Våldtäkt (enligt FUP)

Nära dödlig strypning, lämnade offret på marken "ute i ingenstans" (FUP)

Har du betänkt att just att Marina, också, ville vara dominant, men inte gick att "rå på",
hon var till och med mycket mer "sexuellt kapabel", även rent lustmässigt, än FS (säkerligen en svår knäck för någon som vill vara en he-man, och så "får han inte upp den" så ofta, beklagligt )

kan
ha
lett
till: Just den ultimata motreaktionen: MORD

medan han med andra, mer "fogliga", inte så framgångsrika kvinnor

"nöjde sig"

med "mildare" våld?

En annan, också oroande, tanke är att hans "cannabisgökegenskaper" (se Grandiosos utmärkta text) kan innebära att han kanske "helt tappar greppet" ibland, dvs t.ex. strypningen kanske lika gärna kunde lett till döden, kanske trodde han hon var död när han bara lämnade henne där?)

Jag gör mitt bästa för att hålla mig saklig utan att slänga upp en massa smajlisar och att diskutera vad som talar för och emot FS. Kan inte du försöka göra detsamma, iaf när vi konverserar? Det känns mer moget då.

Men det du drar upp (absolut inte okey saker, missförstå mig rätt!) är gammal skåpmat. Det är nu det gäller. Det gäller Marina. Har han varit våldsam mot Marina? Slagit? Hotat? Sårat har han, det framgår i brevet som är väldigt gammalt, men sånt förekommer faktiskt i förhållanden.

Har han, efter Marina, hotat, slagit någon kvinna? Tex MaRu? Jag har inte hört något sådant iaf. Har du det?
Citera
2013-11-14, 12:34
Medlem
Citat:

Men det du drar upp (absolut inte okey saker, missförstå mig rätt!) är gammal skåpmat. Det är nu det gäller. Det gäller Marina. Har han varit våldsam mot Marina? Slagit? Hotat? Sårat har han, det framgår i brevet som är väldigt gammalt, men sånt förekommer faktiskt i förhållanden.

Har han, efter Marina, hotat, slagit någon kvinna? Tex MaRu? Jag har inte hört något sådant iaf. Har du det?

Ej såsom känt härifrån (smiley struken).

Fråga: Vad kan erfarna jurister, som fått ta i all sköns s-t, mänskligt elände etc. tänka om att FS

möjligen kunde ha "ändrat" sig (även om Maskroos berättat att "spliffandet" fortsätter...) och att det

bara är en "tillfällighet" att en person anklagad, och dömd, för sådana här saker nu står anklagad för

att ha "graduerat" till MORD?!

Sådant är nog mycket svårt att övertyga erfarna jurister om. Särskilt när överordnad rätt

beviljat en mycket ovanlig resning...

Och tror inte att påstådda skåpmat har den prägeln hos "hårdnästa" hovrättsjurister...

Anser ej heller att det är skåpmat, det placerar FS i en okontrollerad våldskontext som gör honom till

en mycket MER trolig mördare än nästan vem som helst. EFTERSOM hans beteende är MYCKET

STARKT AVVIKANDE.

Nu ska förstås hans ev. skuld till aktuellt mord bedömas, och dömas, och han ska inte straffas

för "allt" i FUP och belastningsregister.

Men: Vid en bevisvärdering/indicievärdering påverkar sagda "meritlista" just bevisvärderingen.

Kanske synd för FS att din positiva uppfattning (säger inte att den är fel, generellt sett) om

människans förmåga till positiv förändring kanske inte finns i HR (det gör den INTE)?
Citera
2013-11-14, 12:43
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ej såsom känt härifrån (smiley struken).

Fråga: Vad kan erfarna jurister, som fått ta i all sköns s-t, mänskligt elände etc. tänka om att FS

möjligen kunde ha "ändrat" sig
(även om Maskroos berättat att "spliffandet" fortsätter...) och att det

bara är en "tillfällighet" att en person anklagad, och dömd, för sådana här saker nu står anklagad för

att ha "graduerat" till MORD?!

Sådant är nog mycket svårt att övertyga erfarna jurister om. Särskilt när överordnad rätt

beviljat en mycket ovanlig resning...

Och tror inte att påstådda skåpmat har den prägeln hos "hårdnästa" hovrättsjurister...

Anser ej heller att det är skåpmat, det placerar FS i en okontrollerad våldskontext som gör honom till

en mycket MER trolig mördare än nästan vem som helst. EFTERSOM hans beteende är MYCKET

STARKT AVVIKANDE.

