2013-11-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Anser du med andra ord att om det inte finns mat så är det ok att äta blod enligt bibeln?

Detta är en hundraprocentigt hypotetisk fråga. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända att det enda som skulle stå till buds av förtäring skulle vara blod. Och eftersom frågan inte har med verkligheten att göra behöver vi inte bry våra hjärnor med den.

Relevantare frågor är: Har blodförbudet med livets helgd att göra som Jvs ledning framhållit? Finns det något taget liv att återlämna till Gud när människor donerar blod? Är donerat blod heligare än det livet självt? Tillhör donerat blod i verkligheten Gud?
Citera
2013-11-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Om jag dricker blod för att använda det som näring....så får jag i mig näring..Det finns alltid en viss risk med mat men i praktiken så är det ofarligt att äta blod.

Om jag dricker alkohol så blir jag berusad.. Om jag går på viss medicinering kan detta vara farligt. Samma effekt får jag av att ha det direkt i blodet.

Om jag tar in blod via en blodstransfusion så är det mycket mer farligt än att dricka det. Om man dricker blod så är det bara mat. Men det är en hel drös sjukdommar som jag kan få i mig. Förutom det så finns det en hel drös komplikationer som man får räkna med.

http://www.mayoclinic.com/health/blood-transfusion/MY01054/DSECTION=risks
http://www.hopkinsmedicine.org/news/media/releases/blood_transfusions_still_overused_and_may_do_more_ harm_than_good_in_some_patients

Jämförelsen mellan alkohol och blod är lite ineffektiv eftersom blod är ofarlig som föda...Men argumentet att detta spelar någon roll håller inte vatten. Om du förlorar massa blod volym så kan en blodtransfusion hjälpa dig..Men alternativa metoder kan göra precis samma sak helt utan många av de nackdelar man får från blodtransfusioner.

Om du är i en situation där läkarna är för inkompetenta/Dåligt utrustade för att pröva blodfri kirurgi och du inte är ett jehovas vittne..så kan en blodtransfusion funka.. Men det bästa vore ändå de blodfria alternativen.

Var också försiktig med att lita på läkare för mycket.. Blod transfusioner som "donerats " kan "säljas " för en stor summa kosing...För 50 år sen så påstod tex läkare att " rökning var ofarligt "...Man kunde till och med se reklam på tv med en läkare som förklarade varför just detta märke var det bästa. Så sluta upp med att följa strömmen som en död fisk och börja tänka.

Blodfri kirurgi håller inte vid förlossningar med störtblödningar, stora blodförluster i samband med svåra olyckor mm.
Inte ens vid planerade operationer går det alltid att använda blodfri kirurgi.

Givetvis är det bästa att inte få en blodtransfusion.
Men det bästa är också att inte behöva någon som helst medicinsk behandling, att inte behöva genomgå en operation, som alltid innebär en risk, blodfri eller inte, att aldrig behöva någon form av narkos, som också alltid innebär en risk, och att inte behöva ta några mediciner, eftersom alla mediciner medför risker för allvarliga biverkningar.
Citera
2013-11-14, 20:23
Medlem
Citat:
Allting inom jv historien är extremt väldokumenterat. Jag äger vaktornet från 1969 som pratar om 1975..Den sa inte att slutet skulle komma då. Var sa man någonsin i vaktornets literatur/brev att slutet skulle komma 1975 ?

Kanske dags att läsa på lite bättre!
De lämnade verkligen inte mycket utrymme för andra slutsatser.
Citera
2013-11-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Märklig metafor, eller också är jag övertrött efter att ha jobbat 10 timmar både i går och idag.
För med tanke på att JV tycker att man kan spalta upp blodet i olika blodbeståndsdelar, och sedan bestämma vilka av dessa bloddelar som är tillåtna, och vilka som är förbjudna, så håller detta ju inte alls!

Blod består för det mesta av vatten..Så det är inte så enkelt som att säga att en individuel beståndsdel av blod=blod..Det är en rätt så " gråaktig " fråga.. Om jag tar en kniv, skär upp en av mina ådror och samlar vätskan som kommer ut i en behållare då så vet vi att det är "blod ". Men om en kirurg isolerar en viss beståndsdel för att sedan använda det i medicin..Är det blod då ? Om jag har en smörgås som består av en macka/smör/gurka/ost/tomat/dressing/salt/peppar och jag inte får äta detta för att det i ö gruppen jag befinner mig råkar vara en religös rit för att tilbe justin biebers gammel mormor..Är det då ok för mig att äta peppar eller salt `?

