2013-11-13, 17:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Bubblar inget i jäsröret!
Men när jag stoppar örat emot hinken så hörs det liiite liite bubblande. Jäser den då?

Kan jag stoppa mer jäst i hinken i det här skedet för att det ska jäsa "mer"?
Inte ovanligt att det läcker och att jäsröret inte aktiveras.
Eller att man är väldigt tidigt i jäsningen, så att hinken inte blivit mättad på kolsyra och påverka jäsröret.
Citera
2013-11-13, 22:03
Medlem
IngetNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vissa recept innehåller en massa mer socker än vad de flesta jästsorter pallar med.
Så för att få en jäststart, så delar man upp sockret i två delar.
Och tillsätter den andra delen när det jäst bort en del socker.

Åfan.
Jag är lite bryggamatör och har bara kört med bakjäst.
Lärt mig mer nu
Citera
2013-11-14, 07:25
Medlem
blowns avatar
Det är korrekt att viss jäst inte klarar hur mycket socker som helst, men främst klarar de inte särskilt hög procenthalt. Bakjäst kommer ex. aldrig komma högre än 5-7%, och då spelar det ingen roll hur många gånger du delar upp sockret.
Citera
2013-11-14, 14:19
Medlem
Pungen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det är korrekt att viss jäst inte klarar hur mycket socker som helst, men främst klarar de inte särskilt hög procenthalt. Bakjäst kommer ex. aldrig komma högre än 5-7%, och då spelar det ingen roll hur många gånger du delar upp sockret.
Öhh... Mätte min glögg till 18% med vanlig bakjäst.. Blev 21% året därefter när jag använde starkvinsjäst... Är väl potatisen + svagdrickan som inverkar på %-halten med, dvs inte bara typen av jäst som avgör?
Citera
2013-11-14, 14:35
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungen-
Öhh... Mätte min glögg till 18% med vanlig bakjäst.. Blev 21% året därefter när jag använde starkvinsjäst... Är väl potatisen + svagdrickan som inverkar på %-halten med, dvs inte bara typen av jäst som avgör?

Bakjäst kan inte jäsa så starkt, och någon slags vildjäsning från potatisen tror jag inte man kan räkna med. Du mätte förmodligen fel.

Edit: Vanlig torrjäst läser jag nu kan nå upp emot 12%, men faktum kvarstår - 18-21% är en omöjlighet.

21% är mycket svårt att nå även med en högpotent turbojäst.
Senast redigerad av blown 2013-11-14 kl. 14:42.
Citera
2013-11-14, 14:49
Medlem
motorhuvud89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
RC-212 och KV-116 är bra på glögg och ger en god smak.

Man ska alltid spara glögg för lagring, till nästa och näst nästa år.
För det är då den verkligen börjar smaka grymt gott.

kollade in den där RC-212 och en påse var ju på 5g, hur mycket ska man ha av den i grundreceptet på 5 liter svagdricka?
Citera
2013-11-14, 15:45
Medlem
Pungen-s avatar
Citat:
Bakjäst kan inte jäsa så starkt, och någon slags vildjäsning från potatisen tror jag inte man kan räkna med. Du mätte förmodligen fel.

Edit: Vanlig torrjäst läser jag nu kan nå upp emot 12%, men faktum kvarstår - 18-21% är en omöjlighet.

21% är mycket svårt att nå även med en högpotent turbojäst.

Nej har inte mätt fel (kan minnas lite fel dock +/-1% på bakjästen, ej torrjäst, starkvinsjästen är jag säker på 21% då jag mätte på olika sätt flera gånger. Slutprodukten blev 25% då jag blandade lite smarrig rom i). Se: https://www.flashback.org/t774289 för andras resultat, jag är inte ensam.

En fråga:
Jag har nyss varit lat och satt en sats GP's med bakjäst... Kan jag senare addera starkspritsjäst för att öka procenten?
Citera
2013-11-14, 15:58
Medlem
blowns avatar
Citat:
Nej har inte mätt fel (kan minnas lite fel dock +/-1% på bakjästen, ej torrjäst, starkvinsjästen är jag säker på 21% då jag mätte på olika sätt flera gånger. Slutprodukten blev 25% då jag blandade lite smarrig rom i). Se: https://www.flashback.org/t774289 för andras resultat, jag är inte ensam.

En fråga:
Jag har nyss varit lat och satt en sats GP's med bakjäst... Kan jag senare addera starkspritsjäst för att öka procenten?

Jag hittar bara inlägg som styrker mina påståenden i den tråden. Du får gärna citera, men det är ingen som har fått 18% med bakjäst, och det är inte heller möjligt. Med en jävla tur kanske du kan få jäst som överlever lite över 12% men det är knappast troligt.

Det finns inte jäst som jäser till 25%. Starkvinsjäst ska inte jäsa till högre än 18%, men man kanske kan krama ur en eller två procent till under fullständigt fantastiskt perfekta förhållanden skapade i laboratorie, typ.
Citera
2013-11-14, 17:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick
Åfan.
Jag är lite bryggamatör och har bara kört med bakjäst.
Lärt mig mer nu
Grunderna är rätt enkla, sen blir det svårare.
Citera
2013-11-14, 17:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Låter som du använt den där vinmätaren, som ser ut som en pipett.
Bakjäst når aldrig till 21%.
För mig att man kan få upp den till ~8%.
Citera
2013-11-14, 17:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhuvud89
kollade in den där RC-212 och en påse var ju på 5g, hur mycket ska man ha av den i grundreceptet på 5 liter svagdricka?
20-25l brukar dessa påsar vara för..
Jag brukar på dessa mindre satser ta 1/3-del och göra förkultur.
1msk, bryggsocker, 1krm citronsyra, lite jästnäring i 2,5dl vatten.
Skaka som en galning en kort stund.
Sen trycker man ur luften och skruvar på korken.
När jästen startat så ser man det på flaskan.
Efter detta kan man skruva upp korken såpass mycket att kolsyran pyser ut.
Så slipper man en explosion.
Citera
2013-11-14, 17:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag hittar bara inlägg som styrker mina påståenden i den tråden. Du får gärna citera, men det är ingen som har fått 18% med bakjäst, och det är inte heller möjligt. Med en jävla tur kanske du kan få jäst som överlever lite över 12% men det är knappast troligt.

Det finns inte jäst som jäser till 25%. Starkvinsjäst ska inte jäsa till högre än 18%, men man kanske kan krama ur en eller två procent till under fullständigt fantastiskt perfekta förhållanden skapade i laboratorie, typ.
Låter som en klassisk vinmätar ala pipett modell, som man har använt.
Som aldrig funkar, så fort rest socker finns.
Vet inte ens varför dessa finns i handeln, pga de aldrig funkar.
Skulle väl vara om man är hembränanre och späder ut sin alkohol.
Så den kommer inom dennas mät intervall.

Vi hade turbo pure´s 22%(tror jag elr 24%), som var tvungen att köra med bryggsocker för klara jäsa till dessa procenthalter.
Finns inte mer fattar jag som, kanske den inte palla med vad den lovade.
Skulle ha testat själv, men blev aldrig av innan den försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in