2013-11-13, 22:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Kan du då förklara vad vittnet sade gällande detta verktyg och även försökte rita samma verktyg, inte fan var det något de som airsoftare använde ute i skogen utan det fanns i lägenheten.

Du läser inlägg som fan läser bibeln då det inte passar dig.
Varför drog du upp "förmodligen i sin arsenal för sina friluftsbesök med airsoft" i ditt inlägg då, om du bara avsåg verktyg i lägenheten.

Det finns ingen anledning att bli oförskämd och skapa dålig stämning i tråden.
Citera
2013-11-13, 22:37
Medlem
Citat:
Kan du då förklara vad vittnet sade gällande detta verktyg och även försökte rita samma verktyg, inte fan var det något de som airsoftare använde ute i skogen utan det fanns i lägenheten.

Om jag inte missuppfattat skölpjärn helt totalt så används det tillsammans (oftast) med en träklubba. Man urholkar inte skål med endast handkraft.
Citera
2013-11-13, 22:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
I ett förhör med KJs pappa berättade han att KJ var intresserad av att skjuta pilbåge och kasta spjut. Det tränar hans koncentration sa pappan. Någon mer som känner igen det? Har det varit uppe tidigare?

Det kanske är långsökt, men visst ser det ut som att det skulle kunna varit någon som stått och siktat mot det området på ryggen som en dart tavla och om pilarna var likadana och hade rundad spets, som ett C som smalnar till spets. Han tillverkar egna vapen ju.
Kanske redan varit uppe i tråden, men jag får inte ihop märkena på ryggen, hur det gick till, hade han ett verktyg i varje hand tro? Det var ju knappast i raseri för då skulle såren i princip vara likadana, alla åt samma håll, eller?

Och denna vattenflaska eller vad det kallas som fanns i bagaget. Jag tror det var vatten där redan innan för han kanske försökte sig på att städa kofforten, då blir det blött, speciellt om man inte riktigt är så haj på det med städning. I alla fall:
Han kanske tankar bilen på macken och häller ut vattnet där, eller häller ut i skogen, lagt tillbaka och sagt att det är vatten i bagaget från vattenflaskan

En annan sak, jag såg att någon skrivit att även domen skulle meddelas på fredag, men det kan väl inte stämma?? Det måste bli mer tid för nytt material och förhör?
Inga mer förhör. Slutplädering på fredag. Domen kan komma omgående efteråt, men lär dröja en vecka eller två.
Citera
2013-11-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Oavsett namn på verktyget har ju dom flesta klart för sig hur det bör se ut.

http://hyvlar.se/slojdverktyg/flexcut/MC150 är ett alternativ

Bildhuggarjärn

Ovan set innehållande 6 olika, lite olika former och mått, det ena järnet med produktnr F-MC411 har en form av ett perfekt C, måttet är 14mm

Inte som så att jag vill sabba gissningsleken, men SKL har faktiskt gjort avgjutningar av skadorna och dessa avgjutningar borde väl ändå kunna visa vilket redskap som användes vid dådet.
Citera
2013-11-13, 22:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag inte missuppfattat skölpjärn helt totalt så används det tillsammans (oftast) med en träklubba. Man urholkar inte skål med endast handkraft.
Någon viskade att skölpjärn används i samehantverk. Någon med anknytning till Jokkmokk i FUP?
Citera
2013-11-13, 22:40
Medlem
J.R.s avatar
Citat:

Precis, man kan ha ett skålformat stämjärn hemma även fast man är "air-softare" och man kan ha en potatisskalare utan att någonsin sett en oskalad potatis, inte ett dugg konstigt faktiskt men det är inte det som spelar roll.
Det enda som har betydelse är ju hur skadorna ser ut samt vittnesmålet om verktyget. Känns klockrent som mordvapen eftersom han brukar ha verktyget framme och att det nu är försvunnet.
Citera
2013-11-13, 22:40
Medlem
Oavsett form av mordvapen tyder det på en plötslig impulshandling,man tar det som
ligger närmast.Så något har hänt som fått det hela att gå överstyr.
Hade det varit planerat så borde det varit en ordentlig kniv.
Citera
2013-11-13, 22:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jo, här i Skåne gör man det iaf på träslöjden. Och man använder det inte enbart till stora skålar, det går lika bra till slevar. Dessutom beror det lite på träslaget också, hårdheten. Men du hade kanske bara syslöjd?

I övrigt förstår jag inte varför du drar upp det där med träklubba, tror du att han slog ner henne med den innan sticken eller?
Citera
2013-11-13, 22:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inga mer förhör. Slutplädering på fredag. Domen kan komma omgående efteråt, men lär dröja en vecka eller två.

