2013-11-12, 11:19
Medlem
Tjenare.

Jag blev nämligen påkörd igår,

Jag kommer ifrån den vägen som har väjningsplikt, jag läser läget som att jag skall hinna köra ut eftersom att den andra bilen i fråga är ganska så långt bort.

Jag kör it och ser att bilen närmar sig, men tänker "ja han kanske får bromsa lite, det gör man ju"

Mot min förvåning bromsar inte bilen speciellt mkt utan jag blir påkör på bakstötfångaren (10cm från bilens slut)

Är dethär verkligen mitt fel?
Jag som var ute i korsningen i god tid innan honom?
Citera
2013-11-12, 11:26
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wodiz
Tjenare.

Jag kommer ifrån den vägen som har väjningsplikt, jag läser läget som att jag skall hinna köra ut eftersom att den andra bilen i fråga är ganska så långt bort.

Jag kör it och ser att bilen närmar sig, men tänker "ja han kanske får bromsa lite, det gör man ju"

Mot min förvåning bromsar inte bilen speciellt mkt utan jag blir påkör på bakstötfångaren (10cm från bilens slut)

Nu är jag ingen med 100% koll men eftersom du hade väjningsplikt och såg bilen så är nog felet ditt. Sen att man tycker atthan borde märkt dig i god tid och saktat in kan man hålla med om. Men orsaken till olyckan står ändå inte på denna
Citera
2013-11-12, 11:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wodiz
Tjenare.

Du är vållande till 100 %. Ditt resonemang om att den andra bilen ska anpassa sig (bromsa lite) innebär ju att väjningsplikten på något sätt skulle vara delad. Det är den inte. Du får räkna med att färdas en lång sträcka innan du, kommen från väjningsplikt, kan sägas vara inordnad i trafiken.
Citera
2013-11-12, 12:52
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är vållande till 100 %. Ditt resonemang om att den andra bilen ska anpassa sig (bromsa lite) innebär ju att väjningsplikten på något sätt skulle vara delad. Det är den inte. Du får räkna med att färdas en lång sträcka innan du, kommen från väjningsplikt, kan sägas vara inordnad i trafiken.

Inte helt sant. Skulle man ha frikort att köra på bakifrån någon som kör ut från en korsning? Hur länge får man det utan straff? 50 meter, 100 meter, 1 km? Man ska anpassa sin hastighet till rådande trafiksituation. Att närma sig en korsning betyder att det finns risk för att andra kör ut. Är trafiken tät är risken att folk kör ut med mindre marginaler och i tät trafik ska man minska hastigheten för att kunna stanna om någon annan gör fel. Kör man lastbil tar det 2-3 km innan farten är på max om det är tung last och lite backe. Ska en personbil ha frikort att köra in i baken så länge?

Dina 100% är inte helt solklara i alla fall.
Citera
2013-11-12, 13:00
Medlem
Beror på hur långt du var kommen i korsningen? För efter en viss punkt så anses det att du är på samma fält som den som kör bakom dig och då blir fallet att den bakom bär allt ansvar?

Så det beror lite på hur ni skrev på lappen, fick du med att du hade kommit in en bra bit in i det nya körfältet, så pass långt så att föraren som du krockade med inte var bredvid utan bakom?
Citera
2013-11-12, 13:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Inte helt sant. Skulle man ha frikort att köra på bakifrån någon som kör ut från en korsning? Hur länge får man det utan straff? 50 meter, 100 meter, 1 km? Man ska anpassa sin hastighet till rådande trafiksituation. Att närma sig en korsning betyder att det finns risk för att andra kör ut. Är trafiken tät är risken att folk kör ut med mindre marginaler och i tät trafik ska man minska hastigheten för att kunna stanna om någon annan gör fel. Kör man lastbil tar det 2-3 km innan farten är på max om det är tung last och lite backe. Ska en personbil ha frikort att köra in i baken så länge?

