2013-11-12, 20:35
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Enligt vad jag förstår korsade TS bara vägen som den andra bilen körde på. Sedan körde den andra bilen in i hans sida. Han svängde alltså inte in på vägen som den andra bilen körde på, han körde tvärs över den. Korrekt?

Nja, rubriken säger T-korsning.
Citera
2013-11-12, 21:27
Medlem
toby79s avatar
Solklart TS som är vållande:
5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

"Han får väl bromsa" är en så förbannat felaktig attityd som man bara kan ha. Det är inte okej att tvinga någon till retardation och det får man lära sig i körskolan.
Citera
2013-11-12, 21:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Solklart TS som är vållande...

Exakt.
Citera
2013-11-12, 21:39
Medlem
miikoss avatar
Citat:
5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

"Han får väl bromsa" är en så förbannat felaktig attityd som man bara kan ha. Det är inte okej att tvinga någon till retardation och det får man lära sig i körskolan.

Händer ofta att man råkar ut för sådant på vägar med 80+.

Har fått kasta mig över på mötande körbana, när en bil rullade ut 20 meter fram på huvudleden. Mobilen i handen brukar vara en varningsdetalj där med.

Mer centralt på samma väg är det med problem. 80 km/h och en påfart där många följer bilen framför och glömmer att de har väjningsplikt.

Nu har de sänkt till 60 km/h istället för att göra påfart och avfart lättare. Men med andra problem, det är i princip stopp flera dagar i veckan för att man kör in i fordonet framför.

Sedan händer det ju att man ser långtradare gasa upp för backen mot huvudleden när man kommer. Men då är det ju tydligt att de ej kommer att stanna, så då får man bromsa ned eller hålla vänster. Har inge problem med det, vet att de har svårt att starta i branten.

Små bilar brukar vara svårt att se ibland, speciellt när de bromsar ned innan korsningen och sedan rullar ut.
Senast redigerad av miikos 2013-11-12 kl. 21:45.
Citera
2013-11-14, 11:01
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag håller helt med dig när det gäller attityden. Dock är attityden inte straffbar utan det som räknas är vad som händer. Om ärendet hamnar inför tinget kommer självklart inte TS att visa upp den attityden offentligt.

I just det här fallet verkar scenariot helt klart, TS har missbedömt situationen och har därför blivit påkörd...och anses därför som vållande.

Dock är inte väjningsplikten ovillkorlig in absurdum. Det inträffar, speciellt på landet, att fordon som är något mer långsamgående än andra orsakar att övrig trafik får lätta på gasen en smula.

När det är betsäsong här nere i Skåne så händer det ofta att tungt lastade traktorer eller långtradare försöker ta sig ut på vägen ifrån småvägar eller industriområden. Det inträffar då att annan trafik tvingas anpassa sin körning och lite lätt släppa på gasen för att ge dessa långsamgående fordon en rimlig chans att komma ut på vägen istället för att hålla på sin rätt och köra in i ändan på dom.

Jag har själv varit med om detta många gånger och jag anser att den anpassningen ligger inom det som stadgas i trafikförordningen när det gäller hänsyn till andra trafikanter.
Citera
2013-11-14, 12:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag har själv varit med om detta många gånger och jag anser att den anpassningen ligger inom det som stadgas i trafikförordningen när det gäller hänsyn till andra trafikanter.

Det gör den inte och försäkringsbolagen dömer 100 % vållande till den som bryter mot väjningsplikt eller högerregeln. Det måste till vårdslöshet innan de ens ska överväga att lätta på det vållandet. Anpassning till den som har väjningsplikt eller kommer från vänster ligger under inga omständigheter i försäkringsbolagens bedömning.
Citera
2013-11-14, 13:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det gör den inte och försäkringsbolagen dömer 100 % vållande till den som bryter mot väjningsplikt eller högerregeln. Det måste till vårdslöshet innan de ens ska överväga att lätta på det vållandet. Anpassning till den som har väjningsplikt eller kommer från vänster ligger under inga omständigheter i försäkringsbolagens bedömning.

Jag tror vi skall undvika att blanda ihop försäkringsbolagen och rättsväsendet.

Väjningsplikten har aldrig varit ovillkorlig in absurdum.

Avsikten med väjningsplikten är att förhindra allvarliga olyckor i korsningar som orsakas av att den ene trafikanten kör ut på en korsande väg utan att se sig för.

Anta att en bilist kör ut på huvudled under korrekt iakttagande av väjningsplikten men får motorstopp precis i svängen. Är det någon som tror att en bilist som kör på huvudleden, i samma riktning som den svängande, kan strunta i att bromsa och köra in i baken på denna och åberopa att den svängande inte iakttagit väjningsplikt?

Trafiklagstiftningen fungerar inte på det sättet, HerrGickhan. Man måste förstå lagstiftarens intentioner med lagen. Väjningsplikt och stopplikt är inte skapade som några idiotregler som gäller in absurdum. Reglerna skall vägleda oss trafikanter för att i möjligaste mån förhindra olyckor. I extrema situationer så gäller dom inte alltid.

