2013-11-14, 21:30
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Hej! Jag var med i en krock för ungefär 2-3 timmar sedan. Vi kom farandes på en huvudled och skulle rakt fram, då tränger sig en kärring ut mitt i vägen 3-4 Meter framför oss, därav så blev det en krock i cirka 35 kmh. Hon Skulle köra vänster, så iallafall, Utan att fråga om hur VI mådde eller dylikt så skriker hon VARFÖR BLINKADE NI FÖR?! Vi blinkade f.ö inte utan satte på varningstriangel direkt, hon hade väjningsplikt med, Hon och hennes gubbe (vark anske.. 60-70) sa att dte var vårat fel och hon ringde polisen direkt, Min far hann att komma och prata med alla ikl polisen och där fick vi reda på att kärringen gjorde fel, vare sig vi hade blinkers i eller inte. Hon hade inte ögonkontakt utan körde bara rakt ut. Vi vet att vi inte blinkade, men säg att vi gjorde det, kan vi åka dit på allt då? Eller blir det henne allt går på? Vem ska stå för skadorna? Hon hade f.ö en volkswagen och hennes bakaxel kröktes men vi kunde köra därifrån utan problem Polisen tyckte att det var hennes fel och inte vårat, se min bifogande bild målad i paint för att se bättre. Vi är B bilen. http://imgur.com/JkUugUp
Citera
2013-11-14, 21:34
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Hej! Jag var med i en krock för ungefär 2-3 timmar sedan. Vi kom farandes på en huvudled och skulle rakt fram, då tränger sig en kärring ut mitt i vägen 3-4 Meter framför oss, därav så blev det en krock i cirka 35 kmh. Hon Skulle köra vänster, så iallafall, Utan att fråga om hur VI mådde eller dylikt så skriker hon VARFÖR BLINKADE NI FÖR?! Vi blinkade f.ö inte utan satte på varningstriangel direkt, hon hade väjningsplikt med, Hon och hennes gubbe (vark anske.. 60-70) sa att dte var vårat fel och hon ringde polisen direkt, Min far hann att komma och prata med alla ikl polisen och där fick vi reda på att kärringen gjorde fel, vare sig vi hade blinkers i eller inte. Hon hade inte ögonkontakt utan körde bara rakt ut. Vi vet att vi inte blinkade, men säg att vi gjorde det, kan vi åka dit på allt då? Eller blir det henne allt går på? Vem ska stå för skadorna? Hon hade f.ö en volkswagen och hennes bakaxel kröktes men vi kunde köra därifrån utan problem Polisen tyckte att det var hennes fel och inte vårat, se min bifogande bild målad i paint för att se bättre. Vi är B bilen. http://imgur.com/JkUugUp

åker man från en liten väg in på en huvudled så är det alltid personen som kommer från den s.k lilla vägen som har ansvar att åka ut först när det kan göras på ett säkert sätt. (så länge inte du åker i 150 knyck på en 50 väg förstås)

även om du hade blinkat så spelar det ingen roll då du är den bilen som befinner dig på huvudleden och har inte svängt av även fast blinken är på.

edit: är ingen expert, men så har jag iaf tolkat det när jag plugga min teori
Senast redigerad av Topppi 2013-11-14 kl. 21:39.
Citera
2013-11-14, 21:41
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
åker man från en liten väg in på en huvudled så är det alltid personen som kommer från den s.k lilla vägen som har ansvar att åka ut först när det kan göras på ett säkert sätt. (så länge inte du åker i 150 knyck på en 50 väg förstås)

även om du hade blinkat så spelar det ingen roll då du är den bilen som befinner dig på huvudleden och har inte svängt av även fast blinken är på.

Så det är.. Hennes? fel?
Citera
2013-11-14, 21:45
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Så det är.. Hennes? fel?

om ni kör på en huvudled och hon har väjningsplikt "Väjningsplikt råder på allmänna vägar vid olika trafikfall och innebär krav att lämna företräde till trafik."

om ni åker på huvudled så är det hennes fel ja
Citera
2013-11-14, 21:47
Medlem
TinyPoliss avatar
Du kan va lugn.
Hon har visat upp ett skolboksexempel på hur man inte kör ut på en huvudled.
Hon har brutit mot huvudledsregeln.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.
Hoppas du polisanmälde henne. Hon har begått ett trafikbrott.
Citera
2013-11-14, 21:48
Medlem
toby79s avatar
Om hon hade väjningsplikt så är det hennes fel. Detta förutsätter att vägen är en huvudled och att hon har väjningsplikt. Har polis på plats konstaterat att det är väjningsplikt för hennes del så är det inget du behöver fundera på när du ska sova.

Skador på dig, dina kompisar och bilen ersätts av hennes trafikförsäkring.

Det är otroligt vanligt att folk som gjort fel börjar hitta på orsaker till att den andra ska vara vållande. Även då det är helt uppenbart. Antagligen en försvarsmekanism,, precis som att andra inte får läxa upp andras barn när de hittar på massa skit.
Citera
2013-11-14, 21:49
Medlem
Citat:
Så det är.. Hennes? fel?
Ja. även om du hade blinkat så hade de varit hennes fel.
Citera
2013-11-14, 22:14
Medlem
Citat:
Så det är.. Hennes? fel?

Helt och hållet uteslutande hennes fel. Hon har medvetet agerat emot trafiklagstiftningen och inte följt sin väjningsplikt vid påfart till huvudled. Att hon ens har ett körkort men gör så innebär att hon inte skall ha körkort och att hon absolut inte skall köra bil.
Citera
2013-11-14, 23:34
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi

Att ena parten kör för fort gör inte så att väjningsplikt slutar gälla. Det finns massa fall då detta skett och den som har väjningsplikt blir vållande.
Citera
2013-11-15, 03:23
Medlem
CygneRouges avatar
Kärringen åker dit. Klockrent.

Blinkers eller inte har inget med saken att göra. Tro mig, jag har kört motorcykel. Den BÄSTA instruktionen från körskolan var att LITA ALDRIG PÅ BLINKERS. [25 olycksfria år! ]

Kärringens trafikförsäkring betalar era skador (gå direkt till läkare vid MINSTA antydan nacksmärta!!!). Kostnden för kärringens bils skador beror på om hon har vagnskadeförsäkring eller inte.
Senast redigerad av CygneRouge 2013-11-15 kl. 03:30. Anledning: inte klar
Citera
2013-11-15, 08:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Att ena parten kör för fort gör inte så att väjningsplikt slutar gälla. Det finns massa fall då detta skett och den som har väjningsplikt blir vållande.

Om man kör 150 på 50-väg vid kollision kommer man inte att gå fri från det. Det innebär å andra sidan inte att väjningsplikten upphör. Det finns ju både möjlighet till olika nivåer av delat vållande och att den fortkörande döms för vårdslöshet i trafik.
Citera
2013-11-15, 10:06
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Tackar för alla svar! Nu är dte bara att invänta besked och hoppas att dom fixar bilen, Antagligen så köper väl dom in bilen och skrotar den men ja.. Vi har haft en hel del trubbel med den tidigare ^^ Krossad framruta, punkterade däck osv.. Kanske dax för bilen att bara somna in.. Iallafall, jag och min kompis ska beställa tid och checka nacke och rygg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in