2013-11-12, 21:19
Medlem
Challenger78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Coolt, tror du är första i tråden som är kock på rigg!
Är med kock men onshore försöker komma ut på rigg med, antar att du bor i bergen eller stavanger?

På papperet nära Bergen, hjälper om du har en adress att stå på i Hordaland/Rogaland, tror det endast är NOC som kräver att du faktiskt är skriven i Norge.

Citat:
Hur länge tog det innan du fick jobb ifrån att du sökte?

Det gick fortare än vad jag trodde, typ 3mån före i min beräkning, men har ett skiftjobb på land med en förstående chef och kollegor, så jag kom iväg när dem väl ringde. Bör väl tillägga att jag har bra kontakter offshore.

Citat:
Hur är maten på riggen? Hur är köken (rena? bra utrustning?)

Det läggs en väldigt stor vikt på HCAAP, köket valsas minst 3gånger i dygnet, som ett normalt bra ställe helt enkelt.
Maten är helt ok, lite bättre lunch/middags-buffé. Men kvaliteten sviktar en del på råvarorna, det är varken Gilde eller kobe som kommer in på proteinsidan
Helt ok standard, inte de nyaste rational-ugnarna, men funkar prima för nattbak etc.

Du ser lite av plattformen Gjøa och dess faciliteter här http://www.youtube.com/watch?v=Zk6LSJ39q1E

Finns en dokumentär om gullfax som är något äldre om du söker i denna tråd, ligger på nrk's hemsida någonstans.

Citat:
Får man fråga om vilket företag du är ute för?

Tyvärr, man börjar som vikarie hos bemanning innan man klättrar i stegen mot fast arbete, tills dess är ALLA mina rivaler, så jag tror att du förstår ,

Citat:
Mit slutmål är att jobba med cementering på riggen, men tänkte att iom att man är kock och flyttar nog upp till Stavanger nästa sommar och pluggar petroleumteknologi vore det rätt grymmt om man kunde vikariera lite som kock under tiden.

Kock och städ är de mest eftersökta jobben, har man ett bra cv och står på, så kommer man nog ut även utan direkta kontakter.
Citera
2013-11-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Hos mindre företag inom service on/offshore kan det vara bra att glida in med cv.
Onshore är det inte speciellt mycket rotationsjobb, då är det på baserna kanske där dom utför klassing av riggar.
Du har ølen, ccb basen, hanøytangen och Stord där en del rotationsarbete förekommer.

Tack för tipsen! Såg också NAV har jobbsökarevent nu i Oslo den 18:e nov. Tänkte sticka upp med en bunke cv och visitkort. Kan ju hoppas där är lite företag från branschen man kan prata med och presentera sig för Vet du eller någon om dessa är bra att gå på? Om där är folk som representerar denna industri på plats?
Citera
2013-11-13, 11:03
Medlem
Casings avatar
Citat:
Mit slutmål är att jobba med cementering på riggen, men tänkte att iom att man är kock och flyttar nog upp till Stavanger nästa sommar och pluggar petroleumteknologi vore det rätt grymmt om man kunde vikariera lite som kock under tiden.

I mina ögon är det helt olika vägar att gå. Att göra en karriär offshore brukar man välja en väg.
Det är tillräckligt svårt att bli kock eller Cementer.
Om du nu vill jobba med cementering och även kunna jobba lite offshore under studietiden rekommenderar jag dig hellre att köra direkt för ett service yrke offshore, inte som kock... Då lär du dig viktiga saker som du kommer ha nytta av längre fram. Finns bemanningsföretag och Halliburton (som är stora inom cementering) använder sig flitigt av dessa. Jag vet till och med folk som fått jobb i Halliburton efter att ha gått ett par turer för eb rekryteringsbyrå.

Citat:
Ursprungligen postat av Dajon
Tack för tipsen! Såg också NAV har jobbsökarevent nu i Oslo den 18:e nov. Tänkte sticka upp med en bunke cv och visitkort. Kan ju hoppas där är lite företag från branschen man kan prata med och presentera sig för Vet du eller någon om dessa är bra att gå på? Om där är folk som representerar denna industri på plats?

Aldrig hört talats om jobbsökarevent tyvärr... Kanske det är bra att vara på plats hellre än att bara skicka en bunke med papper?
Citera
2013-11-13, 14:35
Medlem
Citat:

Aldrig hört talats om jobbsökarevent tyvärr... Kanske det är bra att vara på plats hellre än att bara skicka en bunke med papper?

Ja, jag såg nu dock att det bara var det ända företaget Uniflex som hade lite med svetsning att göra. Fanns inga företag inom olja&gas på plats. Så blir nog ingen tripp denna gång. Dock är där säkert mässor i Bergen och Stavanger man får hålla utkik efter.

Är också jäkligt sugen på att flytta till Bergen. Blev kontaktad av Kelly nu som undrade om jag bor där eller hade planer att flytta dit. Sambon är på att dra dit med. Hon är en klippa. Har förvisso hus här i sverige men det kan man kanske hyra ut. Annars säljer vi det och satsar så jag kommer ut på oljerigg genom att bo i Bergen. Sen när man fått jobb på rigg så kan man ju flytta tillbaka till Sverige. Även om det kan ta ex antal år. Känns som det är den säkraste vägen att ta om man vill ut på rigg.
Citera
2013-11-14, 13:14
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ja, jag såg nu dock att det bara var det ända företaget Uniflex som hade lite med svetsning att göra. Fanns inga företag inom olja&gas på plats. Så blir nog ingen tripp denna gång. Dock är där säkert mässor i Bergen och Stavanger man får hålla utkik efter.

