2013-11-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Riktigt knepigt att klura ut. Om han hade verktyget med sig, då tyder det ju på att det var överlagt, eller? Kan det trots allt vara så att hon lyckades smita iväg och han hinner ikapp henne? Men i så fall borde hon ju ha skrikit utomhus utav bara fan, någon borde ha hört tycker man ju.

KJ, är ju inte direkt en organiserad person. Dessutom inte särskilt fysisk stark. VB hade flera grader inom karate - tränade upp till 5ggr i veckan - sedan ett par år tillbaka. I en kampsport med fysisk närkontakt. I självförsvar hade hon nog klarat av de flesta män.

Skrika - ja det beror väl på om var man står och skriker. Om det är tättbefolkat eller på glesbygden.Tänker jag.
Citera
2013-11-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Varför skulle en dom på fredag innebära en friande dom? Det mesta talar ju för det motsatta enligt expertis.
Hoppas vi får besked då i alla fall även om det kan innebära att det går en mördare lös.

Om han blir friad kan jag tänka mig att han behöver vård och hjälp att ta sig tillbaka till livet, föräldrarna kommer vara klistrade på honom dygnet runt och se till att han får det så bra som möjligt
.
Men det ser väldigt, väldigt mörkt ut för honom...
Citera
2013-11-13, 23:13
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det är andra klumpiga, ointresserade tekniker.
Har du belägg för att utredningspersonal och tekniker inte gjort ett fullgott jobb i det här fallet? Lätt att såga andras förmodade brister men så vitt jag vet så finns det inga tecken på missar tvärtom, man har hittat graverande bevis för att en beräknande och slug GM är skyldig.
Citera
2013-11-13, 23:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ, är ju inte direkt en organiserad person. Dessutom inte särskilt fysisk stark. VB hade flera grader inom karate - tränade upp till 5ggr i veckan - sedan ett par år tillbaka. I en kampsport med fysisk närkontakt. I självförsvar hade hon nog klarat av de flesta män.

Skrika - ja det beror väl på om var man står och skriker. Om det är tättbefolkat eller på glesbygden.Tänker jag.

Överraskad bakifrån, KJ stack mordvapnet i henne helt överraskande, annars hade hon lyckats värja sig lite men kanske med fler skador på framsidan av kroppen?
Citera
2013-11-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Skit i hur han ritar. När han säger Den har en sådan där båge som man har när man gör träskålar är det helt självklart att det är ett håljärn/holkjärn/skölp det handlar om. Kan inte vara något annat som motsvarar den beskrivningen.
Håller med. Killen själv säger sig ju vara dålig på att rita, man får lyssna mer till hans muntliga beskrivning i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det är en 1,5 cm stor C-form vid sår-ytorna, medan de inre penetrerade skadorna på lungorna bara är 0,2-0,5 cm.

Tillägg: I de djupaste huggen är sårkanterna INTE vassa och talar för att man närmar sig skaftet.

Några har redan nämnt det: kan det alltså ha varit två verktyg? Säg att mördaren upptäckte att det blev för svårt att tränga djupt in med ett bredare blad och därför byttes det till ett smalare verktyg?

- Skölpjärn 15mm omkrets
- Skölpjärn med 5mm omkrets (dödande)

Bilder på skölpjärns-satser:
http://www.tradera.com/item/343327/190855047/-4-st-beg-skolpjarn
https://www.flashback.org/sp46129868
m fl

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det är millimeterskador som talar för en konisk form. Själva sår-ytan är C-formad, men det är inget C som penetrerat de inre organen.

Ja, det skulle väl i någon mån kunna tala mot ett skölpjärn, men frågan är om sårformen syns så tydligt invärtes om det skulle ha handlat om ett smalt skölpjärn?
Det smalaste skölpjärnet som bildhuggare använder verkar heta 'sirjärn', det på bilden är 2mm. Undrar hur väl det skulle synas i djupet av såret om det finns ett 'u' där?