Den som åtnjuter fördelen av väjningsplikt får inte automatiskt frikort när det gäller övriga trafikregler.
Trafikförordningens huvudportal som handlar om hänsyn och anpassning gäller i högsta grad fortfarande. Att lätta på gasen i vissa situationer ingår i högsta grad i begreppet hänsyn och anpassning.
Citera
2013-11-14, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror vi skall undvika att blanda ihop försäkringsbolagen och rättsväsendet.

Det är du som blandar ihop dem. Lätta trafikärenden hanteras av försäkringsbolagen. Varför ska vi blanda in ett tungrott rättsväsende?

Citat:
Att lätta på gasen i vissa situationer ingår i högsta grad i begreppet hänsyn och anpassning.

Inte för att släppa fram sådana som inte själva gör den anpassningen och samtidigt bryter mot fundamentala regler i trafiken.
Citera
2013-11-14, 13:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Det är du som blandar ihop dem. Lätta trafikärenden hanteras av försäkringsbolagen. Varför ska vi blanda in ett tungrott rättsväsende?

Jag bifogar ett rättsfall som är ganska tydligt. Det handlar om TM som iakttagit stopplikt och om KO som körde in i TM bakifrån efter det att TM kört ut på huvudleden.

KO dömdes som vållande till olyckan. Domen visar tydligt att väjningslikt och stopplikt inte alls är några ovillkorliga lagar som är 100 %-procentiga.

Det här visar också tydligt att den som i 70 km/tim kommer ifatt en lastbil (som under iakttagande av väjningsplikt men som ännu inte hunnit upp i 70 efter att ha svängt 150 meter tidigare) väljer att köra in i lastbilen istället för att lätta på gasen åker ditt så det smäller om det.

https://lagen.nu/dom/nja/1982s12
Citera
2013-11-14, 14:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag bifogar ett rättsfall som är ganska tydligt. Det handlar om TM som iakttagit stopplikt och om KO som körde in i TM bakifrån efter det att TM kört ut på huvudleden.

KO dömdes som vållande till olyckan. Domen visar tydligt att väjningslikt och stopplikt inte alls är några ovillkorliga lagar som är 100 %-procentiga.

Det här visar också tydligt att den som i 70 km/tim kommer ifatt en lastbil (som under iakttagande av väjningsplikt men som ännu inte hunnit upp i 70 efter att ha svängt 150 meter tidigare) väljer att köra in i lastbilen istället för att lätta på gasen åker ditt så det smäller om det.

https://lagen.nu/dom/nja/1982s12

Kan du inte läsa?

Citat:
Även om K.Ö:s hastighet varit högre än vad han uppgett i målet, måste K.Ö. likväl, när T.M. stod i begrepp att köra in på Kungsbackavägen, ha befunnit sig så nära korsningen att T.M., med hänsyn till vad som upplysts om vägförhållandena, bort kunna iakttaga ljusskenet från K.Ö:s bil. T.M. har ej gjort detta. Härigenom har hon visat oaktsamhet som satt henne ur stånd att iaktta sin väjningsplikt. T.M. är därför att anse som vållande till olyckan.

Tack för att du bekräftar det jag redan skrivit flera gånger.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-11-14 kl. 14:34.
Citera
2013-11-14, 16:11
Medlem
JakErEnSnelHests avatar
Citat:
Kan du inte läsa?

Kan inte du? Texten du citerar är vad som anförs av två skiljaktiga justitieråd, majoriteten i HD tycker tvärtemot.
Citat:
Domslut. Med ändring av HovR:ns dom fastställer HD att K.Ö. ensam vållat sammanstötningen.
Citera
2013-11-14, 16:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakErEnSnelHest
Kan inte du? Texten du citerar är vad som anförs av två skiljaktiga justitieråd, majoriteten i HD tycker tvärtemot.

Jag var dålig på att läsa där, men det ändrar inte min grundinställning

Det står att:

Citat:
...stannade vid stoppmärket och att något söderifrån annalkande fordon eller ljussken från sådant fordon inte var synligt, innan hon körde in på Kungsbackavägen. Hon kan därför inte anses ha åsidosatt sin väjningsplikt.

Jag har i tidigare inlägg sagt att:

Citat:
TS har kört ut på, men inte upp på och är under inga omständigheter "inordnad" i trafiken. Om du ska ha en sträcka så handlar det om 50-250 meter beroende på vilken typ av väg det är
.

Att jämföra med texten i länken:

Citat:
Då hon fört bilen omkring 50 m och höll på att växla upp till treans växel på hennes fyrväxlade bil uppmärksammade hon en ljussignal från en bakomvarande bil. Vid detta tillfälle förde hon sin bil närmare refugen än busshållplatsen. Anledningen till att hon inte körde bilen inne på busshållplatsen var att hon utgick från att det var mer halt där. Strax efter det hon uppmärksammat ljussignalen påkördes högra bakre delen av hennes bil av den av K.Ö. förda bilen.

Applicera detta på TS fråga och det står fortfarande kvar att TS är 100 % vållande.

Citat:
Jag bifogar ett rättsfall som är ganska tydligt.

Jag tycker inte att det rättsfallet är tydligt på annat sätt än jag redan redogjort för. Däremot ber jag om ursäkt för att jag anklagade dig för att inte kunna läsa. Slarvigt och fel av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in