Är också jäkligt sugen på att flytta till Bergen. Blev kontaktad av Kelly nu som undrade om jag bor där eller hade planer att flytta dit. Sambon är på att dra dit med. Hon är en klippa. Har förvisso hus här i sverige men det kan man kanske hyra ut. Annars säljer vi det och satsar så jag kommer ut på oljerigg genom att bo i Bergen. Sen när man fått jobb på rigg så kan man ju flytta tillbaka till Sverige. Även om det kan ta ex antal år. Känns som det är den säkraste vägen att ta om man vill ut på rigg.

Låter som en plan, var det Kelly services som kontaktade dig? Kör på bara!
Citera
2013-11-14, 21:12
Medlem
Hej jag har setat och läst över 30 sidor i denna tråd och har bildat mig en ganska bra uppfattning.
Jag har däremot lite frågor ang att jobba som elektriker. Jag är utbildad elektriker inom installation
och har efter gymnasiet vidareutbildat mig inom maskinteknik och automation. Har jobbat ca 2.5 år som automationstekniker i industrin och har massvis med utbildningar utöver detta. Har läst hållfasthetslära och diverse mekaniska utbildningar utöver el utbildningarna. Jag har hållit på en hel del med PLC som Siemens S5 och Siemens S7 och styrningar som Siemens 840C och 840D.

Mitt största problem just nu är att då jag aldrig jobbat under längre tid med installation så har jag
inte gjort någon lärlingstid. I sverige så har man enbart lärlingstid om man jobbar som installations elektriker. Hur blir detta med fagbrev? Måste ju vara fler som varit i denna sits med att dom inte kunnat visa något fag brev. Kan man styrka med referenser från tidigare arbete på vad man gjort?

Det jag hållit på med är felsökning, reparation och programering av maskiner, små som stora samt robotar. Kan detta klassas som relevant för att söka ett jobb offshore?
Senast redigerad av Ivan500 2013-11-14 kl. 21:15.
Citera
2013-11-15, 13:05
Medlem
Citat:
Låter som en plan, var det Kelly services som kontaktade dig? Kör på bara!

Ja det stämmer =) Ska faktiskt dock på en arbetsintervju nu på måndag för ett svensk bolag som skickar folk till västkusten i Norge, onshorearbeten. Mycket rep, mek, svets och annat skoj. Kändes bra i telen när vi snackade. Dom undrade om jag bara ville jobba med svets men nä jag kan göra mycket annat med berätta jag. Frågade hur jag kan bara dra iväg samma dag om det behövs osv. Inga problem sa jag. Dom berättade hela processen från det dom får uppdrag tills jag står och arbetar. Har en väska redo så drar jag bara. Så dom ville jag ska komma redan på måndag och träffa dom.

Sen tänker jag nu istället lägga pengarna på riggkursen eftersom det lönar sig med för mig som söker mig mot onshorejobben. Sen kan man kolla på offshoreutbildning när man har vant sig vid att jobba på rigg.
Så håll tummarna för mig att jag kan få jobb =)

Är 2/2 jobb, 12h om dagen. Alla resor betalda, boende, käk osv. Tänk om jag får jobbet. Vilken lycka!
Men man ska inte ropa hej föränn man är över ån.

Har du något tips som jag bör tänka på med löner, avtal och annat så vore det väldigt uppskattat?
Citera
2013-11-15, 14:26
Medlem
rstsss avatar
Om det är Nidab så kanske du vill läsa detta:

http://svetsforum.forum24.se/svetsforum-about44.html
Citera
2013-11-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rstss

Tack för varningen men det är inte det företaget
Citera
2013-11-15, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rstss

Jävla tur att man fick veta det!! Sökte jobb där i förrgår, nu vet man vad man ska säga!
Citera
2013-11-16, 07:04
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan500
Jag har däremot lite frågor ang att jobba som elektriker.

Elen är helt annorlunda mot landström, man har ofta ingen nolla utan två eller tre faser tex. Sedan måste du kunna hela kedjan från HV till 690, 440, 230, 110, 24 eller vad just din rigg har, studera sedan selektivitet och kabelsegregering, plus miljoner andra grejer som harmonisk distrorsion eller redundans.

Kolla in klassreglerna så har du en bra grund.
Citera
2013-11-16, 13:04
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ja det stämmer =) Ska faktiskt dock på en arbetsintervju nu på måndag för ett svensk bolag som skickar folk till västkusten i Norge, onshorearbeten. Mycket rep, mek, svets och annat skoj. Kändes bra i telen när vi snackade. Dom undrade om jag bara ville jobba med svets men nä jag kan göra mycket annat med berätta jag. Frågade hur jag kan bara dra iväg samma dag om det behövs osv. Inga problem sa jag. Dom berättade hela processen från det dom får uppdrag tills jag står och arbetar. Har en väska redo så drar jag bara. Så dom ville jag ska komma redan på måndag och träffa dom.

Sen tänker jag nu istället lägga pengarna på riggkursen eftersom det lönar sig med för mig som söker mig mot onshorejobben. Sen kan man kolla på offshoreutbildning när man har vant sig vid att jobba på rigg.
Så håll tummarna för mig att jag kan få jobb =)

Är 2/2 jobb, 12h om dagen. Alla resor betalda, boende, käk osv. Tänk om jag får jobbet. Vilken lycka!
Men man ska inte ropa hej föränn man är över ån.

Har du något tips som jag bör tänka på med löner, avtal och annat så vore det väldigt uppskattat?

Nej du kommer få den lön som dom bestämmer, löneförhandla är inte att tänka på Läs igenom avtalet noga, se till att vara fackligt organiserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in