Här finns ett som är 6mm: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/bildhuggar--stamjarn/bildhuggeri-set-pid1830

I FUP säger väl 22-åringen att stämjärnsverktyg finns i föräldrarhemmet medan pappan säger att han inte har haft några sådana verktyg.

s 1187:
Citat:

H: Nej, jag har inte haft stämjärn hemma…..för att jag inte har behövt det. Alla stämjärn och
sånt, det ligger hemma i Norra Svartbyn.

Citat:
H: Nej, inte gulorange. Alla m…stämjärnen som jag har och som farsan har de är röda.

1921
Citat:
F: Vi höll ju på och pratade om det här lite grand vid förra förhöret om…om olika verktyg
och vi pratade om stämjärn. Det finns ju en annan sorts verktyg också som heter…
F2: Bildhuggar
F: …bildhuggar…
F2: …verktyg.
F: …verktyg. Vet du vad det är för någonting?
H: Nää. Inte ens att så på rak arm. Är det någon form av mejslar?
F2: Du kan nog tänka i trä.
H: Ja, men…
F2: Alltså jobba i trä.
H: Ja, men är det någon form av mejslar eller vad…till vilken användning?
F2: För att göra spår, mönster, utsmyckning i trä.
H: Ja.
F2: Smala smäckra verktyg med spets.
H: Ja, du tänkte typ de här som v-formade mejslarna.
F2: Det kan va…
F: Ja, eller avrundade eller…

H: Det finns olika.
F: Har du jobbat med sånt?
H: Det…så dem har jag alltid kallat stämjärn.
F: Det är en form av stämjärn kanske.
F: Ja.
H: Och…jo, jag har hållit..jag har hållit på med sånt. Sist var uppe i Övertorneå. Dom är som lite dyrare att köpa.

s1921
Citat:
F: Har du hållit på någonstans he…hemma hos farsan då? Har det…använder du sådana här
grejer där?
H: Nä, han har inga såna. Int..inte till träanvändning
F: Mmm.
H: Han har typ…vanliga stämjärn har han, alltså vanliga…ja, kil…kilformad. Inte några som
funkar bra till trä.

s 1153
Citat:
[Pappan] tillfrågas om han ägt eller äger en märlspik eller märlsplitt. [Pappan] delges att den används för att splitta rep med och att det är ett spetsigt verktyg som smalnar av nertill,
runt till formen.
[Pappan] uppger att han aldrig ägt ett sådant verktyg och har inte heller andra verktyg som kan
likna det, exempelvis när man arbetar med trä. [Pappan] uppger att han håller sig till cirkelsåg
när han arbetar med trä.
[Pappan] uppger att han aldrig har sett ett sådant verktyg hos 22-åringen heller. Det enda som han
redan berättat om för polisen Bo Hedlund är att 22-åringen själv tillverkat ett aluminiumsvärd
av en aluminiumlist. [Pappan] uppger att man inte ens hade kunnat

Varför frågar inte polisen pappan om han har stämjärn eller bildhuggarverktyg? 22-åringen verkar ju kalla bildhuggarverktyg för stämjärn.

Nu spelar det kanske inte så stor roll eftersom både 22-åringen och hans kompis har uppgett att det ska ha funnits en skölp (som jag uppfattar det) hemma hos 22-åringen.

s 1227
Citat:
A ombeds beskriva ytterligare en av K:s knivar och uppger spontant att det inte är en kniv, det han tänker på, det är mer som ett verktyg. A vet inte vad verktyget heter, varför han ombeds rita föremålet. Han beskriver att föremålet har ett handtag, gult eller orange, och bladdelen är av metall, "som ett knivblad men lite annorlunda i form". A vet inte märket på detta verktyg. A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild. Vid ett tillfälle, förra året, nästan trampade A på den då det låg på golvet hemma hos K, så han är säker på att han skulle känna igen det. A tillfrågas om han vet vad aktuellt verktyg används till och han visar med sina händer att man håller den vassa delen mot trä, med handen på handtaget och bankar på handtagets ände med en klubba eller
liknande. A uppger att han inte kommer på namnet på aktuellt verktyg. A skulle känna igen
verktyget om han såg det på bild.