Om vi har exakt samma smörgås minus saltet så skulle jag anse att förbjudet gäller då det fortfarande är samma sorts macka i princip..Men om vi har bröd/salami/Majonäs/leverpastej istället så skulle jag anse att det var en annan sorts macka.
Citera
2013-11-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja eller att han som skapare av blodet visste att det är en substans som är för unik för att använda på det sättet.
Vi skulle ju inte heller äta blod.
Bibeln säger avhåll er från blod Apg 15:29

Och samma text talar också om att avhålla sig från avgudaofferkött. Om vi inte vägde in vad andra texter säger utan bara stirrade på denna komprimerade text skulle det vara uteslutet att äta något kött som på något sätt varit förknippat med avgudadyyrkan. Men nu visar Paulus att man inte skall se saken så enbart efter ordalydelsen. Han framhöll att det under vissa omständigheter gick an att äta avgudaofferkött, trots apostlarnas påbud i Apg. 15:28,29. I verkligheten handlar detta förbud enbart om att äta offerkött i ett kultiskt sammanhang, när det sker till ära för falska gudar. Men så tydlig var inte apostlarnas komprimerade skrivelse. Det fick läras ut på ort och ställe när deras skrivelse nådde de olika församlingarna.

Att avhålla sig från blod måste ses i ljuset av de många texter i GT som visar att det var förbjudet att äta slaktblod. Texten handlar om att äta sådant blod, inte om metoder att rädda liv med donerat blod som varken äts eller skadar donatorn.

Att avhålla sig från strypta djur är också enbart ett förbud att äta sådana. Förbudet gäller inte att använda päls från sådana djur eller liknande.

Formuleringen är "avhålla sig från" eftersom det är en term som också kan innefatta otukt, som inte kan ätas.
Citera
2013-11-14, 20:35
Medlem
Citat:
Vad är så magiskt med någonting när allting består av samma bestånds delar ?

Enligt bibeln så ska man låta blodet rinna av ett djur innan man äter det..Detta innebär naturligtvis att lite blod är kvar..Så det handlar mer om avsikten..Om ett jv barn råkar äta något med blod i under skolan så är han inte dödsdömd : )

Lite blod är kvar? 50 procent av blodet är kvar.
Citera
2013-11-14, 20:37
Medlem
Citat:
Kanske dags att läsa på lite bättre!
De lämnade verkligen inte mycket utrymme för andra slutsatser.

jag Äger faktiskt vaktornet för 1969 i fysisk form.. Men jag kan bara hitta upp till 1949 i elektronisk form.

http://wtarchive.svhelden.info/english/zions-watch-tower/

(Riktigt bra sida).

Jag känner till flera personer som var vittnen 1975...Flera av dom trodde aldrig något skulle hända..Flera av dom trodde stenhårt på det. Men till skillnad från många andra religioner så är jehovas vittnens historia extremt väldokumenterad..Sidan jag länkade visade allting gammalt..I dess ursprungliga form...Det finns hur många anti jehovas vittnen sidor som helst.. Den bästa sidan för att sammanfatta allting är den engelska wikipedia sidan i min mening (Av någon anledning håller den otroligt hög kvalite måste jag säga.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah's_Witnesses

På den sidan om man går till " unfulfilled predictions " kan man få mer kunskap om ämnet.

Det var en viss hysteri om 1975..Men jag anser att felet ligger i att det fanns för många " döda fiskar " i organisationen..I det mest kända kapittlet för jv (Matt 24) sägs det uttryckligen att ingen visste dagen eller studen(Endast gud). Det blev en rensning efter detta vilket jag gillar...Resningen varade något år och ända sedan dess så har jehovas vittnen varit på väg uppåt : )
Citera
2013-11-14, 20:48
Medlem
Citat:
Allting inom jv historien är extremt väldokumenterat. Jag äger vaktornet från 1969 som pratar om 1975..Den sa inte att slutet skulle komma då. Var sa man någonsin i vaktornets literatur/brev att slutet skulle komma 1975 ?

Jag äger Vakttornet från 1968, 1969 och alla år därefter (och åtslilliga år dessförinnan), och dessutom motsvarande årgångar av Vakna! Jag kan plocka fram specifika citat. Varje gång det stod att de första sex tusen åren av Guds sjunde skapelsedag utgick 1975 sade man därmed att slutet skulle komma senast 1975. Och det påstods flera gånger. Med läran om 7000-åriga skapelsedagar som skulle inkludera ett bokstavligt 1000-årsrike gick dessa ord inte att uppfatta på något annat sätt. Till sist kom man i elfte timmen med påståendet att skillnaden mellan 6000 år av mänsklig historia och 6000 år av Guds sjunde dag skulle kunna vara "månader, inte år", vilket innebar att slutet skulle komma 1975 eller senast 1976. Man gick så långt i sitt avfall från Skriften att man påstod att det nu inte var tid att "jonglera" med Jesu or om att inte veta dag och stund. Vill du att jag lägger ut de preciserade citaten?
Citera
2013-11-14, 20:48
Medlem
Citat:
Blodfri kirurgi håller inte vid förlossningar med störtblödningar, stora blodförluster i samband med svåra olyckor mm.
Inte ens vid planerade operationer går det alltid att använda blodfri kirurgi.

