[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Citat:
Jag trodde gud var starkare än satan?
Det är han och satan har aldrig ifrågasatt Guds makt eller styrka.
Citat:
Om gud ville skulle han kunna förhindra satan att göra minsta ondska, UTAN att äventyra människors fria vilja genom att t ex utrota dem, eller genom att låta satan utöva sin skit mot människorna.
Både människan och satan valde ett styre utan Gud.
Det är detta dem har fått, ett styre utan Gud.
Om du och jag ska se vem som lyfter mest i bänkpress så är det lätt fixat.
Vem som är den bästa pappan är inte lika lätt att avgöra för där
krävs det en viss tid för att avgöra frågan.
Citat:
Det innebär dessutom att gud är ett jävla svin. Om jag undvek att hjälpa en kvinna som blev våldtagen fastän det inte förelåg nån risk för mig och inte innebar någon som helst ansträngning för mig så hade du tyckt jag var hemsk. För att inte tala om ifall jag inte hjälpt henne hänvisandes till våldtäktsmannens fria vilja. Ändå vill du få mig att tro att den godast möjliga varelsen stilla ser på när josef fritzl våldtar sin dotter och deras gemensamma incestbarn i 24 års tid. Jag vidhåller att det inte kommer på fråga.
Det är du som inte förstått vidden av frågeställningen.
En av satans anklagelser är att människan bara tjänar Gud för att han beskyddar dem, inte för att de älskar honom och hans styre. Skulle han gå in i varje fall så skulle den moraliska frågan aldrig kunna avgöra. Skillnaden är att människor nu kan få lida men gud är aldrig upphovet till det. Däremot kommer han snart att ta bort alla verkningarna av lidande och död och som det sägs ingen ska sedan komma ihåg det hemska de kan ha fått utstå.
När Gud uppväcker alla som dött och fått lidit och skapar en fredlig värld för all framtid så har han återställt mänskligheten där den var innan Adam & Eva syndade.