S 1921
Citat:
H: Jo, jag har haft ett stämjärn kanske…ja, två år sen ungefär.
F: Det är två år sedan du hade det?
H: Ja. Högst. Ja, minst högst minst nått sånt.
F: Vad hände med det sen då?
H: Jag vet inte. Om det finns hemma hos mig fortfarande så är det väl där.
Citera
2013-11-13, 23:14
Medlem
Minimois avatar
Det är osannolikt att ett beslut i häktningsfrågan/RPU kommer redan på fredagseftermiddagen. Rätten vill gå hem och ha helg. De kommer sannolikt att överlägga i början av nästa vecka. I ett glasklart fall där huvudförhandling pågick parallellt med detta, tog det 1,5 dygn för Örebro tingsrätt att besluta att mamman som gasade sina två små döttrar i bilen, och erkände, skulle sitta fortsatt häktad och utredas vidare.

Dessutom har det talats om ev. ännu en föhandlingsdag, om BF kallar fler vittnen utifrån KJs nyligen inlämnade journaler. Vilket han har lämnat öppet för (och kan ha gjort under dagen).
Citera
2013-11-13, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Om han blir friad kan jag tänka mig att han behöver vård och hjälp att ta sig tillbaka till livet, föräldrarna kommer vara klistrade på honom dygnet runt och se till att han får det så bra som möjligt
.
Men det ser väldigt, väldigt mörkt ut för honom...

Det kan jag tänka mig att han behöver även på rättspsyk. Vad domslutet än blir så behöver han det.
Citera
2013-11-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror jag också. C skadornas placering och hur C skiftar vinkel tror jag kan bero på att t ex. C,D,E,F utdelas först, VB hamnar på fyra ben, försöker vrida sig åt höger för att komma åt KJ ben, i det läget utdelas övriga stick, VB hamnar på rygg och de två dödande sticken utdelas.

Har detta hänt i lägenheten borde någon hört något. Måste ha varit ett jävla liv.
Citera
2013-11-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Nej, VB var tämligen okoordinerad och varken begåvad eller erfaren kampsportare. Det finns det vitesmål om.
Citera
2013-11-13, 23:19
Medlem
Vittnet som såg en bil inbackad på någon liten skogsväg, vilket datum och ungefärlig tid var det?
Föraren i bilen bar solglasögon och i passagerarsätet fanns något täckt med något gult.
Blev det här vittnet kallat till rättegången eller blev det avfört som ointressant?

Har KJs föräldrar blivit tillfrågade om det fattas några verktyg hemma? KJs visit där sent på kvällen var nog inte endast för att hälsa på. Tror de har en husbil. Kanske något tillbehör till den fattas. Det pratas ju om tältpinnar här. Husbilar har kanske förtält som husvagnar.
Citera
2013-11-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Själva vittnesmålet från rättsläkaren lyckades väl nästan skapa en bild av BO:VB som bunden vid en stol vid mordögonblicket.

2. Borde vara det. Jag skulle bli väldigt förvånad ifall rätten fattade ett beslut om omedelbart frisläppande åtminstone innan rättegången är över. [om inte annat så för sina kollegors prestige].

Ja bunden var hon säkert, hon kanske hade en arbetshandske rullad och instoppad i mun med massa tejp runt huvudet
Citera
2013-11-13, 23:22
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Kan tänka mig att VB:s batteri tog slut innan sista sms:et från MB kom. Detta märkte inte VB förrän senare och fick då bråttom ut för ett ärende mot Sävast. VB visste ju inte vad som väntade i mobilen och bestämde sig för att besöka den eftertraktade, utifall han skickat att han ville träffas. Hon var ju faktiskt halvvägs där. Hon försökte starta den på vägen, men den la av lika fort. Väl framme går hon över gränsen för sista gången. Hade inte skadat med ett besök av Kompis och Uno i släptåg.
2:e, 3:e och 4:e maj talar för att något var väldigt på tapeten via mobil, förmodligen samma som över fb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in