2013-11-14, 17:19
Bannlyst
Det enklaste r vl att anmla till Polisen, eller direkt till JK (registrator@jk.se) s blir saken prvad. Driver inte JK saken s r det ju faststllt, och d har vi inte bara en folkgrupp som r undantagen HMF lngre, utan tv.
Citera
2013-11-14, 17:34
Medlem
ArchJews avatar
Jag frhller mig skeptisk, men det r faktiskt inte helt omjligt att Ehsan Fadakar kan fllas fr

Citat:
Norrmnnen har inte *direkt gjort sig knda som ngra hrdjobbande, smarta *eller innovativa vrlds*ervrare.

D det
1. Uttrycker missaktning
2. Mot en grupp mnniskor med en viss etnisk hrkomst

Den juridiska frgan r om hans kolumn i Aftonbladet kan betraktas som saklig och vederhftig, och med tanke p att ke Green friades frn HMF p grund utav bibeln sgs som saklig och vederhftig.. S tror jag nog att en kolumn i Aftonbladet ocks kan rknas som det. Frvisso skulle det vara ganska komiskt om Aftonbladet och Ehsan Fadakar blev fllda fr HMF
Citera
2013-11-14, 17:40
Medlem
Vi r inte lika infr lagen och drfr kommer aldrig ngon att bli dmd fr negativa uttalanden om norrmnnen eller sjuka skmt om norrmn.

Det r helt osannolikt. ven om man skulle byta ut orden i skmten och angreppen mot somalier s skulle inte ngon frst hur olika infr lagen vi r.

Men mycket handlar vl om attityder ocks. Bde vi och norrmnnen vet att vi egentligen gillar varandra och drfr kunnat ha rtt kul t skmten. De skmtar om oss svenskar ocks.

Men aftonbladets rtt s brutala angrepp i sin krnika fr mnga att stta i halsen. Kanske beror det p att han som skrev krnikan inte r svensk sjlv och inte frstr den broderkrlek som alltid ligger i botten nr man snackar om de dr norrmnnen?

Jag kan tnka mig att norrmnnen trttnade p att det krvs 9 somalier fr att byta en gldlampa och hellre fortstter med tre norrmn. Somalierna skiter hgaktningsfullt i det hela och flyttar till Sverige och trivs bra dr eftersom det tidigare behvdes 12 svenskar fr att byta den dr jvla gldlampan!!!
Citera
2013-11-14, 17:56
Medlem
Casualjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Fullstndigt nonsens och struntprat.

Det har konstaterats gng efter annan att svenskar omfattas, se t.ex. vad jag skriver hr: https://www.flashback.org/sp38484724
https://www.flashback.org/sp38484751

Dock fr du ju urskilja p praktik och teori. Det hade varit vldigt intressant att f det prvat iallafall.
Citera
2013-11-14, 18:03
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Att en sandneger klagar och dessutom gr det utan humor och ocks glmmer vilket pissland han sjlv hrstammar frn, r ngot annat.

Kan du utveckla det ur ett juridiskt perspektiv?

Vad har det fr faktiskt betydelse i fallet?

Jag kan inte se ngon skillnad men andra sidan r inte jag en korkad idiot.
Citera
2013-11-14, 18:47
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casualjocke
Dock fr du ju urskilja p praktik och teori. Det hade varit vldigt intressant att f det prvat iallafall.

Vi lever inte i en bananrepublik och drfr ska vi frsts inte skilja p teori och praktik.
Citera
2013-11-14, 19:23
Medlem
DrArrogantos avatar
Citat:
Fullstndigt nonsens och struntprat.

Det har konstaterats gng efter annan att svenskar omfattas, se t.ex. vad jag skriver hr: https://www.flashback.org/sp38484724
https://www.flashback.org/sp38484751

Ett exempel p ngon dom hade vgt lite tyngre. Ord r vind.
Citera
2013-11-14, 19:39
Medlem
Citat:
Vi lever inte i en bananrepublik och drfr ska vi frsts inte skilja p teori och praktik.

Eftersom bara JK kan vcka tal i tryckfrihetsml s fr vl JK:s sikt (praxis?) nd anses ha en viss betydelse i frgan?

Justitiekanslern har vl ngot slags allmnintresse att ta hnsyn till ocks, och att vcka tal i annat syfte n att skydda en utsatt minoritet faller kanske utanfr detta allmnintresse. ven om hets mot svenskar frmodligen skulle anses utgra hets mot folkgrupp vid en domstolsprvning.

Men du menar att JK gjorde en ren feltolkning av lagen nr man inte vckte tal i fallet frn 2003?

Citat:
Ursprungligen postat av DrArroganto

Hur ska han kunna ge exempel p en dom nr det inte finns ngon sdan?
Citera
2013-11-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
Men du menar att JK gjorde en ren feltolkning av lagen nr man inte vckte tal i fallet frn 2003?

Ja, det gr han (och jag ocks). Finns inget som talar fr JK:s tolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av DrArroganto

Han hnvisar ju till propositioner? Jag hoppas du frstr frarbetens betydelse i denna frga.
Citera
2013-11-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Ja, det gr han (och jag ocks). Finns inget som talar fr JK:s tolkning.

Jag kollade snabbt upp prop. 1993/94:101 och det sista citatet som Aimbert hnvisar till verkar snarare berra den srskilda straffskrpningsgrunden i 29:2 p. 7 BrB och borde drfr inte ha ngot med bedmningen av sjlva brottet hets mot folkgrupp att gra.

Orkar inte plja samtliga frarbeten men jag har lst ett par av dem tidigare och vill minnas att kriminaliseringen av hets mot folkgrupp explicit syftar till att skydda utsatta minoriteter och motarbeta organiserad rasism. I sdana fall borde det finnas fog fr JK:s beslut.

Jag kan dock inte hnvisa till ngot specifikt textstycke, s ni fr urskta om jag har fel.
Citera
2013-11-14, 21:27
Medlem
mickepickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Kan du utveckla det ur ett juridiskt perspektiv?

Vad har det fr faktiskt betydelse i fallet?

Jag kan inte se ngon skillnad men andra sidan r inte jag en korkad idiot.

D r du korkad. Det gr inte att krnka sitt eget folk, lite svrt.
Citera
2013-11-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
Jag kollade snabbt upp prop. 1993/94:101 och det sista citatet som Aimbert hnvisar till verkar snarare berra den srskilda straffskrpningsgrunden i 29:2 p. 7 BrB och borde drfr inte ha ngot med bedmningen av sjlva brottet hets mot folkgrupp att gra.

Orkar inte plja samtliga frarbeten men jag har lst ett par av dem tidigare och vill minnas att kriminaliseringen av hets mot folkgrupp explicit syftar till att skydda utsatta minoriteter och motarbeta organiserad rasism. I sdana fall borde det finnas fog fr JK:s beslut.

Jag kan dock inte hnvisa till ngot specifikt textstycke, s ni fr urskta om jag har fel.

Kolla den andra proppen som aimbert hnvisar till, s 23-24. Det vore vl dock en id att f det prvat av domstol, men JK har i varje fall inte tnkt det tidigare. Inget hindrar dock ett "vanligt" tal men d fr det ju inte vara i TV/Radio/Tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in