2013-11-11, 18:46
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laht
Jag tycker den ser noppig ut och detta brukar vara en konsekvens av ålder och slit. Så jag kan hålla med om att den ser sliten ut.

Om jag inte missta mig är det materialet som ser ut på det viset och inget man fixat till på den a rock för att det ska se använt ut.
Citera
2013-11-11, 18:49
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Om jag inte missta mig är det materialet som ser ut på det viset och inget man fixat till på den a rock för att det ska se använt ut.
Om jag inte missminner mig så rör det sig om ull som "kokats". Inte precis den första rocken jag skulle köpa men helt klart ett mycket intressant material. Populärt är det också. På senaste Pitti var 30% av rockarna i det där materialet.
Citera
2013-11-11, 18:53
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tresb
Förmodligen årets finaste rock

http://www.nomanwalksalone.com/index.php/clothing/outerwear/camel-casentino-wool-double-breasted-coat-lbm1911-2032.html

Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Snarare en jacka och den tickar verkligen i varenda #menswear ruta där är. Spetsiga slag, dubbelknäppt, kamelfärgad och den där fula ullen som är så inne. Ett par dubbelmunkar på den och man är hemma.

Det är väl inget större fel på den ur klassisk synpunkt, förutom att den som sagt är rätt kort? Snarare är detta ju en variant av sk "polo coats", vilka just kännetecknas av kamelhår (inte bara färgen mao), dubbelknäppning, peak lapels, "half-belt" på ryggen och utanpåliggande fickor med lock.

Men visst, kort är den. Och det är väl föga förvånande när det handlar om LBM...
Senast redigerad av hoodog 2013-11-11 kl. 18:57.
Citera
2013-11-11, 18:57
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Hur då?

Noppig med nötta kanter, knapparna ser inte så vackra ut heller.

http://www.nomanwalksalone.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/460x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/b/lbmout003_11.jpg

http://www.nomanwalksalone.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/460x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/b/lbmout003_9.jpg

EDIT: Jag skulle skämmas för att bära den, ur en klassisk synpunkt.
Citera
2013-11-11, 19:01
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Noppig med nötta kanter, knapparna ser inte så vackra ut heller.

http://www.nomanwalksalone.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/460x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/b/lbmout003_11.jpg

http://www.nomanwalksalone.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/460x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/b/lbmout003_9.jpg

Har den verkligen nötta kanter? Är det inte bara materialet? Knapparna är inte hundra procent men de är långt ifrån fel eller fula.

Blir lite sugen på en men jag förstår att den skulle bli midjekort på mig.
Citera
2013-11-11, 19:25
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Japp, och det är inte heller särskilt förvånande, med tanke hur dina "vardagsoutfits" verkar vara komponerade. En polo coat har ju inget med mörka och randiga tredelade kostymer och svarta oxfords att göra. Snarare är ursprungsplagget ett ytterplagg av lite ledigare natur - därav namnet.

Citat:
Blir lite sugen på en men jag förstår att den skulle bli midjekort på mig.

Men är inte din nyligen inköpta rock lite åt det hållet? Förutom själva materialet och längden då...
Citera
2013-11-11, 19:31
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Japp, och det är inte heller särskilt förvånande, med tanke hur dina "vardagsoutfits" verkar vara komponerade. En polo coat har ju inget med mörka och randiga tredelade kostymer och svarta oxfords att göra. Snarare är ursprungsplagget ett ytterplagg av lite ledigare natur - därav namnet.

Visserligen är jag inte personen som vill bära skor av derbymodell eller ha kragen uppknäppt för att undvika formalitet, men anledningen till att jag inte skulle bära rocken är ju den att den ser sliten ut, som något en hipster hittat på loppis.
Citera
2013-11-11, 19:44
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Men är inte din nyligen inköpta rock lite åt det hållet? Förutom själva materialet och längden då...
Jo
Citera
2013-11-11, 20:12
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Visserligen är jag inte personen som vill bära skor av derbymodell eller ha kragen uppknäppt för att undvika formalitet, men anledningen till att jag inte skulle bära rocken är ju den att den ser sliten ut, som något en hipster hittat på loppis.

Nä, för min del går den också bort pga stylingen och inte minst då yttermaterialet består av 20% (!) syntet. Huga!
Citera
2013-11-13, 19:07
Medlem
ShogunAssasins avatar
Jag spanar lite efter en ny överrock till den kommande vintern. Är lite frysig av mig, borde jag titta efter någonting speciellt för att överleva temperaturer ner till -20?

Vad tar ni på er i vinter när temperaturen kryper ner under -10 grader och nedåt?
Citera
2013-11-13, 19:17
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Jag spanar lite efter en ny överrock till den kommande vintern. Är lite frysig av mig, borde jag titta efter någonting speciellt för att överleva temperaturer ner till -20?

Vad tar ni på er i vinter när temperaturen kryper ner under -10 grader och nedåt?
En dunväst under rocken är vad du behöver. Det är praktiskt taget omöjligt att frysa med en sådan. Slår du till på en riktigt vacker väst, Cuccinelli har väldigt vackra , kan du dessutom ha den på friska höstdagar.

Misstänker att den är för stor för dig men det är dumt att inte tipsa:
http://www.styleforum.net/t/347630/huge-price-drop-brunello-cucinelli-bnwt-vest-gilet

Jag bar själv min väst från Magee över kavajen, som ytterplagg, idag.
Citera
2013-11-14, 17:02
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin

Citat:
En dunväst under rocken är vad du behöver. Det är praktiskt taget omöjligt att frysa med en sådan. Slår du till på en riktigt vacker väst, Cuccinelli har väldigt vackra , kan du dessutom ha den på friska höstdagar.

Misstänker att den är för stor för dig men det är dumt att inte tipsa:
http://www.styleforum.net/t/347630/huge-price-drop-brunello-cucinelli-bnwt-vest-gilet

Jag bar själv min väst från Magee över kavajen, som ytterplagg, idag.

Är också frusen, men gillar inte utseendet hos dunvästar. Under tio minus är det helt enkelt väldigt svårt att bära klassiska rockar.

Har nu beställt en ny rock från Corneliani, där man kommer att sy in ett ryggfoder av shetlandsull som extra förstärkning. Gjorde den dessutom aningen längre än det rådande modet: ner till knäskålarna. Modellen är en klassisk mörkblå paletå.
Får den om ett par veckor förhoppningsvis och det ska bli intressant att se hur bra den håller värmen.

Tidigare har jag använt HMs rockar, vars passform fungerat mycket bra på mig. Men satan vad kalla de är. Har också en kortare brun ullrock från Lindeberg jag köpte förra vintern som är förvånande varm.
Senast redigerad av hundensår 2013-11-14 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in