Givetvis är det bästa att inte få en blodtransfusion.
Men det bästa är också att inte behöva någon som helst medicinsk behandling, att inte behöva genomgå en operation, som alltid innebär en risk, blodfri eller inte, att aldrig behöva någon form av narkos, som också alltid innebär en risk, och att inte behöva ta några mediciner, eftersom alla mediciner medför risker för allvarliga biverkningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bloodless_surgery#Benefits

Jag håller inte alls med dig. Det uppstår många "dilleman " på grund av läkarnas inkompetens/arrogants/brist på bra utrustning men nämn ett scenario i en " planerad " operation där man måste använda blod trots att man har all utrustning i världen/världens bästa blodfria läkare.

I planerade operationer så kan man börja med att ge patienten en drog som gör att du producerar mera röda blodkroppar. Efter det så är inte " blodförlust " ett problem..Utan det är " volym " förlust som är det farliga.. Du dör inte på grund av att du har brist på blod utan på grund av att du har brist på volym. Så en patient som förlorar blod kommer att dö på grund av "brist på volym " inte på grund av " brist på blod ".

Redan på 1800 efter att man med dåliga resultat använt blod transfusioner(Man visste inget om blodgrupper). så användes koksaltlösning istället..Vilket fungerade aldeles förträffligt. Detta på grund av att patienterna dog på grund av brist på volym inte brist på blod.

Så förklara för mig i vilket "planerat " scenario där det inte finns några (överlägsna) blodfria alternativ. Om du är med i en olycka så bör man kunna fixa det utan blod men det är naturligtvis svårare..
Citera
2013-11-14, 20:49
Medlem
Citat:
jag Äger faktiskt vaktornet för 1969 i fysisk form.. Men jag kan bara hitta upp till 1949 i elektronisk form.

http://wtarchive.svhelden.info/english/zions-watch-tower/

(Riktigt bra sida).

Jag känner till flera personer som var vittnen 1975...Flera av dom trodde aldrig något skulle hända..Flera av dom trodde stenhårt på det. Men till skillnad från många andra religioner så är jehovas vittnens historia extremt väldokumenterad..Sidan jag länkade visade allting gammalt..I dess ursprungliga form...Det finns hur många anti jehovas vittnen sidor som helst.. Den bästa sidan för att sammanfatta allting är den engelska wikipedia sidan i min mening (Av någon anledning håller den otroligt hög kvalite måste jag säga.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah's_Witnesses

På den sidan om man går till " unfulfilled predictions " kan man få mer kunskap om ämnet.

Det var en viss hysteri om 1975..Men jag anser att felet ligger i att det fanns för många " döda fiskar " i organisationen..I det mest kända kapittlet för jv (Matt 24) sägs det uttryckligen att ingen visste dagen eller studen(Endast gud). Det blev en rensning efter detta vilket jag gillar...Resningen varade något år och ända sedan dess så har jehovas vittnen varit på väg uppåt : )

Angående skriftstället att "ingen vet dagen eller stunden" vet du om att man i en Vaktornsartikel från åren innan 1975 skrev att "det nu inte är tid att jonglera med Jesu ord om att ingen vet dagen"?
Detta givetvis för att tysta protester med hänvisning till det skriftstället när man presenterade sina uträkningar ang 1975.
Citera
2013-11-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Lite blod är kvar? 50 procent av blodet är kvar.

Om vi antar att 50 procent av blodet är kvar efter man har "avblodat det " på det bibliska sättet=Inga problem. Det handlar om avsikter.
Citera
2013-11-14, 20:53
Medlem
Citat:
Det var en viss hysteri om 1975..Men jag anser att felet ligger i att det fanns för många " döda fiskar " i organisationen..

Jag håller med, man sade aldrig officiellt att harmageddon skulle komma 1975, och beklagligt nog, eller typiskt nog så drog många långtgående slutsatser av vad som stod i litteraturen.

Citat:
ända sedan dess så har jehovas vittnen varit på väg uppåt : )

Man kan se nedgången 1975 i denna graf, men knappt i dessa dagar eftersom uppgången har varit så stor på senare tid:

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Jehovah%27s_Witnesses

Nu är 1975 knappt en hicka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in