Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
TV4 Nyheter 13/11:
"Fastighetsägarna jublar över Boverkets rapport. Man räknar med att marknadshyror kommer innebära en hyreshöjning på 68%."
Vitsen med marknadshyror är att fastighetsägarna kan tjäna mer pengar på de boende. Det är det enda påtagliga resultatet, och det är därför just fastighetsägarna driver den här frågan. Varför ska man tvinga folk att flytta från sina billiga hyreslägenheter genom att göra det dyrare?
Det är ännu värre med folk som mycket väl förstår varför det ser ut som det gör, men vill förvränga sanningen för egen vinnings skull. Ett stort utbud av billiga lägenheter skulle helt punktera den lukrativa bostadsmarknaden, och många skulle få se sina bostäder respektive fastigheter falla i värde. Där har du den egentliga orsaken till bostadsbristen.
Nu vet jag inte om jag förstått dig rätt men med mycket billiga lägenheter så kommer även marknadshyror att falla.
Dock inte på Östermalm men i förorterna. Jag tror tiderna för billiga lägenheter i innerstaden är förbi.
Stockholm har växt för mycket för det, även om är dyrt på den svarta andrahandsmarknaden.
Hela bostadsmarknaden i Stockholm är inte frisk, men så länge man inte bygger så blir det såhär.
Jag tror att man inte har råd att bygga, alternativt folk har inte råd med de typer av lägenheter som byggs, annars hade man gjort det.
Kravet på nya lägenheter är högt, man får inte bygga billigt, det blir för låg standard tycker folk då.
Massiv invandring och inflyttning till Stockholm är problemet, tror jag.
tillägg: Man kan iof börja bygga på höjden i innerstaden, men jag tror inte att så många vill att hela innerstaden rivs och det byggs hus på 20 våningar istället.