Är du helt säker? Jag har för mig att det var någon kvar som inte var hörd ännu. Inga fler förhör med KJ?
Citera
2013-11-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Det kanske är långsökt, men visst ser det ut som att det skulle kunna varit någon som stått och siktat mot det området på ryggen som en dart tavla och om pilarna var likadana och hade rundad spets, som ett C som smalnar till spets. Han tillverkar egna vapen ju.
Kanske redan varit uppe i tråden, men jag får inte ihop märkena på ryggen, hur det gick till, hade han ett verktyg i varje hand tro? Det var ju knappast i raseri för då skulle såren i princip vara likadana, alla åt samma håll,
eller?

Och denna vattenflaska eller vad det kallas som fanns i bagaget. Jag tror det var vatten där redan innan för han kanske försökte sig på att städa kofforten, då blir det blött, speciellt om man inte riktigt är så haj på det med städning. I alla fall:
Han kanske tankar bilen på macken och häller ut vattnet där, eller häller ut i skogen, lagt tillbaka och sagt att det är vatten i bagaget från vattenflaskan

En annan sak, jag såg att någon skrivit att även domen skulle meddelas på fredag, men det kan väl inte stämma?? Det måste bli mer tid för nytt material och förhör?

1. Nja, jag tycker att det ser ut som antingen ett av antingen typ A1 eller A2 överfall. A1, överfall framifrån, BO får två knivstick i hjärttrakten och försöker ta sig från platsen, hinns upp hamnar på mage och får sedan resten av sticken i ryggen. A2, BO överfalls bakifrån, hamnar på mage, får dosen med stick, vägrar att dö och vänds för avslutande stick framifrån. A1 verkar mest kompatibel med rättsläkarnas uttalanden, men även A2 torde passa in.

2. Det kan man ju tycka, men har du hört att det blir dom redan på fredag så skulle det innebära att den tilltalade blir frisläppt med omedelbumsig verkan, men du har nog hört fel, skulle jag tro.
Citera
2013-11-13, 22:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är du helt säker? Jag har för mig att det var någon kvar som inte var hörd ännu. Inga fler förhör med KJ?
Inget mer än slutpläderingar är planerade. Men planer är till för att ändras.
Citat:
Ursprungligen postat av NSD
Lite oklarhet nu om det blir någon ytterligare förhandling med anledning av att fler vittnen kallats i anslutning till journalerna som nu gås igenom.
av Hans L. Olofsson 16:30

Vi återkommer med besked inom kort.
av Hans L. Olofsson 16:30

www.24norrbotten.se sänder nu live.
av Hans L. Olofsson 16:34

Förhandlingarna kommer att återupptas inom kort.
av Nils Johansson 16:35

Tingsrätten ska alltså lämna besked om de nu åberopade journalerna kan motivera ytterligare vittnesförhör, vilket försvarssidan har åberopat.
av Nils Johansson 16:37

Detta skulle i såna fall innebära ytterligare en förhandlingsdag, utöver slutpläderingarna.
av Nils Johansson redigerat av Hans L. Olofsson 16:38

Så om jag fattat det rätt är nästa förhörsdag på fredag? Vad gör åklagarna och försvararna fram tills dess?
av Nyfiken 16:42
Hans L. Olofsson

Detta kan alltså komma att ändras. Vi väntar på besked nu.

16:42

Precis nu meddelade rådman Katarina Lindgren att dagens förhandlingar är avslutade.
Försvarsadvokat Bo Forssberg har ännu inte åberopat nya vittnen, enligt rådmannen.
Men det kan ändå bli nytillkomna vittnesförhör på fredag.
av Nils Johansson 16:43

Därmed avslutar jag dagens direktrapportering från Piteå tingsrätt.
Väl mött på fredag!
av Nils Johansson 16:44

Dåså, då avslutar vi för denna dag med att tacka alla läsare som följt med.
av Hans L. Olofsson 16:45

Vi återkommer på fredag.
av Hans L. Olofsson 16:45
Citera
2013-11-13, 22:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Oavsett form av mordvapen tyder det på en plötslig impulshandling,man tar det som
ligger närmast.Så något har hänt som fått det hela att gå överstyr.
Hade det varit planerat så borde det varit en ordentlig kniv.

Tror jag också. C skadornas placering och hur C skiftar vinkel tror jag kan bero på att t ex. C,D,E,F utdelas först, VB hamnar på fyra ben, försöker vrida sig åt höger för att komma åt KJ ben, i det läget utdelas övriga stick, VB hamnar på rygg och de två dödande sticken utdelas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in