Jo de är helt solklara. I detta fall till 110 % eftersom TS blir påkörd 10 cm från bilens slut. TS har alltså inte ens kört upp på den korsande vägen. TS har kört ut på, men inte upp på och är under inga omständigheter "inordnad" i trafiken. Om du ska ha en sträcka så handlar det om 50-250 meter beroende på vilken typ av väg det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Baconspade
Beror på hur långt du var kommen i korsningen? För efter en viss punkt så anses det att du är på samma fält som den som kör bakom dig och då blir fallet att den bakom bär allt ansvar?

Så det beror lite på hur ni skrev på lappen, fick du med att du hade kommit in en bra bit in i det nya körfältet, så pass långt så att föraren som du krockade med inte var bredvid utan bakom?

Det här är en villfarelse som många tror. Dvs om de bara hunnit ut och blir påkörda bakifrån så är det bakomvarandes fel. Det finns åtskilliga exempel på hur de fått lång näsa när vållandet avgjorts. Det går inte exakt att säga hur lång sträcka man ska ha kört. Tumregeln är att man ska vara "inordnad" i trafiken och det är en längre sträcka än de flesta tror.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-11-12 kl. 13:16.
Citera
2013-11-12, 13:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Du har rätt, dom är inte solklara. Väjningsplikten är inte helt ovillkorlig utan kan vara situationsberoende.

Citat:
Ursprungligen postat av Baconspade

Det beror, som nämnts ovan, på hur långt man hunnit in i korsningen. Grundregeln i trafikförordningen säger att vi skall vara flexibla och att vi skall anpassa oss. Det ger en viss tolkningsmöjlighet även när det gäller väjningsplikt.
Citera
2013-11-12, 13:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har rätt, dom är inte solklara. Väjningsplikten är inte helt ovillkorlig utan kan vara situationsberoende.

Fast här finns en konkret situation. Läs vad TS skriver. TS kör ut med åsikten att den andra ska få bromsa. Kollisionen inträffar i sidan på TS bil. Den som tror annat än att TS åker på 100 % behöver nog fundera över vad väjningsplikten innebär.

Den innebär: Trafikanten får bara köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter på den korsande vägen
Citera
2013-11-12, 13:32
Medlem
ArneIIIs avatar
Så om man har en kofångare som är trasig vid vänsterkanten är det bara att få den betald genom att köra på en bil som kör ut när den ska väja. Perfekt!
Citera
2013-11-12, 13:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Så om man har en kofångare som är trasig vid vänsterkanten är det bara att få den betald genom att köra på en bil som kör ut när den ska väja. Perfekt!

Det finns exempel på händelser av det slaget och det gör ju att den som kör och har högerregeln/väjningsplikten mot sig, bör vara extra försiktig. Det krävs mycket starka skäl för att försäkringsbolagen ska flytta ansvaren från den som inte lämnat företräde enligt högerregel/väjningsplikt.

I ditt exempel är det bättre att stå stilla i en korsning med högerregel och ha denna på sin sida. I nästa steg "lockar" man någon att köra från vänster som man sedan kolliderar med.

Det finns många pundhuvuden i trafiken. Både sådana som medvetet utnyttjar den strikta lagtolkningen och sådana som inte fattar hur illa till de ligger till på grund av det. Den senare gruppen är sådana som tror att de kan chansa sig förbi gällande trafikregler.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-11-12 kl. 13:48.
Citera
2013-11-12, 14:25
Medlem
Swexxs avatar
Enligt vad jag förstår korsade TS bara vägen som den andra bilen körde på. Sedan körde den andra bilen in i hans sida. Han svängde alltså inte in på vägen som den andra bilen körde på, han körde tvärs över den. Korrekt?
Citera
2013-11-12, 15:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Enligt vad jag förstår korsade TS bara vägen som den andra bilen körde på. Sedan körde den andra bilen in i hans sida. Han svängde alltså inte in på vägen som den andra bilen körde på, han körde tvärs över den. Korrekt?

Det står väl inte, men kanske är det så. Det gör ju, i så fall, frågan helt otvetydig.
TS är 100 % vållande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in