Nu ska förstås hans ev. skuld till aktuellt mord bedömas, och dömas, och han ska inte straffas

för "allt" i FUP och belastningsregister.

Men: Vid en bevisvärdering/indicievärdering påverkar sagda "meritlista" just bevisvärderingen.

Kanske synd för FS att din positiva uppfattning (säger inte att den är fel, generellt sett) om

människans förmåga till positiv förändring kanske inte finns i HR (det gör den INTE)?

Är det en juridisk fråga eller en psykologisk fråga tycker du? Jag tycker den är psykologisk.
Min, som du kallar "positiva uppfattning om förändring till det bättre" grundar sig vad man får för verktyg att genomföra denne. Och motivation förstås.
Jag vet inte om det FS fått vare sig det ena eller det andra. Men jag vill belysa att människor kan förändras. Både till det bättre och till det sämre. Vi är inte alla stöpta i samma form och vi har alla olika referensramar.

Jag ifrågasätter bara om möjligheten finns att FS kan ha "bättrat" sig från sitt tidigare destruktiva mönster. Jag lägger ingen personlig värdering i det som många andra gör här. En del med ren ilska (det kan jag förstå från anhöriga och nära vänner att denna utredning inte lett till en dömd GM) en del med barnsligheter som pajkastning på andra skribenter.

Jag respekterar båda sidors resonemang men då vill jag bli tagen på allvar jag med när jag frågar saker.
Citera
2013-11-14, 13:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Är det en juridisk fråga eller en psykologisk fråga tycker du? Jag tycker den är psykologisk.
Min, som du kallar "positiva uppfattning om förändring till det bättre" grundar sig vad man får för verktyg att genomföra denne. Och motivation förstås.
Jag vet inte om det FS fått vare sig det ena eller det andra. Men jag vill belysa att människor kan förändras. Både till det bättre och till det sämre. Vi är inte alla stöpta i samma form och vi har alla olika referensramar.

Jag ifrågasätter bara om möjligheten finns att FS kan ha "bättrat" sig från sitt tidigare destruktiva mönster. Jag lägger ingen personlig värdering i det som många andra gör här. En del med ren ilska (det kan jag förstå från anhöriga och nära vänner att denna utredning inte lett till en dömd GM) en del med barnsligheter som pajkastning på andra skribenter.

Jag respekterar båda sidors resonemang men då vill jag bli tagen på allvar jag med när jag frågar saker.

Jag vill gärna inflika att FS förefaller mycket psykiskt stark. Missbruk och kriminalitet, visst, men han klarade en lång häktning utan att bryta ihop och han tog nya beslutet om resning/häktning med fattning. Vidare kom han frivilligt till hovrätten i förra vändan och satt kolugn där medan en livstidsdom mot honom diskuterades. Psykisk styrka alltså. Jämför detta med den som sköt sitt ex med hagelbössa i Göteborg - han fick läggas in på psyket efteråt.

FS är alltså inte typen som i ett känsloutbrott har ihjäl en närstående. Kort sagt så tror inte jag att FS har gjort vad åklagaren påstår.

Det var något annat som hände i Spekeröd. Vad det var kan man spekulera i - men åklagaren är ute i skogen och löper.
Citera
2013-11-14, 13:15
Medlem
Citat:

Ser det som någon sorts "skärningspunkt" mellan juridik och psykologi och psykiatri etc. De som dömer har en egentligen mycket komplex uppgift.

Framstår som FS inte fått den hjälp han har behövt "sedan han föddes", lite dramatiskt uttryckt. Så ur den synpunkten framstår ska vi säga att han skulle förändrats psykosocialt i utvecklande rikning som mindre sannolikt.

Om vi ser till att cannabisbruket fortsatt så har vi där en rent biologisk hämsko för hans utveckling.

Vid tiden för mordet har han själv uppgett narkotikainköp. EFTER mordet har hans nuvarande sambo rapporterat bruk.

Så härifrån sett kvarstår samma destruktiva livsmönster som mycket troligt kan explodera i nya våldshandlingar mot barn och kvinnor, idag, imorgon, om ett år, om flera år...

Ett fängelsestraff ger FS möjlighet till terapi och kan, kanske, minska tillgången till narkotika.

Men det krävs så mycket mer för en riktig förändring. Fast den är inte omöjlig. Men, ursäkta om det verkar cyniskt, den verkar ytterligt osannolik...

Och givetvis ska han inte dömas om han är oskyldig! Men det avgör HR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in